Småflugor i terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

27
8
Karlman:
Har småflugor i mina terrarier och nu i hela huset (inte överdrivet mycket men de är väldigt irriterande) har kollat upp en del online och de heter tydligen Fungus Gnats och deras larver äter rötterna på mina plantor. Antar att jag inte är den ända med detta problem, har hittat några tips på lösnignar men det måste ju vara safe för djuren.

Har någon en bra lösning? Har hört om Mosquito bits, som är något man blandar i jorden som larverna äter och dör av. Vet dock inte om det är 100% säkert för spindlar och ormar...

6
8
ellinoff:
Man kan vattna jorden eller vad växterna nu står i med nematoder, heter Nemablom på välsorterade växtbutiker. Det är en rundmaskkultur som äter upp larverna så sorgmyggen dör, när födan är slut dör även rundmaskarna om jag inte är ute och cyklar. Är inte säker på hur det påverkar djuren i terrariet, men spontant känns det som att det kan fungera. 

27
8
Karlman:
ellinoff skrev:
Man kan vattna jorden eller vad växterna nu står i med nematoder, heter Nemablom på välsorterade växtbutiker. Det är en rundmaskkultur som äter upp larverna så sorgmyggen dör, när födan är slut dör även rundmaskarna om jag inte är ute och cyklar. Är inte säker på hur det påverkar djuren i terrariet, men spontant känns det som att det kan fungera. 


Intressant! Tack så mycket, ska kolla upp det.

1
6
Shahnur:

Hade typ samma problem precis, såhär gjorde jag:
1. Släck alla lampor i huset. 

2. tänd mobil lampan och lys mot en vägg eller liknande, alla flugor dras dit. 

2. stå med dammsugaren redo i handen och sug upp dom. 

sög upp ca 50 flugor per dag som mest, nu har jag kanske 5-6 st


27
8
Karlman:
Shahnur skrev:
Hade typ samma problem precis, såhär gjorde jag:
1. Släck alla lampor i huset. 

2. tänd mobil lampan och lys mot en vägg eller liknande, alla flugor dras dit. 

2. stå med dammsugaren redo i handen och sug upp dom. 

sög upp ca 50 flugor per dag som mest, nu har jag kanske 5-6 st



Detta låter helt legendariskt

1228
464
leedragon:
Karlman skrev:
Har småflugor i mina terrarier och nu i hela huset (inte överdrivet mycket men de är väldigt irriterande) har kollat upp en del online och de heter tydligen Fungus Gnats och deras larver äter rötterna på mina plantor. Antar att jag inte är den ända med detta problem, har hittat några tips på lösnignar men det måste ju vara safe för djuren.

Har någon en bra lösning? Har hört om Mosquito bits, som är något man blandar i jorden som larverna äter och dör av. Vet dock inte om det är 100% säkert för spindlar och ormar...



skaffa en drosera eller pinguicula köttätandeväxt bästa jäkla lösin ska du få se.

27
8
Karlman:
leedragon skrev:



skaffa en drosera eller pinguicula köttätandeväxt bästa jäkla lösin ska du få se.


Köpte en venus men den är inte så effektiv. Ska kolla in det! Tack

1228
464
leedragon:
Karlman skrev:


Köpte en venus men den är inte så effektiv. Ska kolla in det! Tack

nej de är får små för venus har jag själv upptäkt, venus är byggda för att låta bli att stänga om bytte är får små då det innehåller mindre energi än det som tar för att öppna och stänga deras fällor.

27
8
Karlman:
leedragon skrev:

nej de är får små för venus har jag själv upptäkt, venus är byggda för att låta bli att stänga om bytte är får små då det innehåller mindre energi än det som tar för att öppna och stänga deras fällor.

Okej bra att veta! Tack så mycket

5088
3861
Tropfrog:
Dessutom är Venus flugfälla från ett tempererat klimat, mycket likt vårt. Den skall inte fånga någonting just nu, då den skall övervintra nu. Om du inte låter den övervintra är chanserna mycket små att den lever i vår. Tråkigt att butikerna säljer den typen av växter på hösten och aldrig annars. En massavrättning av en annars trevlig växt.

Om du vill ha en bra växt som klarar vintern bra inomhus och äter flugor vill jag rekommendera drosera capensis köpt från någon som kan köttätande växter. Brukar kosta 10-20 kronor plus frakt. 

Mvh
Magnus  

  
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild