Kan två kungspyton bo i samma terrarie?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
Malan:
Kanske en dum fråga men en bekant till mig köpte ett terrarie + 2 kungspyton från en gammal ägare som hävdade att ormarna har levt i samma terrarie tillsammans i ungefär 10 år. Hon hävdar också att de inte alls bör separeras förutom när de ska matas för annars blir de stressade när den andre inte är där. 

Vi båda frågesätter om det här är sant men än så länge så har de inte försökt attackera den andra efter de t ex har ätit eller något så vi undrar om det verkligen är lönt att skaffa nya terrarie eller bygga om den de har nu eftersom den är rätt så stor redan.

Borde de fortfarande separeras?

p.s de är båda hanar och har inte och planerar inte att paras med andra honor 

152
227
TowerOfGray:
Malan skrev:
Kanske en dum fråga men en bekant till mig köpte ett terrarie + 2 kungspyton från en gammal ägare som hävdade att ormarna har levt i samma terrarie tillsammans i ungefär 10 år. Hon hävdar också att de inte alls bör separeras förutom när de ska matas för annars blir de stressade när den andre inte är där. 

Vi båda frågesätter om det här är sant men än så länge så har de inte försökt attackera den andra efter de t ex har ätit eller något så vi undrar om det verkligen är lönt att skaffa nya terrarie eller bygga om den de har nu eftersom den är rätt så stor redan.

Borde de fortfarande separeras?

p.s de är båda hanar och har inte och planerar inte att paras med andra honor 


Jag tycker inte att man bör ha flera ormar i samma terrarium. 
Ute i naturen så lever dom aldrig tillsammans  Dom träffats endast när dom ska para sig. 
I fångenskap har dom dessutom mycket mindre yta att leva på och därför svårare att komma undan om dom vill det. 

Det kommer alltid finnas folk som har haft ormar tillsammans i 100 år och ingenting har hänt med dom. MEN det finns alltid en risk att det händer något och det finns hur mycket som helst exempel på det om man söker på nätet.

Att dom blir stressade av att inte ha den andra i närheten tror jag inte på heller. Troligtvis så har ormarna flyttats isär och blivit mer stressade av att vara i en ny burk än att vara ifrån varandra och inte haft tid att vänja sig vid den nya miljön.

Folk har det ganska lätt att tro att reptiler har känslor. Tex om ormarna sitter ihop kramade på samma stället så kan dom tro att de gillar varandra och myser. När ormarna kanske egentligen bara vill ha värme som råkar vara på just den platsen.

Såklart gör du hur du själv tycker, men om det finns en risk att något händer med djuret, varför då chansa :)

Här finns för övrigt en liknande tråd som kanske hjälper.
www.terrariedjur.se/forum/thread/10459
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild