Mager ögonfransgecko?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

9
3
Lolalol:
Hej! Jag fick nyss hem min första gecko. Jag köpte hen hos en uppfödare nära mig som hade många vuxna och många ungar. Alla hennes ungar var väldigt små. 
Ungen jag köpte var den största och vägde nästan 6 g. Men sen kommer det som oroar mig lite, hen är 11 månader gammal. Uppfödaren sa att hon själv är allergisk mot dubias och att hon endast matar dem med CGD. Och att det är därför de är så små. Men då är min fråga, är min ödla bara väldigt segt utvecklad eller är den mager? Jag vet om att alla utvecklas olika snabbt etc etc. Men 5-6 g vid nästan ett års ålder är väl lite lite?

84
38
Ems:
Lolalol skrev:
Hej! Jag fick nyss hem min första gecko. Jag köpte hen hos en uppfödare nära mig som hade många vuxna och många ungar. Alla hennes ungar var väldigt små. 
Ungen jag köpte var den största och vägde nästan 6 g. Men sen kommer det som oroar mig lite, hen är 11 månader gammal. Uppfödaren sa att hon själv är allergisk mot dubias och att hon endast matar dem med CGD. Och att det är därför de är så små. Men då är min fråga, är min ödla bara väldigt segt utvecklad eller är den mager? Jag vet om att alla utvecklas olika snabbt etc etc. Men 5-6 g vid nästan ett års ålder är väl lite lite?


Hur mår den? Äter, bajsar, ömsar osv? Börja med dubia du, kanske någon mjölmask då och då.
Min äter mest cgd och är större. Är ju även olika från individ till individ, en del är små. 

9
3
Lolalol:
Ems skrev:


Hur mår den? Äter, bajsar, ömsar osv? Börja med dubia du, kanske någon mjölmask då och då.
Min äter mest cgd och är större. Är ju även olika från individ till individ, en del är små. 

Ja den äter skulle jag tro. Jag har matat den lite från korken jag har maten i bara för att se om den kan äta. Har inte hittat någon skit. Den ömsade här om dagen så ömsa gör den. Och den är väldigt social och aktiv på nätterna. Så jag skulle säga att den mår bra.

18
8
Vidja:

Jag köpte en liten en i september förra året. Den var då drygt 6 månader och ca 2,5g. Tyckte jag med att de ungar jag såg till salu av den uppfödaren verkade små.  Den åt regelbundet hos mig och var 4-5g tror jag vid året. Ett par månader senare kunde jag köpa hem dubias och då gick det undan. Ligger fortfarande kanske ett halvår efter i tillväxt jämfört med de flesta fransar, av vad jag sett. 

Om alla ungar hos en viss uppfödare är små så tror jag att det beror på vad uppfödaren gör. Alla växer olika säger ju alla, svenskar verkar inte reagera på små geckos på samma sätt som amerikanarna gör. Väldigt små är de väldigt benägna att anse att det verkligen är något fel på. 

Om du inte redan har det, skaffa en våg som väger till 0.1g och väg varje eller varannan vecka. Går den upp så äter den ju. Lägg bara tunt lager av mat i en kork så blir det lättare att se om den ätit. När de är så små kan det vara svårt men vid den storleken så såg då jag alltid om den ätit. Det finns CGD med insekter, som kan skynda på tillväxten också. Typ Pangea fig and insect, eller deras röda "with insects". Även breed&growth är bra. Annars skaffa hem dubia och ge en gång i veckan eller så. 

Det kan även ta lite tid efter att den bytt miljö innan den känner sig säker nog att äta. Kan ta några dagar eller några veckor.


Medlem i SHF
9
6
yoda:
Lolalol skrev:
Hej! Jag fick nyss hem min första gecko. Jag köpte hen hos en uppfödare nära mig som hade många vuxna och många ungar. Alla hennes ungar var väldigt små. 
Ungen jag köpte var den största och vägde nästan 6 g. Men sen kommer det som oroar mig lite, hen är 11 månader gammal. Uppfödaren sa att hon själv är allergisk mot dubias och att hon endast matar dem med CGD. Och att det är därför de är så små. Men då är min fråga, är min ödla bara väldigt segt utvecklad eller är den mager? Jag vet om att alla utvecklas olika snabbt etc etc. Men 5-6 g vid nästan ett års ålder är väl lite lite?


Jag tror inte att du behöver vara orolig. Du har köpt ungen vid en bra vikt, (även om det har tagit tid för den att nå den vikten) Du har köpt din gecko av en uppfödare och har säkert full support där om du frågar.
De allra flesta geckos tycker illa om att flytta och kan matstrejka upp till en vecka utan problem. Låt den lära känna sin nya miljö och ge den lite tid. Ställ in en liten skål dubia och se om det frestar den. Att den har ömsat är ett bra tecken på att den sköter sig. Lycka till
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild