Köpa pilgiftsgrodor?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

13
0
Langstrumpan:
Jag funderar på att skaffa pilgiftsgrodor och håller på att läsa på för fullt om dessa! Jag har förstått att man inte skall blanda arter, men jag får lite dubbla budskap vad gäller hur många grodor man skall ha. Som minst bör man väl ha ett par, men kan man ha fler?

Hur stort bör terrariet vara för att man lättast skall kunna skapa en bra miljö?

Var köper man vinglösa bananflugor och ärtbladlöss?

Tack på förhand!

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
Langstrumpan skrev:
Jag funderar på att skaffa pilgiftsgrodor och håller på att läsa på för fullt om dessa! Jag har förstått att man inte skall blanda arter, men jag får lite dubbla budskap vad gäller hur många grodor man skall ha. Som minst bör man väl ha ett par, men kan man ha fler?

Hur stort bör terrariet vara för att man lättast skall kunna skapa en bra miljö?

Var köper man vinglösa bananflugor och ärtbladlöss?

Tack på förhand!

1. Helt rätt att undvika att blanda arter. Det finns kombinationer som kan fungera t.ex två arter av olika släkten (=kan inte hybridisera) varav den ena är mark och den andra är trädlevande. Men det kräver erfarenhet av arterna så du kan se aggression samt vissa aggressiva arter är direkt olämpliga att ha med andra arter så skippa det i början. Något vissa nybörjare missar är att när man säger blanda inte arter inkluderar det också att man inte ska blanda flera färgvarianter (lokaliteter) av samma art då dessa hybridiserar och förstör våra rena linjer i hobbyn.

2. Hur många beror på. Du kan ha en ensam groda också. Hur många som är max-antal beror på arten. Hos tinctorius är honorna värsta bråkstakarna och har till och med ihjäl varandra, så du ska aldrig ha två tinctoriushonor tillsammans. Däremot en hane och en hona (ibland fungerar också flera hanar med eller utan hona) fungerar jättebra. Hos vissa andra arter förekommer ingen aggression. Visst, två Phyllobates kan bråka om en partner eller bästa platsen i terrariet med det har aldrig allvarlig/dödlig utgång. Jag skriver ihop en liten lista nedan, som dock är baserat på min omfattande research (men typ noll erfarenhet).

3. Jag skulle säga att en lagom minsta storlek fär pilgift är 45*45*45. Jag gillar lite höjd när jag inreder och med dräneringslaget och substrat blir botten ganska tjock, så säg 45*45*60, det ger dig mycket friare händer när det gäller inredning, bakgrundsbygge och växter. Sedan kan du ju inte ha hur många som helst i den storleken, men ungefär ett par (hona och hane) tinctorius, en liten grupp på 3-4 leucomelas/auratus/vittatus eller 4-6 Ranitomeya amazonica (om det är 60 höt eftersom amazonica klättrar). Jag föredrar större, då jag har ett stort växtintresse och vill trycka in många växter. Hellre ett stort än många flera små. Men är du bara intresserad av grodorna räcker 45*45*45 gott och väl. Tänk också på att använda hela ytan, istället för att göra en 15 cm tjock fogskumbakgrund som de inte kan använda (jag gillar inte skum och frigolitbakgrunder av både miljötänk och hur opraktiska de är att få täta så ingen groda får plats bakom).

4. Beror på var du bor. De flesta som har pilgiftsgrodor kan helt klart sätta en extra bananflugekultur till dig, mig inkluderat, för en billig peng. Det finns två sorter, hydei och melanogaster. Jag gillar melanogaster mer eftersom de har kortare tid från larv till puppa (=hinner inte börja lukta så mycket) och de kan ges till alla pilgiftsgrodor. Men ett tips är att ta båda först så du kan testa. Jag rekommenderar att odla själv då det finns vissa enkla recept (exempelvis en blandning av barngröt, jäst, havregryn, lite ättika, lite kanel och vatten, den gör man på mindre än en minut och kan läsas om här pilgift.se/viewtopic.php?f=13&t=3311). Ärtbladlöss blir lite svårare. Jag vet att FrankD på pilgift.se säljer men han bor i Umeå (men om du ska skaffa pilgift är det ett måste att gå med i SDS, vilket ger dig gratis inträde till nästa groddag i Gränna i höst där någon säkert kan ta med till dig). Hoppstjärtar och gråsuggor kan också nästan vem som helst i SDS förse dig med. 

5. Ett råd i all välmening. Börja med massa research, sedan inreder du terrariet. Vänta med grodorna. Det första terrariet jag gjorde har åtminstone jag inte varit ett dugg nöjd med och gjorde om ett halvår senare på grund av många missar. Det är lätt hänt trots att man gjort massa research.

Liten sammanställning om några arter.

Dendrobates tinctorius - Bäst i par, men flera hanar (med eller utan hona) kan fungera. De går att ha tillsammans tills de blir könsmogna, men när de börjar bråttas får man separera (lättast är att köpa ca 4 ungdjur, plocka ut ett par och sälja resten till andra folk som också fått ojämn könsfördelning och behöver djur av ett kön).

Dendrobates leucomelas & auratus - Fungerar bra i grupp oavsett könsfördelning, men honor äter varandras ägg och du får vara snabb med att plocka ut äggen innan de andra honorna hittar dem

Phyllobates och Epipedobates - Fungerar bra i grupp oavsett könsfördelning (har inte läst om äggätning men skulle inte förvåna mig)

Ranitomeya - Beror på. Vissa t.ex amazonica fungerar bättre i grupp än i fåtal (såvida detta fåtalet inte är ett par, två av samma kön är värst, men grupper verkar gå prima), medans imitator bör gå i par (men kan gå i grupp i stora terrarium om man har mycket erfarenhet vilket inte nybörjare har)

Oophaga - Par är bäst.

Gå med på forumet pilgift.se och bli gärna medlem i SDS, där hittar du mycket bra info.

//Emanuel

13
0
Langstrumpan:
Tack Emanuel för superbra svar! Jag skall gå in på pilgift.se och lusläsa. :) Bra tips att inreda terrariet först och välja ett lite högre. Jag vill också gärna ha mycket växter - det blir så vacker! 

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
Langstrumpan skrev:
Tack Emanuel för superbra svar! Jag skall gå in på pilgift.se och lusläsa. :) Bra tips att inreda terrariet först och välja ett lite högre. Jag vill också gärna ha mycket växter - det blir så vacker! 

Ett bra tips om du vill ha mycket växter är att läsa igenom byggtrådar. Du har säkert sett min som jag uppdaterade med nya växter så sent som igår kväll. Den heter Costa Rica-burken. Sedan har Magnus (tropfrog) en som heter regnskog. I båda trådarna nämns många tips och tricks, samt i min har jag verkligen försökt få med allt i detalj för nybörjare. På pilgift.se finns några stycken också, många som heter X's grodor (där X är namnet på personen) och ibland har de trådarna med hela byggprocessen från start till slut.

52
2
NillaLG:
Jag har blivit med ett par leoc... och söker efter www.pilgift.se men får bara upp errormeddelande. Är den borttagen eller är det tillfälligt (eller jag). Någon som vet?

60
163
Pelle:

NillaLG skrev:
Jag har blivit med ett par leoc... och söker efter www.pilgift.se men får bara upp errormeddelande. Är den borttagen eller är det tillfälligt (eller jag). Någon som vet?


hej, sidan ligger tyvärr nere för stunden och  webmaster för sidan har fått info om detta. Han kikar på detta efter arbetsdagens slut. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild