tips på en relevant ödla/orm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

4
2
Van_korzen:
Hej 

Jag har nu länge funderat på att skaffa mig någon reptil.
Har lite erfarenhet sen tidigare (iguana)

Det står en tom terrarium hemma med mått:

Längd 85 cm
Bredd 35 cm
Höjd  40 cm

Vad skulle ni rekommendera för art ?

Hälsningar

Michel

Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:

Van_korzen skrev:
Hej 

Jag har nu länge funderat på att skaffa mig någon reptil.
Har lite erfarenhet sen tidigare (iguana)

Det står en tom terrarium hemma med mått:

Längd 85 cm
Bredd 35 cm
Höjd  40 cm

Vad skulle ni rekommendera för art ?

Hälsningar

Michel

www.terrariedjur.se/info/terrarium/l80

Här har du lagkraven på storleken. Men bland annat får du ha en marklevande ödla på upp till 20 cm, en marklevande orm på upp till 100 cm (vilket jag tycker känns väldigt trångt, jag skulle inte köpa en på över 70-80 cm i den burken), en marklevande groda på upp till 5 cm osv. Även om det sjukt nog är lagligt skulle jag absolut inte ha något trädlevande där, alldeles för lågt.

Generellt rekommenderar man att köpa arten man är intresserad av istället för arten som råkar passa i ett gammalt terrarium. Tänk om du köper en ödla du inte har intresse för bara för att den passar i terrariet och sedan är du fast med den i 20 år.

/Emanuel


5088
3861
Tropfrog:
EmanuelKarl skrev:



Generellt rekommenderar man att köpa arten man är intresserad av istället för arten som råkar passa i ett gammalt terrarium. Tänk om du köper en ödla du inte har intresse för bara för att den passar i terrariet och sedan är du fast med den i 20 år.



Vill bara förtydliga att det då krävs ett terrarium som är anpassat efter djuret. 

Det finns inga leguaner jag känner till som passar i det befintliga terrariet. 

Mvh
Magnus  

4
2
Van_korzen:
EmanuelKarl skrev:

www.terrariedjur.se/info/terrarium/l80

 

Här har du lagkraven på storleken. Men bland annat får du ha en marklevande ödla på upp till 20 cm, en marklevande orm på upp till 100 cm (vilket jag tycker känns väldigt trångt, jag skulle inte köpa en på över 70-80 cm i den burken), en marklevande groda på upp till 5 cm osv. Även om det sjukt nog är lagligt skulle jag absolut inte ha något trädlevande där, alldeles för lågt.

Generellt rekommenderar man att köpa arten man är intresserad av istället för arten som råkar passa i ett gammalt terrarium. Tänk om du köper en ödla du inte har intresse för bara för att den passar i terrariet och sedan är du fast med den i 20 år.

/Emanuel


Jag tror att ni fick mig att börja tänka ur ett annat perspektiv. Det är sant , väl mycket bättre att köpa arten jag är intresserad av än något som passar. Det var väldigt impulsivt när jag fick ideen att skaffa mig något som just passar i ett terrarium jag har just nu .
Tacksam för svar

4
2
Van_korzen:
Tropfrog skrev:


Vill bara förtydliga att det då krävs ett terrarium som är anpassat efter djuret. 

Det finns inga leguaner jag känner till som passar i det befintliga terrariet. 

Mvh
Magnus  

Leguanen hade jag två olika terrarium till under den tiden jag hade den men fick lämna den till en släkting i samband med flyttet.

1228
464
leedragon:
Van_korzen skrev:
Hej 

Jag har nu länge funderat på att skaffa mig någon reptil.
Har lite erfarenhet sen tidigare (iguana)

Det står en tom terrarium hemma med mått:

Längd 85 cm
Bredd 35 cm
Höjd  40 cm

Vad skulle ni rekommendera för art ?

Hälsningar

Michel


mindre kameleont arter eller daggecko.

5088
3861
Tropfrog:
Höjden 40 blir typ 30-35 beroende på hur mycket substrat man stoppar i. Jag personligen skulle aldrig föreslå en trädlevande art i så lågt terrarium.

Mvh
Magnus 

1228
464
leedragon:
Tropfrog skrev:
Höjden 40 blir typ 30-35 beroende på hur mycket substrat man stoppar i. Jag personligen skulle aldrig föreslå en trädlevande art i så lågt terrarium.

Mvh
Magnus 


du har rätt, jag läste det upp och ner, 80 högt, 40 bred, 35 djup

4
2
Van_korzen:
Tropfrog skrev:
Höjden 40 blir typ 30-35 beroende på hur mycket substrat man stoppar i. Jag personligen skulle aldrig föreslå en trädlevande art i så lågt terrarium.

Mvh
Magnus 


Då förstår jag att jemenkamaleon är inget alternativ , det kträvs alltså en högre terrarium ?

Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
Van_korzen skrev:


Då förstår jag att jemenkamaleon är inget alternativ , det kträvs alltså en högre terrarium ?

I det terrariet ska du inte ha något trädlevande. En jemenkameleont skulle dessutom kräva mycket större, nästan dubbla, bottenytan jämfört med det du har.
Leedragon trodde det var 80 cm högt och hade det varit så hade det fungerat för midre kameleonter (ilika dvärgkameleonter typ 10-15 cm) och små daggeckos (t.ex klemmeri som blir typ 12 cm). En jemenkameleont ska ha mycket större än det du har, ett bra mått för dem skulle vara typ 100*50*100 cm
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild