Ryssar och greker tillsammans?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
Sillsnoken:

Har två grekiska landsköldpaddor sedan ganska länge tillbaka. Fick dem när dem var små ungar och de är båda från samma kull. Är relativt säker på att de är två honor. Min kusin skaffade två Ryska steppsköldpaddor samtidigt som jag fick mina. Desvärre gick den ena bort och han ville inte ha kvar den andra pga tappas intresse sedan långt tillbaka. Jag erbjöd mig att ta krabaten då jag under den perioden hade uppfattningen att även mina var Ryska stäppsköldpaddor då det var så dem såldes till mig, och mitt unga jag viste inte så mycket om karaktärsdrag på olika arter. 

Hitils har de alla gått bra tillsammans, lite huvud "nickningar" första dagen vad det nu kunde betytt men verkar nu till synes helt ostörda av varandra. Tror att även hans är en hona så då är det antagligen nu tre honor tillsammans. 

Frågan är då, kan jag ha dem alla i samma bur när de går inne eller är de olika arternas behov, skötsel och miljö för olika?


32
57
TrumPeter:

Generellt så rekommenderas det i Sverige att inte ha olika arter av landsköldpaddor tillsammans då de har olika behov och olika baciller etc - jag vet dock uppfödare (särskillt i Danmark) som har dessa två arter ihop och det tycks ju fungera!

 


78
78
testudo_H:

Jag skulle personligen aldrig blanda olika arter. Det kan aldrig komma nåt bra av det utan bara problem och som Peter skrev de bär på olika sorters bakterieflora, de har olika beteenden och olika sätt att visa dominans eller uppvaktning på. Inom rätt art är det normalt och de är "rustade" att stå emot men det kan komma rejäla skador av ex en grekhona som blir uppvaktad av en ryss.

Är dina bara runt 4 år så är det osäkert om man kan se könet då alla ser ut att vara honor till de är runt 5 år eller väger runt 350-400 gram. ( Ryssar kan vara lite svårare se könet på så där kanske man får vänta till de väger lite mer ibland)

Vet Otto Hoj Madsen i Danmark har greker o ryssar ihop men då går de ute i stor hage hela tiden och han har inte innelådor till sina vuxna då klimatet där är bättre än här hemma. ( Jag personligen skulle dock aldrig chansa)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild