Bottenmaterial och foder till foderinsekterna?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

34
9
Wheels:
Hej

Tänkte införskaffa lite olika foderinsekter samt maskar. Funderar lite över hur jag bäst förvarar dem. Hade tänkt mig lite mjölmask, syrsor, dubias samt eventuellt gräshoppor.

Jag behöver ju inte så många av varje då det bara behöver räcka till en liten leopardgecko, men de behöver ju ändå förvaras och matas ????

Vilket bottenmaterial använder ni till era olika insekter? Vad kan ni rekommendera för mat till insekterna?

44
32
Zootenance:

Jag ger mina foderinsekter en blandning av hälften vetekli och hälften fiskmatsflingor. Dubia kackerlackor behöver olika proteinvärde beroende på ålder, så därför är det bäst ge dem flingor och vetekli så de kan välja vad de vill äta, istället för att ge tex hundmatspellets där de inte kan separera ingredienserna lika lätt. Fiskmaten tillför a-vitamin som leopard geckos kan tillgodogöra sig, till skillnad från att ge bara grönsaker där tex morot inte ger a-vitamin som leopard geckon kan tillgodogöra sig (vanligt misstag av många). 

De får då och då nån grönsakbit som berikning också.

Jag ger inte mjölmask utan zophobas larver istället som har bättre näring och inte lika lätt ger förstoppning som mjölmask.

Zophobas bottenmaterial: jag låter dem bo i maten, dvs har ett tjockt strö med foderblandningen som byts ut regelbundet. Bättre att de fyller magarna med mat än med jord.

Dubias bottenmaterial: de bor på cocohusk så de har grävmöjlighet och bioaktivt så de inte behöver vandra omkring i sin egen avföring.

Alla foderinsekter har en skål med vattenkristaller som dricka.

Jag har mina foderinsekter i små ExoTerra terrarier. Bra ventilation och ser fint ut, de är en viktig del i djurhållningen och ska också få bo bra under sina små liv. :)



34
9
Wheels:
Zootenance skrev:
Jag ger mina foderinsekter en blandning av hälften vetekli och hälften fiskmatsflingor. Dubia kackerlackor behöver olika proteinvärde beroende på ålder, så därför är det bäst ge dem flingor och vetekli så de kan välja vad de vill äta, istället för att ge tex hundmatspellets där de inte kan separera ingredienserna lika lätt. Fiskmaten tillför a-vitamin som leopard geckos kan tillgodogöra sig, till skillnad från att ge bara grönsaker där tex morot inte ger a-vitamin som leopard geckon kan tillgodogöra sig (vanligt misstag av många). 

De får då och då nån grönsakbit som berikning också.

Jag ger inte mjölmask utan zophobas larver istället som har bättre näring och inte lika lätt ger förstoppning som mjölmask.

Zophobas bottenmaterial: jag låter dem bo i maten, dvs har ett tjockt strö med foderblandningen som byts ut regelbundet. Bättre att de fyller magarna med mat än med jord.

Dubias bottenmaterial: de bor på cocohusk så de har grävmöjlighet och bioaktivt så de inte behöver vandra omkring i sin egen avföring.

Alla foderinsekter har en skål med vattenkristaller som dricka.

Jag har mina foderinsekter i små ExoTerra terrarier. Bra ventilation och ser fint ut, de är en viktig del i djurhållningen och ska också få bo bra under sina små liv. :)




Tack för så mycket bra info!

Jag får inom kort hem en liten leopardgecko som är mest van vid mjölmask. Därför tänkte jag börja med just mjölmask så att han känner igen sig. Sen tänkte jag gradvis gå över till andra maskar och insekter, men eftersom jag inte riktigt vet vad han kommer att gilla så förbereder jag mig på att få prova allt möjligt.

Jag är nybörjare inom reptil och suger åt mig all matnyttig info. Tusen tack.


44
32
Zootenance:
Varsågod, så lite så! :) Bra tänkt med gradvis övergång! Lycka till och hör av dig om du får fler frågor till den lilla geckon! 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild