Trivs Börje i sitt nya terrarium?!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
Brje:
Har en curly hair som är 4år. Han (vad jag tror) har bott i ett litet terrarium på 40*35cm med egentligen bara sand/torv. Ett hus å vattenskål. 
Nu har han fått ett större. Där är halva samma sand/torv från tidigare- halva är grus. Han har riktig blomma (ampellilja) huset vattenskål stenar..
Han har blivit väldigt aktiv och har börjat "tvätta sig" ser ut så iallafall????
Hur vet jag om hans nya beteende är av godo?

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
Brje skrev:
Har en curly hair som är 4år. Han (vad jag tror) har bott i ett litet terrarium på 40*35cm med egentligen bara sand/torv. Ett hus å vattenskål. 
Nu har han fått ett större. Där är halva samma sand/torv från tidigare- halva är grus. Han har riktig blomma (ampellilja) huset vattenskål stenar..
Han har blivit väldigt aktiv och har börjat "tvätta sig" ser ut så iallafall????
Hur vet jag om hans nya beteende är av godo?

Spindlar är stationära djur som gräver en liten håla, sitter i eller utanför den och väntar på byte. En spindel som går omkring rastlöst är ett tecken på vantrivsel. Ditt terrarium ser ut att ha många problem, något som tyvärr är allt för vanligt om man litar blankt på vad djuraffären säger (vilket är förståeligt, man tänker ju att de ska ha koll även om det inte alltid är så i våran hobby). Alltså är detta inget personligt, det kan ju vara svårt att veta ibland.

1. Substratet. Sand och torvblandningen ska vara minst 75-ish procent torv, annars är det lika omöjligt att gräva en stabil underjordisk hål i som sand. I det du har ser det ut att vara mest sand och det ser allt annat än grävbart ut. Akvariegruset fyller ingen sunktion alls, det kan han inte göra mer än att gå på. Den ska ha grävbart susbstrat där den kan bygga en stabil håla (ren torv, ren kokosfiber eller något av de två alternativen utblandat med 30% sand, man kan också ha i upp till 10% bark för att det ser snyggt ut).

2. Inred aldrig med stora tunga stenar till grävande djur, ifall han gräver under dem (särskilt inte när bottensubstratet är sand eftersom det blir ostabilt om han börjar gräva under det).

Det ser också väldigt torrt ut till en regnskogsspindel.

Stärre är sällan bättre till en spindel. Ett större terrarium får dem bara att känna sig otrygga. Jag personligen rekommenderar inte större än 30*30*30 till en vuxen albopilosum men ett där måtten är typ 35-45 cm fungerar också bra. Jag inreder alltid med substrat, ett trångt gömställe och en vattenskål. Hade jag varit du hade jag skaffat bättre substrat, inrett hans gamla terraium med det och flytta över hans grotta till det, och vinkla grottan med öppningen liite uppåt och gräva ner resten så det är mycket trängre på insidan. Jag hade också skaffat en ny vattenskål som var lite mindre ifall denna inte fick plats i hans gamla.

352
269
Animallover_1984:
Brje skrev:
"...Han har blivit väldigt aktiv..."


Hej!

Det (som du skriver) är tyvärr ett tecken på att spindeln inte trivs.

Fågelspindlar är väldigt stillsamma djur och ska sitta stilla för det mesta. Ditt terrarium ser inte alls bra ut om man ser till vad en spindel behöver för att må bra. Du bör läsa på (om fågelspindlar generellt och även om din specifika art) och göra om det snarast.

Spindlar är inga djur som behöver någon direkt stimulerande miljö; de behöver kunna gömma sig (och gräva ner sig om de vill), de behöver en vattenskål (de som lever i torrare miljöer, det är lite med "pyssel" med de mer fuktkrävande arterna) och de behöver ganska djupt med substrat för att inte riskera att klättra och sedan ramla och skada sig. Som du inrett nu så riskerar du att spindeln klättrar upp och ramlar ner och skadar sig allvarligt eller t.o.m. avlider. Spindlar är ömtåliga och klarar inte fall bra alls. Att den bodde litet är inte heller en nackdel snarare tvärtom. 

Här kan du se hur jag inrett till min lilla dam (av en annan art än din) som ett exempel (jag är också nybörjare så absolut inte någon expert):

www.terrariedjur.se/forum/thread/10328/2/

Skulle rekommendera att du tar en titt på t.ex. Tom Moran´s hemsida samt Youtube kanal och Podcast (väldigt duktig och seriös) för att lära dig mer kring spindlar och hur man bör tänka kring inredning osv. 
tomsbigspiders.com/ 
www.youtube.com/c/TomMoranSpiders/videos 
tomsbigspiders.buzzsprout.com/148967

Dessa videor t.ex. känns som en bra idé för dig att titta på: 
www.youtube.com/watch?v=MgwwzMIqLnc 
www.youtube.com/watch?v=IzRmg5ce7SA

Lycka till med din fina spindel och hoppas du inte tar detta svar på fel sätt. Jag skriver inte detta för att vara elak, utan för att jag vill din spindels bästa och att du och spindeln får en bra start på ert liv tillsammans. 

Mvh/Animallover_1984

9
13
Gmx:
EmanuelKarl skrev:
Stärre är sällan bättre till en spindel. Ett större terrarium får dem bara att känna sig otrygga.


Håller med i mycket som du skrev men just denna biten tycker jag är en påtvingad sanning som finns i hobbyn. Man ska inte glömma att djuret i sig är ett vilt djur, om än fångenskapfött. I naturen finns det inga glasväggar som begränsar dem. Tror snarare denna "fakta" kommer från en taskig djurhållning i Usa och ett sätt att motivera sitt eget sätt att förvara djuret i diverse plastlådor etc. Lite som att en svamp i vattenskålen var sanning många år och tyvärr fortfarande är återkommande ibland. 

Många drivs av kvantitet före kvalitét och då blir tyvärr "terrariumen" alla dess möjliga varianter tillslut. 


Animallover_1984 skrev:
Det (som du skriver) är tyvärr ett tecken på att spindeln inte trivs.


Det kan också vara tecken på en hane som aktivt letar. 


Animallover_1984 skrev:
och de behöver ganska djupt med substrat för att inte riskera att klättra och sedan ramla och skada sig. 


Självklart ska, och kan, det undvikas men återigen så finns det ingen i naturen som tar undan grenar etc som ramlat ner, eller mark 3 cm under spindeln konstant som vissa förespråkar. 



Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
Gmx skrev:


Håller med i mycket som du skrev men just denna biten tycker jag är en påtvingad sanning som finns i hobbyn. Man ska inte glömma att djuret i sig är ett vilt djur, om än fångenskapfött. I naturen finns det inga glasväggar som begränsar dem. Tror snarare denna "fakta" kommer från en taskig djurhållning i Usa och ett sätt att motivera sitt eget sätt att förvara djuret i diverse plastlådor etc. Lite som att en svamp i vattenskålen var sanning många år och tyvärr fortfarande är återkommande ibland. 

Många drivs av kvantitet före kvalitét och då blir tyvärr "terrariumen" alla dess möjliga varianter tillslut. 




Det kan också vara tecken på en hane som aktivt letar. 




Självklart ska, och kan, det undvikas men återigen så finns det ingen i naturen som tar undan grenar etc som ramlat ner, eller mark 3 cm under spindeln konstant som vissa förespråkar. 



Jag håller till viss del med dig om att det är lite överdrivet att större inte alltid är bättre, men jag skrev sällan bättre. Man kan absolut få en spindel att trivas i ett större terrarium, om det hela görs rätt. Ett trångt gömställe med ett hörn där spindeln känner sig trygg utan att den tvingas sitta helt öppet, ett bra grävbart subtrat för att ge den en håla osv. Detta inkluderar enligt mina erfarenheter att spindeln gömmer sig mycket mer eftersom den känner att den sitter öppet och sårbart, spindeln är förmodligen lika glad för det men eftersom den aldrig går på promenader om den är bekväm med sin håla ser jag ingen mening med det (jag har hört att GBB är ett undantag som gillar större revir, men jag har aldrig haft någon i större än 30*30*30 så jag kan inte uttala mig om det).

Det där med hanen kom jag på efter att jag skrev mitt inlägg, och glömde redigera in. Könsmogna hanar kan också bete sig så när de letar hona, men TS spindel är inte en könsmogen hane då de är mycket tunnare, rangligare med mycket mindre carapace (vet att du kommenterade AnimalLovers post med denna kritiken, men jag glömde ju också att nämna det).

Jag tror inte heller att ett 30 cm högt terrarium är farligt för den att ramla ner i även om substratdjupet hade varit noll. I det vilda kan de absolut klättra och falla ner och skada sig även om det borde vara väldigt sällsynt, men det bör vi ta in i våra terrarium lika lite som vi borde ta in rovdjur eftersom vissa spindlar blir uppätna i det vilda. Det händer att marklevande spinldar gör misslyckade försök att klättra i fångenskap, och det finns risk att det får konsekvenser, och även om det är extremt ovanligt tror jag ingen vill riskera det med sina spindlar när det är så mycket lättare och billigare att bara köpa ett mindre terrarium. Men jag tycker som sagt inte att man behöver oroa sig så länge terrariet inte är typ 50+ cm högt eller något och har för lite substratdjup. Jag tycker att fallhöjden inte är någon fara alls i TS terrarium, men substratdjupet bör nog ökas lite för att få till en bättre håla när TS har bytt ut det mot något grävbart (även om djupet fungerar som det är nu så är djupare alltid bättre för att de ska kunna gräva djupare hålor).

352
269
Animallover_1984:
Gmx skrev:
Det kan också vara tecken på en hane som aktivt letar.


Jo, men i just det terrariet så skulle jag säga att det med största sannolikhet beror på att spindeln inte trivs i sin miljö. Man får ju titta på flera bitar för att kunna se om ett djur trivs etc. I detta fall så känns det (enligt min mening) som att det troligaste alternativet är att spindeln inte trivs; men visst har man ett bra inrett terrarium där spindeln plötsligt börjar vandra (efter att tidigare ha trivts och mått bra) och man har en vuxen hane, så kan det ju såklart vara det också. 


Gmx skrev:
Självklart ska, och kan, det undvikas men återigen så finns det ingen i naturen som tar undan grenar etc som ramlat ner, eller mark 3 cm under spindeln konstant som vissa förespråkar. 


Nej, naturen är inte perfekt "inredd" för djuren, men så finns det ju inte heller några lock att klättra upp på och falla rakt ner på en hård mark ifrån. Dessutom så anser i alla fall jag att när man har djur i fångenskap, så ska man göra sitt yttersta för att undvika att djuren skadar sig och dör.

Djur dör i naturen och det hör liksom tyvärr till den verklighet som vilda djur lever i. Det finns ju rovdjur och andra faror osv. i naturen, men det betyder ju inte att man ska låta djuren man har hemma bli uppätna av rovdjur osv. Våra husdjur lever inte naturliga liv och de lever ofta längre i fångenskap, just för att de inte utsätts för samma hårda liv som det innebär att vara vild.

Att skydda sina djur är det inget fel med. Det är samma sak när man (jag har det också) har snäckor som husdjur, med dessa är det ingen god idé att ha hårda saker i terrariet. Det är t.ex. inte bra med stenar osv. just för att snäckorna då lätt kan klättra upp i locket och ramla ner på dessa. Betyder det att dessa snäckor aldrig stöter på stenar i naturen? Självkart inte, men de kan inte heller ramla på det sättet i naturen. De kan såklart fortfarande ramla och skada sig i naturen...men återigen, djur skadas och dör i naturen hela tiden...men det är ju inget man vill ska hända ens husdjur. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild