Min ödla äter inte så mycket

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

12
0
Mathildasjost:
Hej
jag köpte min första leopardgecko den 10/10 och förra ägaren sa att hon äter både syrsor och larver varannan dag. Hon är ganska stor. Jag undrar om jag ska fortsätta med detta eller dra ner till 2ggr i veckan

men nu till den frågan jag egentligen skulle fråga, jag har testat ge Zahara (leopardgeckon) mat i måndags men då tog hon bara 2 st kackerlackor, testade även med syrsor eftersom hon är van vid det och inte kackerlackor men hon ville inte alls ha en syrsa. Jag testade att se om hon ville ha dagen efter men där tog hon bara en kackerlacka men ingen syrsa. Jag undrar om hon känner att hon ska börja gå i dvala eller inte? Behöver jag oroa mig? Eller är det bara att låta henne vara ett tag?

//Mathilda

657
344
Johnexotics:
Ta en bild på hen  så man kan se. 

Medlem i SHF
3997
5021
Jonas_:
Du har haft reptilen i fråga endast 5 dygn :) låt den acklimatisera sig några veckor, dvs anpassa sig till den helt nya miljön som en flytt innebär. 

Tror du oroar dig i onödan. 

12
0
Mathildasjost:

12
0
Mathildasjost:
Här är hon 

143
72
Ezrath88:
Går tyvärr inte att se någon bild på henne :(. Men om du har tagit en bild på henne via din mobiltelefon och tänkte ladda upp bilden via din telefon så testa att ta en skärmbild på fotot och testa att lägga upp den bilden :).
Det har funkat för mig när jag har försökt att lägga upp bilder på sidan :).
Jag kan även nämna att även arterna är inte det samma när det gäller våra geckos så tog det faktiskt tid för min att vilja äta sina syrsor och mjölmaskar i början. Men det var mest för att hennes nuvarande hem var så nytt för henne i början så hon kanske inte visste vart matskålen för mjölmaskarna eller för hennes cgd-mat var placerade samt att syrsorna lyckades ibland gömma sig för henne. Men när jag väl hade hittat lite bajs i terrariet så visste jag att hon har ätit :).
Så när det gäller lilla Zahara så behöver du inte vara orolig :). Låt henne bara få anpassa sig lite i sitt nya hem :). Och om det är så att du köpte henne av någon utan det terrariet som hon var i så kan det kanske bara vara så att hon vill bara anpassa sig till sitt nya hem och lära sig vart allt är någonstans :). Du skulle kunna slänga in några syrsor i terrariet och om du har en skål för mjölmaskar + mjölmaskar så kan du lägga i några mjölmaskar i skålen och så kan du se efter om skålen är tom eller inte :). Tänk också på att just leopardgeckos är även nattaktiva så dem jagar efter byten på kvällarna. Så du kanske inte ser dem så aktiva på dagen.

12
0
Mathildasjost:
Ezrath88 skrev:
Går tyvärr inte att se någon bild på henne :(. Men om du har tagit en bild på henne via din mobiltelefon och tänkte ladda upp bilden via din telefon så testa att ta en skärmbild på fotot och testa att lägga upp den bilden :).
Det har funkat för mig när jag har försökt att lägga upp bilder på sidan :).
Jag kan även nämna att även arterna är inte det samma när det gäller våra geckos så tog det faktiskt tid för min att vilja äta sina syrsor och mjölmaskar i början. Men det var mest för att hennes nuvarande hem var så nytt för henne i början så hon kanske inte visste vart matskålen för mjölmaskarna eller för hennes cgd-mat var placerade samt att syrsorna lyckades ibland gömma sig för henne. Men när jag väl hade hittat lite bajs i terrariet så visste jag att hon har ätit :).
Så när det gäller lilla Zahara så behöver du inte vara orolig :). Låt henne bara få anpassa sig lite i sitt nya hem :). Och om det är så att du köpte henne av någon utan det terrariet som hon var i så kan det kanske bara vara så att hon vill bara anpassa sig till sitt nya hem och lära sig vart allt är någonstans :). Du skulle kunna slänga in några syrsor i terrariet och om du har en skål för mjölmaskar + mjölmaskar så kan du lägga i några mjölmaskar i skålen och så kan du se efter om skålen är tom eller inte :). Tänk också på att just leopardgeckos är även nattaktiva så dem jagar efter byten på kvällarna. Så du kanske inte ser dem så aktiva på dagen.


12
0
Mathildasjost:
Ezrath88 skrev:
Går tyvärr inte att se någon bild på henne :(. Men om du har tagit en bild på henne via din mobiltelefon och tänkte ladda upp bilden via din telefon så testa att ta en skärmbild på fotot och testa att lägga upp den bilden :).
Det har funkat för mig när jag har försökt att lägga upp bilder på sidan :).
Jag kan även nämna att även arterna är inte det samma när det gäller våra geckos så tog det faktiskt tid för min att vilja äta sina syrsor och mjölmaskar i början. Men det var mest för att hennes nuvarande hem var så nytt för henne i början så hon kanske inte visste vart matskålen för mjölmaskarna eller för hennes cgd-mat var placerade samt att syrsorna lyckades ibland gömma sig för henne. Men när jag väl hade hittat lite bajs i terrariet så visste jag att hon har ätit :).
Så när det gäller lilla Zahara så behöver du inte vara orolig :). Låt henne bara få anpassa sig lite i sitt nya hem :). Och om det är så att du köpte henne av någon utan det terrariet som hon var i så kan det kanske bara vara så att hon vill bara anpassa sig till sitt nya hem och lära sig vart allt är någonstans :). Du skulle kunna slänga in några syrsor i terrariet och om du har en skål för mjölmaskar + mjölmaskar så kan du lägga i några mjölmaskar i skålen och så kan du se efter om skålen är tom eller inte :). Tänk också på att just leopardgeckos är även nattaktiva så dem jagar efter byten på kvällarna. Så du kanske inte ser dem så aktiva på dagen.


Mathildasjost skrev:




Hon kom med sitt terrarium plus all inredning när jag köpte henne. Jag är vaken länge om nätterna på helger framföallt men ser henne inte så mycket, men såklart det är mörkt så de kan ju vara det. Hon har ätit lite men inte så mycket som hon har ätit hos dom förra ägarna. Men hon bajsar som hon ska så det är nog inte så allvarligt som jag tänker mig :) Men kan testa att lägga in 1 eller 2 syrsor idag på kvällen då hon är vaken och se om hon äter det. Men ska jag lämna dom under natten eller kolla efter några timmar om hon har ätit eller inte? Hon har ju en väldigt stor svans så de är nog inte så att hon svälter. Tack så mycket :)

5099
3873
Tropfrog:
Jag är ingen expert på just leopardgeckos. Men i mina ögon så ser det ut som en kraftigt överviktig ödla som säkert skulle må bra av att tappa lite hull. Sluta forcera det. Den äter när den har aklimatiserat sig och är hungrig.

De som kan bättre kan säkert ge bättre specifika råd, men jag skulle gissa att aptiten kommer tillbaka med längre intervaller och mindre mängd. Mjölmaskar kan du nog skippa helt. De innehåller bara fett, något jag inte tror din ödla lider brist på.

Mvh
Magnus    

143
72
Ezrath88:

Mathildasjost skrev:





Hon kom med sitt terrarium plus all inredning när jag köpte henne. Jag är vaken länge om nätterna på helger framföallt men ser henne inte så mycket, men såklart det är mörkt så de kan ju vara det. Hon har ätit lite men inte så mycket som hon har ätit hos dom förra ägarna. Men hon bajsar som hon ska så det är nog inte så allvarligt som jag tänker mig :) Men kan testa att lägga in 1 eller 2 syrsor idag på kvällen då hon är vaken och se om hon äter det. Men ska jag lämna dom under natten eller kolla efter några timmar om hon har ätit eller inte? Hon har ju en väldigt stor svans så de är nog inte så att hon svälter. Tack så mycket :)


Okej :). Det är bra att hon har ätit lite och det är bra att hon bajsar :). Det är bara att lägga i syrsorna och låta dem vara kvar under natten :). Tänk så här att vissa djur vill kunna jaga sitt byte efter att dem har vaknat beroende på om dem är aktiva på dagen eller på kvällen/natten :). Så att du om du låter syrsorna vara kvar i terrariet även om Zahara inte vill äta dem direkt är ingen fara :). Se bara till så att dem inte kan komma ut och skrämma dig när du till exempel kollar på film eller gör något annat.

Tro mig, det har hänt 3-4 gånger för mig att en syrsa har rymt från terrariet när jag har råkat öppna upp där bakom på taket på mitt exo-terra terrarie utan att jag har tänkt på det efter att jag hade flyttat på terrariet. Hade till exempel en syrsa som kröp upp för en tavla som stod och lutade mot en byrå medans jag sitter bredvid och kollar på tv. Och en annan gång så hade en annan syrsa hoppat till sängen där jag ligger och kollar på en film. Två gånger fick jag slänga in den jäkeln in i terrariet tills jag kollade på öppningarna på baksidan av terrariet och såg att det var öppet ????.

Jag kan berätta att när jag lägger i syrsorna i terrariet till Zelda och Link(mina ögonfransgeckos) så låter jag dem vara kvar i terrariet tills både Link och Zelda har ätit upp dem när dem själva vill och får tag i dem. Och för just mina geckos så äter dem även cgd-mat som dem får nytt varannan kväll.

Jag kan även berätta för dig att när jag först bara hade Zelda så trodde jag att hon inte hade någon syrsa kvar i sitt terrarie så när jag sedan hade lagt i en ny syrsa i hennes terrarie så kunde jag efter ett tag se att det var två stycken syrsor i terrariet. Vilket betyder att Zelda hade inte ätit upp den som var kvar. Men jag var inte orolig för det då hon får några syrsor i veckan och ny cgd-mat varannan dag.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild