Nybörjare! Kungspyton!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

273
185
peter68:
Armaturen jag länkade till var bara ett exempel på hur de ser ut, inte att du ska använda just denna. Jag gör bara snabba sökningar och tar i princip det första som dyker upp. De finns i olika storlekar. Jag vet inte om det funkar med värmeelementet utanpå. Men om man ska ha det så bör det bli något som detta, som reflekterar värmen neråt.

Skyddsgaller för internt montage ser ut så här: www.crtzoo.se/reptil/belysningvarme/ramper-lamphallare/light-heat-guard-skyddsgaller

Eller så här: www.boaconstrictor.de/en/Interesting_facts_about_Boa_constrictor/Boa_constrictor_Care/Terrarium/Setting_up_a_Terrarium

Värmelampa/element eller matta. Inte både ock.

Jag använder denna termostat: www.cyberzoo.se/sv/articles/2.348.7013/lucky-reptile-thermo-control-pro-ii-termostat

Som sagt, dessa är bara exempel. Du får själv välja och anpassa saker efter ditt behov.

187
33
AntonMurseli:
Tack så jätte mycket nu fattar jag lite bättre!

187
33
AntonMurseli:
Jag tror att jag kör på en sån där komodo hållarr med det gallret du länkade till! Jag kommer ju du självklart att ha lampan inuti terrariet! Men kommer det inte att se fult ut då lampan måste jänga rätt långt ned då mitt terrarium är 90cm högt! Det kommer ju även inte heller vara 30 grader över lampan, men gör det något? Tänker ifall den vill klättra upp och då kommer den ju inte att ha det svå varmt där!

Mvh Anton

187
33
AntonMurseli:
Jag tror jag kör på den termostaten du länkade till den var ju väldigt bra, man kan ju sjustera värme på dag och natt! Men reglerar termostaten ljuslampans styrka? Men sen på natten ska jag bara släcka alla lampor och så då? Blir det inte rätt kallt för ormen?

8
4
SnakePlisken:
Använd en keramisk värmelampa. Den stänger du aldrig av eftersom den bara utstrålar värme och inget ljus.
personligen skulle jag nog använda en värmematta oxå, men höja upp terrariet lite så inte mattan har direkt kontakt, speciellt om det är glasbotten.
sen skulle jag ha termostat till mattan (och sätta givaren direkt på mattan, inte inne i terrariet) och termostat eller dimmer till lampan.
och skyddsgaller är ett måste så inte ormen kan klättra på lampan och bränna sej.

Jag har en 7 år gammal hane på 110cm, jag skulle säga att storleken på ditt terrarium kommer räcka till en hane.

När det kommer till upptining så använder jag en plastlåda som jag ställer på en värmedyna (en sån man sitter på om man fryser om arslet).
Lägger råttorna i den några timmar före matning. 

187
33
AntonMurseli:
SnakePlisken skrev:
Använd en keramisk värmelampa. Den stänger du aldrig av eftersom den bara utstrålar värme och inget ljus.
personligen skulle jag nog använda en värmematta oxå, men höja upp terrariet lite så inte mattan har direkt kontakt, speciellt om det är glasbotten.
sen skulle jag ha termostat till mattan (och sätta givaren direkt på mattan, inte inne i terrariet) och termostat eller dimmer till lampan.
och skyddsgaller är ett måste så inte ormen kan klättra på lampan och bränna sej.

Jag har en 7 år gammal hane på 110cm, jag skulle säga att storleken på ditt terrarium kommer räcka till en hane.

När det kommer till upptining så använder jag en plastlåda som jag ställer på en värmedyna (en sån man sitter på om man fryser om arslet).
Lägger råttorna i den några timmar före matning. 

Tack så mycket för ett jätte bra svar! Jaha så keramisk värmelampa utstrålar inget ljus, det är ju perfekt! Jag kommer ju även ha en ledlampa som bara ger lite dygnsrytm! Jag tror dock inte att jag kommer köra på en värmematta, då jag kommer att ha en falskbotten som består utav lecakulor, alltså så kommer värmemattan inte göra så mycket nytta! 

Mvh Anton

273
185
peter68:
Som SnakePlisken säger så är de inte lampor. Jag föredrar att kalla dem keramiska element, men de tycks allmänt kallas värmelampor.

De tar upp plats. Därför föredrar jag en platt radiator, typ den jag länkade till.

Som sagt, jag vet inte vad du har för terrarium, men det kan vara svårt att montera det i ett glasterrarium. Det går att borra i glas, men är inte det enklaste. Glasterrarium har också dålig isolering. Det är skälet till att det går att ha värmematta under dem. Det går inte med träterrarium.

Värmen från elementet är inga problem. Det blir kanske 40-50 grader på gallret. Elementet självt kan bli mer än 100 grader. Man brukar ha elementet i ett hörn, 5-10 cm från väggarna. Som du säger, inte alltid särskilt snyggt. Kan även vara i vägen vid dekorering.

Liknande element används för att värma upp stall och liknande.

Du bör fundera på vad du vill ha och hur det ska monteras innan du köper sakerna.

Jag har inte bioaktivt. Jag föredrar träterrarium. Exempelvis detta: www.crtzoo.se/reptil/terrarium/komodo/terrarium-115x60x43-bokfargad

Det måste dock modifieras, i mitt tycke. Jag föredrar att ha ett innertak i perforerat stål. Helt enkelt ett kraftigt galler. Man kan då lägga radiator och ljusrörsramp (UVB) ovanpå det. Så väl som termostat, timer, mm.

En vanlig ljusrörsramp är billig. Ska det monteras inne i terrariet får det bli något typ detta: www.zoo.se/arcadia-compact-lightning-unit-e27.html

Jag har ingen erfarenhet med glas. Men vi har det redan ganska varmt i våra hem. Så att hålla en gradient på exempelvis 30-27 i ett glasterrarium är kanske inga problem. Men jag vet inte.

Vad gäller termostaten så sätter man den temperatur som ska hållas. Denna har fyra tidsperioder. Exempelvis sätter man 30 grader på dagen och 23 på kvällen. Man får sen placera termostaten var dessa temperaturer ska mätas. Man bör ha en sån här: www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/matinstrument/matinstrument/ir-termometrar/ir-termometer-405053/

Och en sån här: www.crtzoo.se/reptil/ovriga-tillbehor/hygrometer-digital-advanced-8758

Dessa dyrare termostater ger ut pulser. Jag tror att det är PWM. PWM är väldigt effektivt. Typ 90% verkningsgrad. Man kan inte ansluta vanliga lampor till dem. Pulserna är alltid 230V. Uteffekten styrs av tiden mellan pulserna.

Ska kanske nämnas att jag tinar råttorna i plastpåse. Jag vill inte ge ormen våta djur eftersom bottenmaterialet då fastnar på dem.

187
33
AntonMurseli:
Jag tror att jag kör på en keramisk värmmelapelampa medett skydsgaller! Men hade jag kunnat fästa värnelampan typ i ventilationen? Då kommer värmelampan i och för sig hänga ned från taket!

273
185
peter68:
MmBruh skrev:
Jag tror att jag kör på en keramisk värmmelapelampa medett skydsgaller! Men hade jag kunnat fästa värnelampan typ i ventilationen? Då kommer värmelampan i och för sig hänga ned från taket!


Kanske. Beror på hålbilden. Det är 8 skruvar. 4 för lamphållaren och 4 för gallret. Som sagt, där är saker du bör kolla upp innan du beslutar dig.

Jag tror jag nu vet ungefär vilken typ av terrarium vi pratar om. Jag har ingen erfarenhet av dessa.

Finns denna med krok: www.ebay.com/itm/100W-Infrared-Ceramic-Emitter-Heat-Light-Bulb-Pet-Reptile-Brooder-Black-E/154022413826?hash=item23dc738602:g:KX0AAOSw2MxfH-uk

Igen så vet jag inte om det funkar i ditt fall, men detta är ett alternativ (första bilden): www.zillarules.com/all-products/terrariums/upgraded-deluxe-snake-kit

187
33
AntonMurseli:
Tack för svar, när jag kommer hem så kan jag skicka bild på terrariet! Jag vet helt ärligt inte hur jag ska göra!

Mvh Anton
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild