Villkor vid köp av reptil, åsikter?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

152
227
TowerOfGray:
Tänkte starta ett projekt inom en snar framtid och skrev ihop denna lista på villkor vid köp. 
Tycker ni den känns vettig?
Något att lägga till eller ändra? 

157
375
curtus:
Jag har själv använt mig av liknande vilkor tidigare och det är helt klart vettigt att ha det skriftligt.

Jag skulle i ditt fall förenkla det ytterligare.
Ta bort undantag för bokningen och skriv helt enkelt bara att upphämtning sker enligt överenskommelse. Dvs bestäm ett datum när handpenning betalas och det gäller. Sen om det datumet är 14 dagar bort eller 100 dagar bort är inte relevant. Och samma handpenning för alla, är man orolig att bli sittande med ett djur i 100 dagar och sen tycker att handpenningen är för låg som kompensation ifall köparen drar sig ur så kör på 40%rakt av istället. Det handlar ju lite om vilken prislapp djuren har. Kostar djuren 10 000kr/st så räcker ju 25% gott och väl. Men är det djur som kostar 500kr/st så kanske man snarare vill ha minst 40%.

Du bör även specificera hur du vet att djuret är friskt. Är det till synes friskt enligt din bästa möjliga bedömning eller är djuret faktiskt kontrollerat av veterinär? Har veterinären i så fall bara gjort en okulär kontroll eller är även provtagning gjord?

Hälsogarantin motsäger tidigare punkter lite. Jag skulle plocka bort den garantin. Har djuret lämnat dina händer så är djuret köparens ansvar. Och köparen har ju även godtagit att djuret verkar friskt och ska klara flytten när de,skriver på detta avtal.

Mvh Patric 

152
227
TowerOfGray:
curtus skrev:
Jag har själv använt mig av liknande vilkor tidigare och det är helt klart vettigt att ha det skriftligt.

Jag skulle i ditt fall förenkla det ytterligare.
Ta bort undantag för bokningen och skriv helt enkelt bara att upphämtning sker enligt överenskommelse. Dvs bestäm ett datum när handpenning betalas och det gäller. Sen om det datumet är 14 dagar bort eller 100 dagar bort är inte relevant. Och samma handpenning för alla, är man orolig att bli sittande med ett djur i 100 dagar och sen tycker att handpenningen är för låg som kompensation ifall köparen drar sig ur så kör på 40%rakt av istället. Det handlar ju lite om vilken prislapp djuren har. Kostar djuren 10 000kr/st så räcker ju 25% gott och väl. Men är det djur som kostar 500kr/st så kanske man snarare vill ha minst 40%.

Du bör även specificera hur du vet att djuret är friskt. Är det till synes friskt enligt din bästa möjliga bedömning eller är djuret faktiskt kontrollerat av veterinär? Har veterinären i så fall bara gjort en okulär kontroll eller är även provtagning gjord?

Hälsogarantin motsäger tidigare punkter lite. Jag skulle plocka bort den garantin. Har djuret lämnat dina händer så är djuret köparens ansvar. Och köparen har ju även godtagit att djuret verkar friskt och ska klara flytten när de,skriver på detta avtal.

Mvh Patric 



Tack för svar! Ska skriva om det! :) 

5061
3824
Tropfrog:
Grejen med köp och säljvillkor är att de är förhandlingsbara och kan därför inte skrivas ensidigt. Eller som i det här fallet tvåsidigt mellan en säljare och en som ännu inte har handlat eller tänker handla av säljaren.

Skall jag lägga mina perspektiv på det så anser jag att inga djur bör köpas och säljas på distans. Det finns inga fraktbolag som godtar levande djur och godkända specialtransporter är ovanliga. 

Bedömningen om vad som är ett friskt djur kan normalt sett inte göras utan veterinär. Att garantera något sådant som säljare håller inte vid eventuell tvist. Det enda som kan friskriva säljaren helt är om köparen ser djuret personligen och överenskommelsen är "what you see is what you get". Alternativt att affären inehåller någon typ av garanti, vilket torde vara opraktiskt för en säljaren. Ännu ett argument för att inte sälja och köpa djur på distans.

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
54
54
Fredde_C:
Jag blev lite nyfiken på vad det är för arter ni håller som gör att ni känner att ni behöver något sånt dokument vid försäljning? 

157
375
curtus:
För min del så fungerade mina "köpvilkor" bara som en grej för mig själv och köparen. Inte som något som skulle hjälpa till vid en eventuell juridisk tvist utan helt enkelt bara ge köparen kännedom om vad som gäller om dom vill handla djur av mig. 
Och om det var något som köparen tyckte var fel eller inte godtog så fick dom helt enkelt vända sig någon annan stans.
Jag hade mina vilkor upplagda på min hemsida och jag skickade alltid en länk till den sidan till alla som var intresserade av att köpa några djur.
Tror det är ytterst ovanligt att det blir några juridiska påföljder i en tvist så att dessa vilkor egentligen inte "spelar någon roll" gör inget.
Men har en köpare börjat strula eller gnällt i efterhand så kan man bara hänvisa till köpvilkoren som dom ombads läsa innan dom betalade handpenningen.

I mina vilkor stod det även att jag förutsätter att köparen besitter den kunskap som krävs för att hålla den aktuella arten och även att inga djur går att lämna tillbaka till mig efter att dom en gång lämnat mina händer. Detta pga smittorisken.

Jag använde det här upplägget när jag födde upp Trädpytons och Spilotes sp.

152
227
TowerOfGray:
För mig så handlar det inte heller så mycket om juridiska tvist. Jag vill mest ha villkor för att alla inblandade i köpet ska veta vad som gäller. 

Vissa saker kan ju vara självklara, men alla kanske inte har koll på det.
Tex all jag inte längre ansvarar för djuret när det lämnar mina händer.

Djuren i fråga handlar om U. Phantasticus och som kostar någon tusenlapp. Tanken är ju då att folk inte ska anklaga en att man blåser dom på pengar om något händer eller det uppkommer problem vid försäljningen. 

Tycker nog det känns tryggare för mig själv personligen om folk har det på papper vad jag som säljare "kräver" av köparen och tvärtom.

5061
3824
Tropfrog:
Jo, det är förstås. Normalt sett blir det inte juridiska tvister av såna små affärer. Och som hobbyaktör kan man till viss utsträckning skita i vad köparen tycker.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild