Nybörjare

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
Elgrekko:
Hej
Är lite sugen på att skaffa spindel. Har terrariet men nu till själva spindeln. Vad ska man skaffa som nybörjare? Vart får man tag på spindlar? Vill gärna ha något hanterbart så gott det går. Så om man vill nån gång då och då kan ta upp den i handen en stund. Har hört om fågelspindel vilket låter intressant eftersom jag vill ha nått lite större men inte dödligt giftigt så klart. ???? 
 
Har sett en del tips på forumet vad man ska köpa som nybörjare. Kanske ska kolla upp det först. Kände att jag var lite snabb med att skriva ett eget inlägg innan jag kollat runt. Men som sagt en vacker spindel att se på och gärna ganska lugn att hantera är det jag är ute efter. ????
/// Micke

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Elgrekko skrev:
Hej
Är lite sugen på att skaffa spindel. Har terrariet men nu till själva spindeln. Vad ska man skaffa som nybörjare? Vart får man tag på spindlar? Vill gärna ha något hanterbart så gott det går. Så om man vill nån gång då och då kan ta upp den i handen en stund. Har hört om fågelspindel vilket låter intressant eftersom jag vill ha nått lite större men inte dödligt giftigt så klart. ???? 
 
Har sett en del tips på forumet vad man ska köpa som nybörjare. Kanske ska kolla upp det först. Kände att jag var lite snabb med att skriva ett eget inlägg innan jag kollat runt. Men som sagt en vacker spindel att se på och gärna ganska lugn att hantera är det jag är ute efter. ????
/// Micke

Jag tipsar om en fågelspindel. Du kan inte skaffa vilken som helst först, men det kommer jag till. Inga fågelspindlar har dödligt gift, men arterna som kan ge dig veckor av muskelkramper rekommenderas inte till nybörjare. De nybörjarvänliga arterna har gift på nivå med en geting. 

Inga spindlar bör hanteras. Visst, du kan ta upp den i handen när du ändå ger den ett nytt terrarium eller något men inget som ska hanteras för skojs skull då de blir stressade och inte kan lära sig att det inte är någon fara, samt stor risk att spindelns abdomen spricker om du skulle tappa den. Hantera aldrig spindeln i onödan för att gosa eller låta den utforska rummet.

Vilken fågelspindel som är bäst för nybörjare kan man disskutera i timmar. De vanliga två, rosea och hamorii, är långt ifrån de bästa eller enda nybörjararterna. Hamorii är jättetrevlig och ett bra alternativ, men rosea kan ofta vara aggressiv och en väldigt tråkig art (kan få för sig att matvägra ett helt år från igenstans, vilket kan vara frustrerande för en nybörjare). Jag tycker att den ultimata nybörjarspindeln är en Tliltocatl. Släktet Brachypelma delades upp i två släkten (vissa stannade i Brachypelma och vissa flyttade till Tliltocatl) och de som hamnade i Tliltocatl kommer generellt ifrån fuktigare områden och växer mycket snabbare. Detta innebär kortare matvägran vid öms. En favorit är Brachypelma albopilosum. Men hela Brachypelma, Aphonopelma och några fler släkten är väldigt lugna och bra för nybörjare.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild