Ovanligt beteende hos skäggagam, hjälp?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

68
66
aajje:

Hej alla, Nyss märkte jag att min skäggis hane beter sig helt skumt, något är fel.
Han springer runt i cirklar som om han jaga sin svans, skakar på huvudet (inte som nickningar) han springer in i väggen och beter sig om om något är fel i hjärnan (balansinne?) Han har aldrig gjort såhär tidigare och han bor i ett stort 180 cm terrarium, har UV ljus och rätt tempraturer på solplats, varm sida och kalla sidan. Han äter som han ska (både insekter och grönsaker, och självklart får han kalk!) han dricker även, han beter sig annars normalt, solar, kommer när jag ska ge mat osv. Har googlat men inte hittat någonting angående detta. Ska även ringa till roslagstull imorgon, men ville kolla här om någon varit med om samma sak eller vet vad det är då jag blir riktigt orolig, ska försöka filma och lägga upp med.


126
64
Mikachu:

Testa att ge honom B vitaminer! Har själv fått hem en skäggis som beter sig precis så och det var för en fel balans mellan UV/kalcium/fosfor.. Även om skäggisen har fått UV, så är det inte säkert att det finns D3 i lampan om man säger så.. Exo terras UV lampor går ut ganska fort vad jag vet..

Samt att ofta om man matar en skäggis med frukt, som vissa gör, så tänker man heller inte på att frukt oftast innehåller väldigt mycket fosfor..

Har läst och hört att när man kommer in till veterinären med en sån skäggis så ger dom en B vitamin spruta i.m. så att vitaminerna räcker längre, men om de tex korssar en  ''B-vitaminer kosttillskott'' för männikor och blandar ut ungefär halva med vatten och sprutar in det i munnen på honom, byter till en ny UV lampa och sedan ger honom 1/4 eller ev lite mindre av B-vitamin blandningen dagen efter och fortsätter så i 3 dagar för att sedan ge honom den dosen var annan dag i 1 vecka och sedan sluta helt. Då borde det hjälpa :)

Skäggisar får oftast inte svullna framben, deformerade lårben/revben eller andra sånna ''första symtom'' på MBD, utan allt går direkt in i huvet istället och gör att dom snurrar runt.. Om du vågar testa den här kuren (hjälpte den sjuka skäggisen jag tog hand om) så behöver du inte åka in med honom! Men om du vill så kan man ju såklart ringe eller maila om du fortfarande känner dig osäker :)


68
66
aajje:

Han har solar raptor värme/uv lampa och får även calcium +D3 så tror inte det är det, och frukt får han knappt gång i månaden. Men angående b vitamin, köper man tabletter och krossar? tack för tipsen! :) 


126
64
Mikachu:

Aha, för de är den ända anleddningen jag vet att de börjar snurra runt iallafall! :/ Elle så kanske det är mer inriktat på ''vitaminbrist'' som i B vitminbrist istället för kalk/D3 brist! :)

Finns inte någon speciell reptil b vitamin som jag vet, så jag körde på apoteets B-vitamin tillskott för människor i lagon storlek :) B vitamin är vattenlösligt så om det skulle råka bli lite myket så kissas det bara ut igen om han drickar ordentligt, därav också att det är bra att blanda ut den krossade tabletten med vatten som spruta in i munnen :)


68
66
aajje:

ah okej! tack så jätte mycket, ska testa det :)


276
118
Maqea:

Kruxet med vitaminer och kalk från apoteket är att de innehåller bindmedel och "fyllnadsmaterial" för att det ska bli en tablett. Det extramaterialet är anpassat till oss människor men jag vet inte om alla ingredienser är bra för en reptil. Det är kanske bättre, om än mycket dyrare, att ta med skäggisen till veterinären så den får en b-vitaminspruta.


66
14
curow:

Finns även flytande b-vitamin på många djuraffärer från fyra ess som är gjorda just för djur.


68
66
aajje:

tack för upplysningen Maqea! och tack för tipset currow! :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild