Ögonfransgecko/ andra reptiler

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

9
3
Lolalol:
Hej hej
Jag ska snart få hem min första reptil. En liten ögonfrans gecko på snart 6 gram. Är väldigt taggad. 
Men jag som är lite nojig och att mitt djur inte kommer må bra har några frågor till er med mer erfarenhet.

1. Doftljus, är det något som stör dem/är giftigt? Alltså att ha ett tänt doftljus i samma rum som terrariet.

2. Musik, spelar inte hög musik men undrar hur mycket det skulle störa?

3. Tips på en bra levande växt som man kan ha i terrariet som håller med en klättrande/hoppande ödla på?

Tacksam för svar

273
185
peter68:
Tror inte doftljus är ett problem. Naturen är inte alltid tyst. Växter till ögonfransgecko kan jag ingenting om.

5088
3861
Tropfrog:
Aroider, callathea ormbunkar, bromelior och gullrankor är bland de bästa växterna för nybörjare inom växtterrarium.

Mvh
Magnus 

18
8
Vidja:

Doftljus är skadligt till och med för människor egentligen, eller ljus i allmänhet. Sot som frisätts i luften som inte är bra att andas in. Starka dofter är verkligen inget jag skulle utsätta djuren för, de har känsligare sinnen än vad vi har. Det brukar vara eteriska oljor eller syntetiska doftämnen som frisätts från doftljus, båda kan orsaka luftvägsirritation.

Den lär vänja sig vid de ljud som förekommer i ditt hem men det är nog ingen höjdare att ha musik på hela dagarna då de ska sova. Och det är nog bra att hålla lite lägre nivå på musiken. Vad man anser är "hög" musik varierar från person till person.


6
8
ellinoff:
Ytterligare växttips är ampellilja som åtminstone duger att klänga på som liten och maranta leuconeura, båda ogiftig växtsaft för andra djur så bör inte kunna skada ödlan. Marantan är en marktäckare egentligen men led upp den på grenar eller dylikt så är den klättervänlig. Älskar fukt och är riktigt snygg. 

167
162
Imori:
Kan tipsa om Fredsgrönska, Peperomia obtusifolia. Bladen och skälk syns genom dimman till vänster på bild. Det är en s.k. "Red Margin" med röda kanter men finns massa andra varianter.
Sorry med foggern men hade ingen klarare bild.

167
162
Imori:
Inte ment att spamma men var tvungen att ta en bättre bild nu när jag kom hem. Denna ger en bättre bild av hur Peperomia kanske kan fungera i ditt terrarium - och hur snabbt de växer också kanske? Den dimmiga bilden togs för en månad sen. Denna togs precis innan publicering:

9
3
Lolalol:
Imori skrev:
Inte ment att spamma men var tvungen att ta en bättre bild nu när jag kom hem. Denna ger en bättre bild av hur Peperomia kanske kan fungera i ditt terrarium - och hur snabbt de växer också kanske? Den dimmiga bilden togs för en månad sen. Denna togs precis innan publicering:

Tack för informationen

143
72
Ezrath88:

Imori skrev:
Inte ment att spamma men var tvungen att ta en bättre bild nu när jag kom hem. Denna ger en bättre bild av hur Peperomia kanske kan fungera i ditt terrarium - och hur snabbt de växer också kanske? Den dimmiga bilden togs för en månad sen. Denna togs precis innan publicering:


Ville bara säga att det ser snyggt ut i ditt terrarium :).
Hur har du placerat bamburören på det sätt som du har gjort? Och vad är det för växter du har i terrariet :)?


167
162
Imori:
Ezrath88 skrev:


 

Ville bara säga att det ser snyggt ut i ditt terrarium :).
Hur har du placerat bamburören på det sätt som du har gjort? Och vad är det för växter du har i terrariet :)?



Tackar! :D
Rören som går tvärsöver hålls på plats av glasväggarna. Det som sticker ut har jag tagit den avsågade biten som blev över och "limmat" dit på dörren med Tec7. Den inre biten sitter inkilad i och limmad mot den större Marwoodroten i mitten.
Har Peperomian och en Ficus pumila bakom den, sen en fake Abutilon i plast/silke i taket.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild