Liggunderlag tillsammans med värmematta under terrariet?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

34
9
Wheels:
Hej

Får hem mitt terrarium med diverse tillbehör och inredning nu på måndag. Jag har förberett en egengjord terrariebänk med träskiva ovanpå.

Jag har en värmematta  på 12 W från Exoterra som är tänkt att klistras på glaset under terrariet. Jag hade även tänkt att använda ett liggunderlag under terrariet för att fördela tyngden och förhindra ev sprickor i glaset. Sen slog det mig att det kanske inte är någon vidare bra idé att använda liggunderlag tillsammans med värmematta. Vill inte orsaka en brand.

Hjälp mig, hur hade ni gjort? Ska jag skippa liggunderlaget helt (är rädd för brandrisken men vill ju inte att glaset spricker) eller ska jag kanske skippa värmemattan? (har även en Arcadia DHP)

Terrariet är 125x50x60 och är till en leopardgecko om det spelar roll.

Hjälp en novis

Tack, ni är bäst!

11
4
690duke:
hej   jag klistrar tejpar  på glaset  under som du... och sen har jag aluminium   fyrkantsrör 30gånger 30  eller gör mer luft under 40 gånger 40

och änplugg fyrkant  för snygg avslut utåt  ( köps på typ stålhandlarna    i ditt fall 4 st  2-3 cm bredd på terrariet mvh tony

då får du luft under samt ingen brandrisk  har dessutom  på träskivan  lagt folie mot värme strålningen så den reflekterar upp igen mot terra

206
224
Danne72:
Lägg mattan i terraiet och en stor klinkerskiva på den, jag har så i alla mina terrarier och har 30 st här hemma, har funkat i flera år.

47
46
Pretorian:
Isolera med en frigolitskiva under terrariet som värmemattan ligger på.
Liggunderlag kommer inte låta terrariet avlastas jämt och riskerar att något spricker.
Du kan enkelt skära ut ifrån skivan det som buktar ut ifrån mattan, lämna gärna lite mellanrum så inte mattan ligger direkt emot glaset.
Ha gärna som en liten ficka i frigoliten.
Köps billigt på närmaste bygghandel.
Tjockleken beror lite på dig själv, tänk att mattan ska få plats "inuti".


[Terrarium]
[Värmematta]
[Frigolitskiva]
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild