Pilgift i 30x30x45?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

273
209
AndreasB:
Har ett 30x30x45 över och undrar om man kan ha ett par pilgift i ett sådant? Och isåfall vilken art rek? Jag är helt grön på pilgift. Är ett så pass litet terrarie helt uteslutet, då kan jag alltid ha det som reserv till spindlarna.

Medlem i GHF
3094
1677
EmanuelKarl:
AndreasB skrev:
Har ett 30x30x45 över och undrar om man kan ha ett par pilgift i ett sådant? Och isåfall vilken art rek? Jag är helt grön på pilgift. Är ett så pass litet terrarie helt uteslutet, då kan jag alltid ha det som reserv till spindlarna.

2 st Ranitomeyor skulle kanske fungera (nybörjararter av ranitomeya är framför bland annat amazonica, variabilis och imitator, varav den sistnämnda dock måste gå i könade par då samma kön bråkar), men inget jag kan rekommendera. Ett problem med att ha gruppvänliga tumnaglar (amazonica och variabilis), som jag tolkat det, är att aggression blir koncentrerat på en individ istället för utspridd över hela gruppen, vilket gäller om du har ett mindre antal (undantaget är könade par). Inget jag har erfarenhet av, men BengtO på pilgift.se skrev att han tycker amazonica och variabilis passar bättre i större grupper (vilket du inte har plats för i ett så litet terrarium), alternativt könade par, av den anledningen. Det är så mycket lättare att få bättre förutsättningar i ett större terrarium och för en nybörjare blir det alltid bättre. Om du väljer att använda detta ändå så kör inte en fogskum eller frigolitbakgrund som tar upp mycket av volymen, utan någon tunn bakgrund (t.ex hygrolon eller smeta ut silikon direkt på glaset och täcka med kokosfiber eller liknande) men fortfarande lite litet enligt mig. Jag skulle nog gjort i ordning det terrariet då det är bra att ha en "experimentburk" att göra alla sina misstag i, få in gröna fingrar med samt få in en bättre känsla för det. Denna skulle du sedan kunna använda till ungar som en "grow out" burk (avel är en stor del av det roliga i hobbyn), eller liknande. 

Mitt tips är att ha grodor i ett ganska "stort" terrarium, typ 45*45*60 vilket jag (med minimal erfarenhet) anser är en perfekt storlek för pilgift (även om större är roligare för en displayburk).

273
209
AndreasB:
Tack för svaret. Blir till spindel istället och ett större i framtiden om det blir pilgift.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild