Att sköta spindel

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

6
8
ellinoff:
Det blir en till nybörjartråd för att samla mina frågor, hoppas det inte retar någon. Jag vill skaffa spindel framöver för att de är fascinerande och vackra att se på men har ingen erfarenhet av dem. Är med på att olika arter vill ha olika substrat, fukt och inredning och att man anpassar det efter arten. Men är det någon som vill beskriva hur skötseln av en spindel ser ut rent praktiskt?

Hur ofta städar man och hur omfattande är städningen? Är spindeln i en annan låda under tiden och hur stressande är det för den? Uppskattar de att man ändrar inredningen? Kan spindlar ha städkusar i sina burkar eller harmoniserar de inte alternativt äts upp omgående? Kanske är en dålig idé om man får svårt att ha koll på matintaget.

Vad matar man en sling med som är tillräckligt litet och hur ofta ska de äta från baby till vuxen ålder? Ser man på sin spindel om den är mager respektive fet eller får man utgå från hur matningen fungerar? Varierar ni kosten till era spindlar, får de något tillskott utöver foderinsekter och vatten? 

Några vanliga stressbeteenden eller sjukdomar att se upp för?

Och till sist själva burken. Ju större desto bättre verkar inte vara applicerbart på spindlar, eller? Min första tilltänkta är 30x30x30 vilket verkar vara standard men för en som inte haft spindel känns det ju trångt ändå. Vill liten ludenben verkligen inte gå några längre promenader? Och en sling ska inte ha så stort direkt om man vill hitta igen den, om jag inte missuppfattat.

Så, nu har jag nog författat inlägget med flest frågetecken på hela forumet. Tack för att du tog dig tid! 

654
341
Johnexotics:
Svårt att dra alla spindlar under en kam för ett skötselråd men börjar man med slings brukar man har dom i mindre burkar jag har min ena sling i en sås burk man köper från pizzerian då det är grävande art behöver jag inte tänka på höjden så mycket men kommer då behöva skaffa större efter nästa öms förmodligen. matar min sling med maggots buffaloworms mjölmask. men lättast är att hitta en en spindel du vill har tips börja med nått som är lugnare  sen efter gå efter det 

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
Jag ska försöka sammanfatta mig tydligt nu, många bra frågor,

Hur ofta städar man:
Jag städar faktiskt aldrig. Ta bort matrester med en liten sked (ligger matresterna i hålan må det väl va hänt att de får vara kvar) och ha några hoppstjärtar och gråsuggor så löser det sig. Under spindelns uppväxt städar jag aldrig, däremt får den en större burk emellanåt. Efter 2-5 år i sitt slutgiltiga terrarium kan det börja bli lite väl äckligt med matrester och bajs överallt, då kan det vara läge att städa. Då är det bara att ta ut spindeln i en plastburk, slänga ut allt substrat, skrubba av inredningen om du känner för det (kanske ingen idé att göra det om du har en art som spinner mycket nät). Men det är som sagt typ bara om spindeln har spenderat ett antal år i sitt slutgiltiga terrarium och du har slarvat med att ta bort matrester från början. Undantag bör göras om man får typ mögelinvasion

Kan man ha städpatrull (antar att det är det du menar med städkusar)?
En fågelspindel, inte ens en sling, har inte den fysiska förmågan att fånga en hoppstjärt, de är för små för att spindlarna ska kunna ta dem med sina 2 stora nedåtriktade tänder.

Uppskattar de att man ändrar på inredningen?
Absolut inte. De gör sitt revir och sitter sedan och väntar på byten. De blir inte uttråkade som oss människor blir, och det är bara stessigt om någon kommer och ändrar på allt och de behöver spinna en ny tunn nätmatta. En spindel vill helt enkelt bara ha sitt terrarium, gräva en håla och spinna en tunn matta med nät (för att känna vibrationerna när ett byte är nära), få mat och vatten ibland och leva ostört. Ingen hantering, ingen ommöblering (om man inte måste av någon anledning) osv.

Några stressbeteenden eller sjukdomar man bör se upp för?
Ett stressbeteende som folk ofta tolkar fel är om spindeln rastlöst går runt terrariet. Folk tänker att det är en spindel som trivs, och blir oroliga när de sitter stilla. Men det är egentligen tvärt om. En spindel som trivs ligger ofta ganska stilla. Går dem omkring rastlöst trivs de inte så bra. Det kan vara så att den inte har något trångt, tryggt gömställe, eller att den inte kan gräva sig en bra håla. De brukar alltid bete sig så någon vecka i början, men fortsätter de bör man se över terrariet. 

Är större terrarium alltid bättre?
Nej. En glad spindel är en stillasittande spindel. De bygger en håla och stannar där. Vissa gömmer sig konstant i sin håla, men vissa sitter dock oftast stilla utanför den. Men sitter stilla gör de. I ett stort terrarium vågar de inte heller sitta framme så mycket eftersom de känner att de sitter öppet och känner sig otrygga. Fågelspindlar, med undantag från trädlevande arter, är också urdåliga klättrare. De kan ibland försöka klättra upp, faller ner på marken och bakkroppen skadas ganska allvarligt av det. Jag rekommenderar 30*30*30 till vuxna/stora juvenila individer (6-7cm minst, men de kan definitivt bo i något mycket mindre tills de är typ 10cm) av de flesta marklevande arterna. Fyll på med ett grävbart substrat (ej sand eller bark, jag rekommenderar en blandning av 70% kokosfiber eller torv och 30% sand, men ren torv eller kokosfiber fungerar också) upp till ventilationen i framkant och en bcke uppåt i bakkant, då spindlar gillar att gräva. Ett bra gömställe, gärna som de kan fortsätta gräva en håla under, t.ex korkbark, och en vattenskål så är det klart. För juveniler så skulle jag inte ha ett terrarium vars längd och bredd var mer än 4ggr spindelns benspann, och det ska inte vara högt heller, men gärna ännu mindre. Kollar du på min youtubekanal (läs nedan) ser du ungefär hur stora terrarium i förhållande till spindeln jag brukade använda. Till "bjässarna" t.ex Acanthoscurria geniculata, Lasiodora parahybana, Theraphosa släktet (sistnämnda ingen nybörjarart) kan man gärna uppgradera till 45*45*45* 50*30*30 eller liknande mått med åldern. Till dvärgarter t.ex Cyriocosmus bör man gå mycket mindre. För trädlevande arter kör jag 20*20*30 och hade de större trädlevande hunnit bli riktigt stora (15-20 cm benspann typ) medan jag hade kvar dem hade jag alla dagar i veckan uppgraderat till 30*30*45. Jag tror du har fått en okej bild på ungefär vad jag menar.

Gör lite mer research, youtube är jättebra för just spindlar. Jag rekommenderar The Dark Den, tarantula kat, Exotics Lair, (ta dock inte efter de två sistnämndes urdåliga reptilskötsel) men kunnigast av dem alla: Tom Moran. Jag kan också tipsa om mina gamla videos på min kanal Tarantula Nest. Jag har nästan lagt ner spindelhobbyn (har bara en spindel kvar) för att satsa på regnskogsterrarium istället, så nya videos handlar om det. Om man har kollar på videos med spindlarna får man nog en bättre uppfattning om hur de är. Läs på ett bra tag till, tills du känner dig redo. Bara säg till om du kommer på fler frågor längs vägen. 

//Emanuel

6
8
ellinoff:
Tack båda två för svar! Jag har kollat Exotics lair en del men inte de övriga, det ska jag göra (alla 4)! Och koka ner alternativen till kandidater så jag kan läsa på om just min art. Så får man vara nöjd om man inte ser så mycket av sin spindel verkar det som, då mår de bra :) 

352
269
Animallover_1984:
ellinoff skrev:
"...Så får man vara nöjd om man inte ser så mycket av sin spindel verkar det som..."


Det beror väldigt mycket på arten. En hel del arter sitter framme jämt (eventuellt med undantag för när de ömsar) så då kan man få se sin fina "pet-rock"...även om de som sagt inte gör speciellt mycket :-) (mer som en "pet-rock" som sagt).

Min (enda än så länge...men letar flera) spindel ser jag framme hela tiden. Hon har endast gömt sig under några timmar vid ett tillfälle och det var då hon ömsade. Hon har flera olika platser att gömma sig på, men föredrar att sitta framme.

Hon är en Brachypelma hamorii (en bra nybörjarart för övrigt). Min är lugn för det mesta (men efter senaste ömsningen, den enda hos mig ännu så länge) så har hon blivit lite mer av en "surpuppa" och sprätter ibland lite hår. 

Bild på min vackra tjej Shelob:



Lycka till med valet av spindel (eller kanske ska säga spindlarna...då det verkar vanligare att det blir fler med tiden än att man stannar vid bara en, haha).

Mvh/Animallover_1984

6
8
ellinoff:
Om det är fler som läser tråden så har jag hittat Tom Morans sling-guide, den tog upp typ allt jag undrade över. Har samlat burkar (ett permanent tillstånd kanske?) några veckor nu och har ett urval beroende på storleken på min tillkommande. Ska prova "inreda" och se hur de beter sig med fukt och mitt tilltänkta substrat. Saknar också lite omkringprylar jag tror jag kommer få använing för innan det är dags. Men det blir troligtvis en nhandu chromatus jag skaffar. Kul men svårt att välja art, önskelistan blir inte direkt kortare av att läsa på.. 

1
0
Jpb:
Hej jag är ny och undrar vart man kan köpa en bra första spindel som första husdjur ? 

654
341
Johnexotics:
Jpb skrev:
Hej jag är ny och undrar vart man kan köpa en bra första spindel som första husdjur ? 



Finns många olika ställen. www.spidersworld.eu/en/ thepetfactory.de/ eller köpa av nån här på sidan :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild