Frågor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

72
9
Dade:
Hej!
Jag har börjat komma igång med intresset för spindlar och skorpioner.
Jag har fyra större juveniler 5-9cm, Hamorii och Lp och jag undrar hur man ska tänka kring höjden på terrariet.
Har köpt ett gäng begagnade L30 B20 H30 glasterrarier. Har fyllt upp max med substrat ca 10cm. 
Funkar det?
20cm fallhöjd om dom klättrar upp i taket och trillar ner?

Sen en annan fråga. Finns det någon i Sverige eller Europa som säljer billiga skorpioner.
Tacksam för svar.
 

72
9
Dade:
En till fråga.
Vad är risken med att övermata en fågelspindel?
Kan dom spricka?

Medlem i GHF
3094
1677
EmanuelKarl:
Dade skrev:
Hej!
Jag har börjat komma igång med intresset för spindlar och skorpioner.
Jag har fyra större juveniler 5-9cm, Hamorii och Lp och jag undrar hur man ska tänka kring höjden på terrariet.
Har köpt ett gäng begagnade L30 B20 H30 glasterrarier. Har fyllt upp max med substrat ca 10cm. 
Funkar det?
20cm fallhöjd om dom klättrar upp i taket och trillar ner?

Sen en annan fråga. Finns det någon i Sverige eller Europa som säljer billiga skorpioner.
Tacksam för svar.
 


Fyll upp med substrat till ventilationen i framkant och en backe uppåt i bakkant. Se till att du inte har några hårda ytor typ stenar som de kan trilla ned på (det skulle leda till att abdomen spricker och spindeln dör ifall den trillade ned på den). I så fall bör det gå bra. Jag skulle tro att fetare spindlar löper större risk att trilla ned om de skulle sätta sig högre upp och dessutom spricker lättare vid fall så håll dina spindlar vid god hälsa. 


Dade skrev:
En till fråga.
Vad är risken med att övermata en fågelspindel?
Kan dom spricka?


Det skulle inte förvåna mig om en LP, också känd som Glupskus ätus, skulle kunna spricka men du bör bekymra dig långt innan dess. Du ser om din spindel är fet genom att använda sunt förnuft. Bakkroppen ska vara ungefär lika bred som framkroppen, det är en bra tumregel även om stora arterna (storlek Brachypelma och uppåt typ) kan ha lite bredare. Före öms brukar bakkroppen bli lite större än vanligt, och givetvis när en hona ska lägga en äggsäck. Det är ingen raketforskning, använd sunt förnuft och ge mindre byten och större matningsintervall om den börjar bli öveviktig, och vice versa.

72
9
Dade:
Okej jag gör så!
Tack så jättemycket före svar : )

21
11
Hardwired:
Jag använder terrarier med dimensionerna 30x30x30 för markspindlar, och med dimensionerna 30x30x45 för trädspindlar.
Har mitt substrat ungefär samma som Emanuel föreslår.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild