Bottensubstans samt terrariebygge

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
Joel123abc:
hej jag upplever att ormarna får besvär med bottensubstansen vid matning, kör på helt vanligt terrariebark. Några tips på vad jag kan använda istället så slipper jag prova mig fram ????
kan tillägga att jag luft tinar råttorna så de är så torra de bara kan bli. 

Sen har jag lite frågor hällande terrariebygge. Har två terrarium idag som är byggda av osb som är målade samt lackade och ja upplever att de är svåra att hålla riktigt ren. Planen är att bygga nytt kanska snart och har vart inne på formplyfa. Någon som har erfarenhet om den typen av material? Håller de för fukt utan att behandlas och är de lättare att hålla ren än min tidigare nända osb? 

Tack på förhand/ joel

47
46
Pretorian:
Skulle du kunna förklara lite närmare vad du menar med besvär?

3
0
Joel123abc:
De får bark i munnen

5096
3866
Tropfrog:
Jag är ingen ormexpert, men tänker att om de inte hade klarat bark i munnen så hade de inte varit så framgångsrika i evolutionen som de faktiskt varit.

Jag tror det är du som har problem med att de har bark i munnen, inte ormarna.

Mvh
Magnus 

47
46
Pretorian:
Jag skulle nog inte oroa mig allt för mycket för bark eller hur torra råttorna är.
I naturen finns det trots allt inga uppläggningsfat för deras mat och råttor/möss mm är inte alltid blöta osv.
Det beror nog snarare på vad du menar med "vanlig" terrariebark då jag har sett folk som haft lite tokiga varianter som dom trott var bra.


När det kommer till alternativa substrat beror det ju vad du har för ormar och vad dom lever i för typ av förhållanden.
Vad har du för ormar?

När det kommer till dina terrarier, vad är det du upplever svårt att hålla rent?
Att det ligger smuts i skårorna av skivorna?
Förklara gärna närmare vad det är som du upplever svårt att hålla rent.

Formplyfa och OSB funkar utmärkt båda två men det handlar ju lite om vad du ska ha i återigen.
Ska du ha regnskog och en massa vatten överallt behöver du ju täta och se över fogar mm.
Är det ett torrt terrarium som inte ska utstå lika mycket fukt kommer du ju inte behöva oroa dig lika mycket.





Joel123abc skrev:
De får bark i munnen


3
0
Joel123abc:
Är väll kanske mer jag som stör mig på att ormen ser ut att ha besvär med en barkbit i mungipan. 
Jag har en kungspyton samt en tigerpyton.
just de terrariumen jag har är osb:n väldigt skrovlig så kan vara det. Men då bör egentligen inte formplyfa vara något problem sålänge innerhörnen sandas av och silikonas????

47
46
Pretorian:
Du har behöver inte oroa dig, det är knappast så att dom Faceplantar substrat dagligen ;)

OSB'n kan du ju alltid måla invändigt om du inte vill bygga nya för att jämna ut dessa märken och skrovligheten.

Slipa jämt och sätt ihop silikon i alla skarvar mm så håller det bra.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild