Konstig orm har kommit på oväntat besök.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
4
IvarS:
Jag har fått besök av en svart och vitrandig orm som just nu är under min trappa. Jag skulle väldigt gärna veta vad det är för art och om den är giftig. Bilden är också skickat till Naturhistoriska men kanske någon här i forumet vet vad det är?

Jag kan inget om ormar och hittade detta forumet med Google, tack på förhand. 

/Ivar

Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
IvarS skrev:
Jag har fått besök av en svart och vitrandig orm som just nu är under min trappa. Jag skulle väldigt gärna veta vad det är för art och om den är giftig. Bilden är också skickat till Naturhistoriska men kanske någon här i forumet vet vad det är?

Jag kan inget om ormar och hittade detta forumet med Google, tack på förhand. 

/Ivar

Det ser ut som en californisk kungssnok. Helt ofarlig (på sin höjd kan den bita dig, vilket knappt börjat blöda) men ej inhemsk. Troligtvis ett förrymt husdjur, arten är extremt vanlig i hobbyn. Försök fånga in den och leta upp en kunnig person som kan ta hand om den, då den inte tillhör den svenska faunan.

Ta inte mitt svar som 100% rätt, då jag inte är ormmänniska och kollar i mobilen. Men väldigt sannolikt eftersom den är supervanlig i hobbyn (och folk som har giftormar eller liknande men mycket mer ovanliga arter har bättre koll på att deras djur inte smiter)

2
4
IvarS:
Tack för hjälpen! Biologen på Naturhistoriska kom till samma slutsats. Ev hade han en kontakt som kan komma och hämta den. Skulle vara tråkigt annars, vore synd om den skulle plågas och frysa ihjäl nån kylig natt. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild