Nya burken!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
Då var ett projekt färdigt, dags för nästa.

Detta bygget kommer vara av en väldigt annorlunda stil jämfört med Costa Rica-burken, men jag tror detta kommer bli riktigt bra, om inte bättre, trots att det är lite mindre.

Jag drar nog inte igång riktigt ännu, var tvungen att köpa burken när jag hittade ett passande terrarium, de perfekta måtten jag ville ha, som knappt var använt till salu nära mig. Men jag kommer uppdatera er. 

60*45*60. 
Fortsättning följer!

5061
3824
Tropfrog:
Grattis. Alltid lika kul när man står där med en helt blank duk. Möjligheterna är nästan oändliga. Vad har du tänkt för tema för denna?

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
Tropfrog skrev:
Grattis. Alltid lika kul när man står där med en helt blank duk. Möjligheterna är nästan oändliga. Vad har du tänkt för tema för denna?

Mvh
Magnus 

Lite Troy Goldberg-stil, fast inte lika mycket mossa och mer växter/ytenhet. Tänker inga ormbunkar, ganska många philodendron/monstera. Ni får se senare.

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
Ber om ursäkt för sen uppdatering. Har inte hunnit komma igång med det det förrän nu. Nu är belysning, hygrolon och en dysa beställda från LoE Terrarietillbehör. Dessutom beställde jag lite aroider från PLNTS.com. Bara en verrucosum till denna bruken, men även några babyplants till mitt skrivbord. Har redan en större mängd växter som skriker efter ett eget terrarium så jag har inte behövt beställa något, förutom några Marcgravias som anlände till mig för några veckor sedan. Mängder med tuffa sticklingar som jag har kommit över, ståendes på rotning. Denna burken kommer bli grym.

Fortsättning följer.

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
Nu har bygget kommit någon vart. Hygrolon och belysning anlände från LoEterrerietillbehör.wordpress.com igår eftermiddag, och sedan börjades slabbet med silikon. Jag började med att tvätta terrariets insida med citronsyra, vatten och T-röd, och fäste hygrolonet med genomskinlig akvariesilikon. Sedan började jag pussla med mangrovebitar för att få en snygg layout i det vänstra hörnet. Till detta bygget bestämde jag mig för att bara använda mangrove eftersom det ser mycket bättre ut än korkbark enligt mig. Efter att fått ihop en idé på utseende så fäste jag det. Jag använde inget fogskum av ekologiska och etiska skäl, men jag fick det riktigt stabilt med bara riktigt mycket silikon. Terrariet ligger på marken tills det torkat, och biten på vänstersidan var upptryckt med en slags "omvänd klämma" (vet inte vad de kallas, men en bräda skulle också funka finfint) över natten men redan nu satt den stenhårt. Nu ska terrariet bara torka tills imorgon förmiddag, och hyllan ska stärkas upp lite, sedan blir det åka av.

Jag har även en stor mangroverot till de högra hörnet som jag inte satte fast, men den får ni se när det är inrett. 

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
Tjena!

Jag inredde det faktiskt dagen efter att bakgrunden gjordes, men jag blev långt ifrån klar eftersom jag varken hade superlim hemma eller tid att ta okej bilder.

De större växterna är jag färdig med, förutom att det finns plats för någon mindre aroid i vänstra hörnet. Orkidéer osv kommer efterhand, just nu skriker plånboken nej. Juvelorkidén tar jag nog ut, jag gillar den men den passar inte riktigt in enligt mig.

Denna verrucosumen är bara en stickling från min moderplanta jag köpte, och därför står den i en kruka med sphagnum i terrariet tills den har fått några rötter. Eftersom jag ska fortsätta gräva lite där när den planteras, och eventuellt plantera lite fler växter i vänstra hörnet, har jag inte täckt över all ful perlite med ren orkidéjord just där där. Jag ska också samla lite döda löv nästa gång jag är hos min farmor, men jag täcker nog inte riktigt all bark.

Jag har ett lager leca, en (svart denna gången) markduk, ett lager krossad grillkol samt "aroidmix" som substrat (vilket jag täckte med någon centimeter ren orkidéjord)

Min aroidmix var denna gången typ 65% orkidéjord, 25% perlite och 10% kokosfiber. I vanliga fall hade jag haft lika mycket av varje, me denna gången fick jag inte tag på ren orkidébark och då nöjde jag mig med produkten orkidéjord som redan har en hel del jord i sig. Mängden mäter jag bara på magkänsla, det är inte jättenoga enligt min erfarenhet, arterna jag har är också relativt tåliga mot fuktiga substratblandningar. Jag körde endast på denna mixen eftersom jag har snöat in på aroider (Philodendron, Monstera etc.) och de kräver lite dränering för att inte få röta. Jag planerar att lägga till någon marklevande ormbunke och då kommer jag att använda en annan mix runt stället där just den är planterad.

Belysningen är en Grow Up-LED panel efter rådgivning med Lars som jag beställde av. Det blir bra ljusspridning och Neoregelian har gått från helgrön till väldigt röd på två veckor.

När det kommer till klättrare har jag använt tre sorters Marcgravia, Ficus pumila Quercifolia och Begonia prismantocarpa (jag ska flytta mina sticklingar från den, så de växer på väggen, först tänkte jag att de skulle växa på mangrovebitarna som växer på marken, men jag flyttar dem nog till väggen), samt givetvis mina aroider som har lite större blad. En del av mina marcgravior hade redan rötter, men jag tog också sticklingar och la helt enkelt på fuktig sphagnummossa där de kunde rota sigg för att sedan klättra upp på väggen. 

Bromelior fästes med superlim, jag använde även en liten bit orkidébark för att Vriesean skulle bli mer stabil eftersom att superlim fäster bättre på trä än rötter.

Detta terrariet är verkligen ett som blir snyggt om ett år och inte nu, jag skippade de extremt snabbväxande Ficus sagittata och vanlig Ficus pumila som jag har i mitt andra bygge, och istället satsade jag på de något långsamare Marcgraviorna. Quercifolian kommer trimmas flitigt då jag efter att jag började sälja lite växter upptäckt att det är stor efterfrågan på den, och jag bara har tre burkar att behöva trimma i så jag hinner gott och väl till skillnad från vissa andra som inte vill trimma ner växterna i sina burkar mer än nödvändigt.


Såhär ser det ut. Riktigt nöjd för att vara såhär nystartat. Jag satsade på en simplare stil, ungefär som Troy Goldberg på youtube har i sina burkar, med massor av aroider istället för massa frodiga ormbunkar som jag har i mitt andra.


Philodendron verrucosum


Neoregelia Fireball


Viresea Hybrid Fire, med Monstera lechleriana Narrow Form i bakgrunden till höger om den


Philodendron melanochrysum, min nyaste, och för närvarande favorit, växt. Tyvärr ser man den inte ännu eftersom roten är i vägen, men den lär ju börja klättra på bakgrunden snart.


Monstera siltepecana, ytterligare en raritet som förmodligen tar andraplatsen på topplistan här hemma. Jag hade faktiskt ihjäl sticklingen som stod inne hos mina Dencrobates tinctorius Azureus, men fick en ny stickling på arten och denna mår jättebra i min skötsel. Ber om ursäkt för att det nya bladet blev överexponerat och ur fokus.


Monstera dubia, denna syns tyvärr inte heller utifrån ännu, men när den börjat klättra lär det ju bli ändring på det. 


Marcgravia sintenesii, och en bit Peperomia prostrata som jag garanterat kommer ta ut.

Lista på alla växterna jag använde:
Begonia prismantocarpa
Ficus pumila Quercifolia
Ludisia discolor (byter nog ut den mot något annat)
Marcgravia sinteisii
Marcgravia sp. Costa Rica
Marcgravia sp. Colombia
Microgramma nitida
Monstera dubia
Monstera lechleriana Narrow Form
Monstera siltepecana
Neoregelia Fireball
Peperomia emarginella
Peperomia prostrata (tar nog ut den också, ser inte alls tropisk ut)
Philodendron melanochrysum
Philodendron verrucosum
Vriesea Hybrid Fire
Dusks mossmix

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
Allting har förövrigt filmats och lär komma ut på youtube när jag har tid att redigera det

Youtubekanalen heter Tarantula nest, men jag döper nog om den till något annat eftersom jag jagt ner spindelhobbyn och numera laddar upp regnskogsterrarie- och växtrelaterat content.

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:

Idag får ni nöja er med en mobilbild. 


Sedan sist har jag planterat min verrucosum, planterat några fler Marcgravior (bara fler av samma arter som jag hade från början, inga nya tyvärr) och satt in en liten Philodendron mandaianum i bakre vänstra hörnet. Jag köpte faktiskt en Philodendron Dark Lord som var tänkt till detta terrariet, men jag tyckte att det skulle förstöra den lummiga gröna känslan om jag planterade in en jättestor så mörk planta. Jag klippte också av sticklingen på min Neoregelia, tog ut moderplantan och satte in sticklingen, då moderplantan såg intryckt ut och det nästan alltid ser så intryckt ut när man sätter in en fullstor planta istället för att sätta in en stickling och låta den växa in på egen hand. Alla växter mår bra och levererar nya rötter.

Jag satte också in denna lianen nyss. Tycker ni jag ska behålla den (och måla på mossmix, och sätta in klättrande växter/orkidéer) eller ta ut den och leta upp något annat? Jag är lite kluven.


5061
3824
Tropfrog:
Jag skulle nog ta bort lianen,  eller eventuellt hitta annan placering. Som den är nu så känns det som att den leder blicken ut ur terrariet.

Kanske den skulle funka bättre om den låg från framkant till den högra roten?

Annars gillar jag designen. Bra jobbat!

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
Tropfrog skrev:
Jag skulle nog ta bort lianen,  eller eventuellt hitta annan placering. Som den är nu så känns det som att den leder blicken ut ur terrariet.

Kanske den skulle funka bättre om den låg från framkant till den högra roten?

Annars gillar jag designen. Bra jobbat!

Mvh
Magnus 

Jag stör mig inte så mycket på placeringen, däremot gillar jag inte hur dåligt den passar in jämfört med all mangrove. Egentligen hade jag velat ha grenar som fyllde up luftrummet lite men jag kommer inte på någon sort som passar med mangroven och den mörka stilen med hygrolon. Vet inte vad jag ska hitta på för lösning men jag tycker att det är så mycket öppen pats i bakre vänstra hörnet, men vill inte heller sätta in ännu en riktigt stor aroid där.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild