Skaffa en till sköldpadda?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

6
1
Linn12345678:

Hej jag har en reeves kärrsköldpadda på 7 år i ett 120 L akvarium med en sovplats ovanför. 
Han bor tillsammans med ett antal fiskar bland annat en guldfisk på 8 cm längd  

Jag är intresserad av att skaffa en till sköldpadda men antar att det blir en svår väg att gå.  

För att göra chanserna så stora som möjligt, bör man köpa en nykläckt sköldpadda så att den inte har hunnit anpassa sig så mycket till en miljö?

Spelar rasen roll?

Tack på förhand, Linn. 



656
344
Johnexotics:
Ska du skaffa dig en till sköldpadda ska du har en  av samma sort sen är det bra om båda är runt samma storlek med. och även kommer du behöva köpa större akvarie då du lägger till en till sköldpadda behöver dom även större utrymme att simma på.

5088
3861
Tropfrog:
Ursäkta en liten detalj bara.

Det finns inte olika raser på sköldpaddor vad jag känner till. Istället borde begreppet art användas.

Sort är förstås ett annat ord som kan funka, men inte lätt att använda om man letar information.

Kan verka trivialt för vissa, men ack så viktigt i vissa sammanhang.

Jag är ingen expert på sköldpaddor, men vet att Richard H här på td har en stor balja med några olika arter tillsammans. Självfallet går det inte att blanda alla arter, men om man är påläst går det nog att blanda några.

Mvh
Magnus 

6
1
Linn12345678:

Tack så mycket, 
ska de till att använda att istället för sort och fundera på om jag verkligen ska köpa en till sköldpadda då jag behöver uppgradera akvariumet. 

Skulle nog bli enklare att köpa ett till akvarium i sådana fall jag ska ha en till sköldpadda ????????

 


656
344
Johnexotics:
har du plats kör på ett till dock kolla upp hur stort du behöver för djuret du köper

229
223
Formula76:
Blanda inte vuxna djur med ungar, det kan sluta illa. Den stora kan skada, döda och till och med äta upp den lilla. De är inte alltid så snälla man kan tro.

Är det en hanne du har så är det ingen bra idè att skaffa en hanne till, det kan bli väldiga spänningar om båda är könsmogna.

Om du skaffar en hona till den så tänk på att hannar kan vara väldigt ihärdiga i sitt uppvaktande periodsvis, honan har ingen chans att komma undan i ett akvarium. Oftast dock är det inga problem.

Du kan visst skaffa en annan art (raser finns inte hos vilda djur) I de flesta fall går det bra om de har liknande skötselkrav och lever i en liknade miljö. 
Om jag varit dig och du inte vill ha en till reeves så hade jag tittat på Ocadia sinensis, de kommer ifrån samma område och är ganska nära varandra systematiskt. Och så är det en väldigt vacker och trevlig sköldpadda.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild