Azureus ägg

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

256
35
huckerby:
Hej, kommit lite ägg som ligger på ett fat med lite lite vatten. Första omgången ägg blev aldrig ngt av. Denna omgång ser lovande ut men brukar man ha ngt ytterligare på fatet? Läst alkott-vatten, ekblad etc.
Ska jag ha detta även till äggen eller först när det blivit yngel?
Temp ca 24 grader + hög luftfuktighet i sluten burk med lite ventilationshål

5061
3824
Tropfrog:
Lite vatten skall det vara på fatet. Normalt fixar föräldrarna det i naturen. Nu är det du som får ordna det. Vattnet skall nudda alla äggen, men får inte täcka dem, då dör de.

Alkottsvatten är bra, men tar några dagar att förbereda. Det går också att ta svartvattenextrakt från akvariehobbyn och blanda ut i osmosvatten. Det kan du använda direkt. Jag har färdigt tadpole tea här om du inte hittar en lösning. 

Plocka bort alla ägg som inte utvecklas. De kan fördärva de som utvecklas.

Det kan ta några försök att få det rätt. Lycka till!

Mvh
Magnus 

256
35
huckerby:
Tropfrog skrev:
Lite vatten skall det vara på fatet. Normalt fixar föräldrarna det i naturen. Nu är det du som får ordna det. Vattnet skall nudda alla äggen, men får inte täcka dem, då dör de.

Alkottsvatten är bra, men tar några dagar att förbereda. Det går också att ta svartvattenextrakt från akvariehobbyn och blanda ut i osmosvatten. Det kan du använda direkt. Jag har färdigt tadpole tea här om du inte hittar en lösning. 

Plocka bort alla ägg som inte utvecklas. De kan fördärva de som utvecklas.

Det kan ta några försök att få det rätt. Lycka till!

Mvh
Magnus 


Ok tack för bra svar! Jag vet inte om man kan hitta alkottar nu el om de ramlat av grenarna men tror du det kan funka med grenarna från al med? Klippa några bitar & koka dem? I brist på annat...
Eklöv går ju att hitta men de kanske inte är ngt som behövs? Skulle ju kunna koka i lite av dem med isf.

Vad är det man är ute efter med detta, är det ph-värde & bakteriadödande egenskaper?

5061
3824
Tropfrog:
huckerby skrev:


Ok tack för bra svar! Jag vet inte om man kan hitta alkottar nu el om de ramlat av grenarna men tror du det kan funka med grenarna från al med? Klippa några bitar & koka dem? I brist på annat...
Eklöv går ju att hitta men de kanske inte är ngt som behövs? Skulle ju kunna koka i lite av dem med isf.

Vad är det man är ute efter med detta, är det ph-värde & bakteriadödande egenskaper?


Jag tror att det är av båda anledningarna. Helt enkelt för att efterlikna det vattnet som de lever i, I naturen. Tanniner finns i allt tillgängligt vatten i deras naturliga habitat. Jag har aldrig testat att koka eller att använda grenar.

Jag tror inte på att plocka nyfallet material. Det kan föra med sig mycket som man inte vill ha. Torkat ordentligt under en tid och sen värmebehandlat tror jag på.

Jag gissar att du redan googlat lite. Här är min första träff, den är bra

www.dendroboard.com/threads/tadpole-tea-recipes.68110/

Indiana almond leaves säljs som catappa löv. Många är överens om att det är det bästa i nämnd tråd. Det finns en som säljer i Göteborgsområdet här:

www.shrimps.se/sv/naturprodukter/43-catappa-lov-011444511003.html

Vill du testa magnolia löv som nämns i tråden så finns det här. Plockade förra hösten och värmebehandlade.

Vad har du för löv till botten i ditt terrarium? Kanske testa det?

Mvh
Magnus

256
35
huckerby:

Tropfrog skrev:


Jag tror att det är av båda anledningarna. Helt enkelt för att efterlikna det vattnet som de lever i, I naturen. Tanniner finns i allt tillgängligt vatten i deras naturliga habitat. Jag har aldrig testat att koka eller att använda grenar.

Jag tror inte på att plocka nyfallet material. Det kan föra med sig mycket som man inte vill ha. Torkat ordentligt under en tid och sen värmebehandlat tror jag på.

Jag gissar att du redan googlat lite. Här är min första träff, den är bra

www.dendroboard.com/threads/tadpole-tea-recipes.68110/

Indiana almond leaves säljs som catappa löv. Många är överens om att det är det bästa i nämnd tråd. Det finns en som säljer i Göteborgsområdet här:

www.shrimps.se/sv/naturprodukter/43-catappa-lov-011444511003.html

Vill du testa magnolia löv som nämns i tråden så finns det här. Plockade förra hösten och värmebehandlade.

Vad har du för löv till botten i ditt terrarium? Kanske testa det?

Mvh
Magnus


tack. Skriver lite snabbt nu för är lite mkt att stå i här hemma men såg att första kullen där har det börjat sprattla ett litet yngel. Dag 5 tror jag det är. Vad gör jag nu?
inte hunnit med ngt specialvatten än. Fick en ny stor kull igår med ägg ytterligare.


5061
3824
Tropfrog:
huckerby skrev:


 

tack. Skriver lite snabbt nu för är lite mkt att stå i här hemma men såg att första kullen där har det börjat sprattla ett litet yngel. Dag 5 tror jag det är. Vad gör jag nu?
inte hunnit med ngt specialvatten än. Fick en ny stor kull igår med ägg ytterligare.



Inget annorlunda, bara samma sak tills de tagit sig ur geleklumpen. Det var 25 år sedan jag lyckades med det. Men då har det också varit ett uppehåll på 23 år :). Vad jag gjorde då var att pytsa över dem en och en till små engångsglas med humusvatten. Matade med mycket lite fiskfoder varje dag och bytte 50% av vattnet två gånger i veckan. Så någon form av humusvatten bör du ordna snarast. Kontakta mig på om om du vill ha hjälp med det.

Jo föresten. Jag drog upp leucomelas. Troligtvis ingen större skillnad. 

Mvh
Magnus

256
35
huckerby:

Tropfrog skrev:


Inget annorlunda, bara samma sak tills de tagit sig ur geleklumpen. Det var 25 år sedan jag lyckades med det. Men då har det också varit ett uppehåll på 23 år :). Vad jag gjorde då var att pytsa över dem en och en till små engångsglas med humusvatten. Matade med mycket lite fiskfoder varje dag och bytte 50% av vattnet två gånger i veckan. Så någon form av humusvatten bör du ordna snarast. Kontakta mig på om om du vill ha hjälp med det.

Jo föresten. Jag drog upp leucomelas. Troligtvis ingen större skillnad. 

Mvh
Magnus


ja ev kontaktar jag dig om det. Tack!
om jag försöker greja det med lite mossa & blad, ska jag använda kranvatten el är regnvatten bättre?


5061
3824
Tropfrog:
huckerby skrev:


 

ja ev kontaktar jag dig om det. Tack!
om jag försöker greja det med lite mossa & blad, ska jag använda kranvatten el är regnvatten bättre?



Absolut inte kranvatten. Regnvatten kan gå bra, men det beror på miljön där du bor. Osmosvatten eller dedikerat vatten är säkrast och bäst.

Mvh
Magnus 

256
35
huckerby:

Tropfrog skrev:


Absolut inte kranvatten. Regnvatten kan gå bra, men det beror på miljön där du bor. Osmosvatten eller dedikerat vatten är säkrast och bäst.

Mvh
Magnus 


Så nu har det börjat hända mer saker här. Tyvärr så var det bara ett av den första klumpen ägg som var befruktad, alternativ  överlevde. Jag var rätt brysk när jag petade fram dem.
dock har det idag börjat sprattla i 7 av de andra 8 som kom därefter.
hittills ligger de med lite regnvatten runt sig.

Det är alkottar på väg från en akvarievän men tills vidare har jag gjort en 3 liters tank med regnvatten med ca 10 ekblad plus ett par andra.
är det lagom? Tänkte lägga i typ 3 alkottar där till veckan med.
hur länge klarar detta sig sedan utan pump i?

På torsdag har det gått 14 dagar sedan första ägget kom. Det jag funderar över är behållare att ha det i. Vad jag förstått så räcker det med en pytteliten typ 3 deciliter?
Men finns det fördel i att ha större?
jag är orolig för att få dålig kvalitet på vattnet. Sett en del på youtube & många har väldigt små behållare. Byter vatten 2ggr/v. Funkar det?
är grodyngel annorlunda så sätt mot fiskar som behöver filterpump & känsliga för dålig kvalitet på vatten?

Har förstått det att säkrast är att ha dem isär så kläcks alla så måste jag nog ha dem hyfsat litet. 

Jag tror grodorna lagt mer ägg för de höll på att böka likadant på ett 3e ställe väldigt länge. Precis så de gjorde första gångerna. Tyvärr kommer jag inte åt det. Jag har relativt fuktigt i terrariet & många bromelia-rosetter samt ett litet ställe med vatten till. Hur stor är sannolikheten att de klarar sig iaf kläcks & flyttas? Förhoppningen är ju till den större burken med vatten för där kan jag ta upp dem.


5061
3824
Tropfrog:
Många frågor på detaljnivå som är svåra att svara på.

Tänk dig en skogssavann  som den azereus kommer ifrån. Det regnar visserligen en hel del. Men det finns inga sjöar eller vattendrag. Grodorna tar ungarna till små vattensamlingar i bromelior, håligheter i träd och stenar etcetera. De är nog sällan över en deciliter. Detta är miljön grodyngelna är evolutionärt anpassade till.

Jämförelsen med akvariefiskar är inte relevant. I humusrikt vatten utan några som helst hårdhetsskapande ämnen finns ingen nitrifikation och kvävet stannar som relativt ogiltigt amonium.

I naturen sker ynglenas utveckling under regnperioden. Vattnet byts ut vid varje regn. Men det är stillastående vatten och det finns inga pumpar. Nyckeln till framgång ligger i matningen. Så lite att det blir uppätet. Ingen mat får ligga kvar. Och sen byte av vatten med jämna mellanrum.

Mvh
Magnus
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild