Värme KP

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

6
1
SandieeP:
Ja eftersom jag inte fick upp temperaturen så ställde jag upp den högt för att se om den stiger till 30 grader iaf på den varma delen., givaren ligger på andra sidan glaset / om värmemattan. Så den bör ju definitivt känna värmen ganska snart från mattan. Har köpt frigolit att isolera med underifrån som jag blev tipsad om så ser jag om jag får upp tempen på en bättre nivå. Man bör ju ha runt 30 på varma platsen iaf. 

5099
3875
Tropfrog:
Ger termostaten information om ärvärde? Dvs vad temperaturen är just nu? Vad säger den?

Har termostaten en lampa eller annat som visar när den är på? Har den någonsin slagit av?

Jag misstänker att du behöver en starkare värmekälla. Att driva en termostat flera grader över önskad värme är helt onödigt. Då kan du lika gärna göra dig av med termostaten, den gör ingenting.

Mvh
Magnus 

6
1
SandieeP:
Den har bara en lampa och den stänger av ibland. Verkar som att temperaturen börjar stiga och bli bättre nu när jag satt frigoliten under mattan. Nu kanske jag kan ställa ner den eftersom det verkar funka :) 

80
29
Zombieboyy88:
Om man har givaren under bottensubstratet så är termostaten typ alltid av och har jag den lite över bottensubstratet så blir mattan varmare och går upp till 32 grader som jag vill ha det 

5099
3875
Tropfrog:
Zombieboyy88 skrev:
Om man har givaren under bottensubstratet så är termostaten typ alltid av och har jag den lite över bottensubstratet så blir mattan varmare och går upp till 32 grader som jag vill ha det 


Givaren skall vara där man vill uppnå temperaturen, ingen annan stans.

Det kan rent av vara dåligt att gräva ner en sensor som är gjord för att mäta lufttemperatur.

Mvh
Magnus 

80
29
Zombieboyy88:
Japp märkte det och läst om fler som gjort samma misstag 

33
9
dfniklas:
Jag har min givare under bottensubstratet för att annars blir det ju sjukt varmt. Nu blir glaset max 35 grader!

5099
3875
Tropfrog:
Termostatgivaren skall vara på den plats man vill styra värmen och inställd på den temperatur man vill ha där. Vitsen är att den då bryter värmen när korrekt temperatur uppnåtts. Om med "sjukt varmt" menas varmare än börvärdet så är termostaten felaktig och bör kasseras.

MVH
Magnus 

33
9
dfniklas:
Tropfrog skrev:
Termostatgivaren skall vara på den plats man vill styra värmen och inställd på den temperatur man vill ha där. Vitsen är att den då bryter värmen när korrekt temperatur uppnåtts. Om med "sjukt varmt" menas varmare än börvärdet så är termostaten felaktig och bör kasseras.

MVH
Magnus 



Menar att om jag har min givare ovanpå 2 cm bottensubstrat och ställer den på 35 grader, då kommer den inte hålla 35 grader mot glaset utan snarare 40 grader för att värma upp toppskiktet av materialet. Vilket innebär att ormen skulle kunna bränna sig om den får för sig att flytta på bottensubstratet. Vilket i teorin skulle kunna ske.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild