Skötselråd hoppspindel (Phidippus regius, Hyllus semicupreus)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

14
5
Gecko_Felix:
Hejsan!

Jag är väldigt inne på att skaffa mig en hoppspindel. Jag är nybörjare i hobbyn och leter efter tips, jag har gjort en del reasearch men är rädd att jag ska missa något viktigt eller har fått fel uppfattning/lärt mig fel. De två arter som jag har gjort reaserch på är Phidippus regius och Hyllus semicupreus.

Vad jag förstår så är båda väldigt lättskötta spindlar och bra som nybörjar spindel. Rätta mig om jag har fel någonstans (!) men som jag har förstått så räcker det med ett litet terrarium utan lampa eller värmare då det klarar sig i rumstemperatur och inte behöver något speciellt ljus. De ska matas 2-4 gånger i veckan med inskekt som är lika stor eller mindre än spindeln, tex en liten syrsa, bananfluga. Man ska inte mata den med något som kan skada spindeln som andra spindlar, skalbaggar eller för stora insekter. Man kan också observera spindelns bakdel (vetenskapligt namn?) för att se om det är dags att mata den. Om spindeln inte äter upp hela insekten bör den plockas bort så att den inte ruttnar och blir en hälsorisk för spindeln.

Jag har även förtstått att man inte ska ha någon vattenskål i terrarier med små insekter då de lätt kan drunka om de trillar i. I stället ska man spreja ner terrariet försiktigt med destilerat vatten någon gång om dagen så spindeln får sin vätska på det sättet.