Skötselråd hoppspindel (Phidippus regius, Hyllus semicupreus)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

14
5
Gecko_Felix:
Hejsan!

Jag är väldigt inne på att skaffa mig en hoppspindel. Jag är nybörjare i hobbyn och leter efter tips, jag har gjort en del reasearch men är rädd att jag ska missa något viktigt eller har fått fel uppfattning/lärt mig fel. De två arter som jag har gjort reaserch på är Phidippus regius och Hyllus semicupreus.

Vad jag förstår så är båda väldigt lättskötta spindlar och bra som nybörjar spindel. Rätta mig om jag har fel någonstans (!) men som jag har förstått så räcker det med ett litet terrarium utan lampa eller värmare då det klarar sig i rumstemperatur och inte behöver något speciellt ljus. De ska matas 2-4 gånger i veckan med inskekt som är lika stor eller mindre än spindeln, tex en liten syrsa, bananfluga. Man ska inte mata den med något som kan skada spindeln som andra spindlar, skalbaggar eller för stora insekter. Man kan också observera spindelns bakdel (vetenskapligt namn?) för att se om det är dags att mata den. Om spindeln inte äter upp hela insekten bör den plockas bort så att den inte ruttnar och blir en hälsorisk för spindeln.

Jag har även förtstått att man inte ska ha någon vattenskål i terrarier med små insekter då de lätt kan drunka om de trillar i. I stället ska man spreja ner terrariet försiktigt med destilerat vatten någon gång om dagen så spindeln får sin vätska på det sättet. 

Terrarievis så verkar det inte heller krävas mycket (?), jag har sett människor ha sina spindlar i små plats terrarium med fuktigt hushållspapper som substrat. Jag har ett Exo Terra Nano som är 20x20x30 som vad jag har förstått är en perfekt storlek för en liten hoppspindel. Jag har tänkt att inreda mitt terrarium med ett tunnt lager bio drain substrat i botten för att förebygga mögel. Sedan en bio drain mesh på det med lite coir husk substrat över det. Till sist har jag tänkt att inreda med lite diverse plastväxter, kvistar/pinnar, mossor (från zooaffär).

Ni som är kunniga får gärna komma med tips och rätta mig om jag har fel med något.

Mvh Felix
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild