Kan någon berätta vad detta är för orm ?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

2
0
Felix123:
Hej. Jag hittade en orm hemma och vill gärna veta vad det är för orm. 

2
0
Felix123:

117
99
Lancehead:
Kopparödla

77
29
Insecta:
Felix123 skrev:

Ödla utan ben koppar ödla och är fridlyst så du får inte röra den eller ta hem den :)

77
29
Insecta:
Felix123 skrev:
Hej. Jag hittade en orm hemma och vill gärna veta vad det är för orm. 

Hur lång va den förresten ? :) Ca)

12
8
Flipper:
Det är fortfarande inte en orm. Det är en kopparödla.

3
4
Astra:
Felix123 skrev:
Hej. Jag hittade en orm hemma och vill gärna veta vad det är för orm. 

Som andra redan svarat är det alltså en Kopparödla, jag skriver mest för att ytterligare poängtera att de är fruktansvärt vackra djur som man ska vara rädd om och njuta av att få se i naturen. Vi har turen att ofta få se Kopparödlor här där vi bor, tyvärr är det också så att de ofta misstas för ormar och jag har själv hört att folk slår ihjäl dem i tron att det är farliga ormar??? Väldigt sorgligt, men du gjorde helt rätt i som skrev här och frågade! Nu vet du att det inte ens är en orm, utan en ödla och fullständigt harmlös dessutom. Var rädd om den!!! Allt gott!

5099
3873
Tropfrog:
Astra skrev:

Som andra redan svarat är det alltså en Kopparödla, jag skriver mest för att ytterligare poängtera att de är fruktansvärt vackra djur som man ska vara rädd om och njuta av att få se i naturen. Vi har turen att ofta få se Kopparödlor här där vi bor, tyvärr är det också så att de ofta misstas för ormar och jag har själv hört att folk slår ihjäl dem i tron att det är farliga ormar??? Väldigt sorgligt, men du gjorde helt rätt i som skrev här och frågade! Nu vet du att det inte ens är en orm, utan en ödla och fullständigt harmlös dessutom. Var rädd om den!!! Allt gott!


De flesta här vet och säkert du också. Alla svenska reptiler och amfibier är fridlysta. Att slå ihjäl en orm är därmed förbjudet oavsett giftig eller inte. Ville bara påpeka då ditt inlägg kan tolkas som att det är ok att slå ihjäl farliga ormar. Säkert inte det du menade.

Mvh
Magnus 

3
4
Astra:
Tropfrog skrev:


De flesta här vet och säkert du också. Alla svenska reptiler och amfibier är fridlysta. Att slå ihjäl en orm är därmed förbjudet oavsett giftig eller inte. Ville bara påpeka då ditt inlägg kan tolkas som att det är ok att slå ihjäl farliga ormar. Säkert inte det du menade.

Mvh
Magnus 

 Absolut menade jag inte att det är okej, hur kunde det ens tolkas så, det jag skrev??? Men faktum är ändå att detta sker,hemskt nog, och jag själv som är en ivrig förespråkare i grannskapet för HUR man gör med en orm som kommit in på tomten (eller ödla för den delen) berättar ingående för alla som vill eller inte vill lyssna hur man ska göra! Dvs inte slå ihjäl. Jag trodde definitivt inte att min text kunde misstolkas men tydligen.

23
23
matteo:
Det kunde absolut inte misstolkas! Om man inte gillar att misstolka förstås och spela besserwisser.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild