Syn på grupphållning av orm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

54
45
Kriktorlina:
Trypto skrev:


Ja, jag tror samma, att många förbiser de allmänna råden helt och hållet som "de kan man strunta i".

Håller med, för övrigt. Tror att detta är ett problem med många djur, inte bara reptiler (även om kanske just hundar och katter inte utgör det största problemet då vi människor är rätt bra på att avläsa stress och aggression hos dessa arter). Tror även att det omvända problemet är vanligt, att man håller sociala djur som exempelvis marsvin och råttor ensamma.


Sen kan jag också tycka att vissa av jbv’s regler inte är helt verklighetsförankrade vad gäller gnagare och kaniner. Vad är ett socialt djur? Flockdjur och djur som lever i koloni är inte samma sak (kanske kan man dra orm-parallell här).
Kaniner t ex är ganska (mycket) aggressiva rackare och det är ganska få konstellationer som funkar. Hanar kan bokstavligt kastrera varandra, det kan rivas och bitas och punkteras öron friskt även mellan honor, honor och hanar och kastrerade djur. Att lägga sig mage mot mage och sparka galet våldsamt för att se vem som kan sprätta upp den andre först är en annan favorit.
Jag riskerar inte djurens liv och hälsa om jbs tycker så (då får jag väl lägga ner istället).

Nu vet ju inte jag ormar blir direkt våldsamma mot varann men att djur som i det fria lever i grupp behöver nödvändigtvis inte betyda att de instängda i fångenskap och ihoptvingade föredrar detta. 

Ursäkta ”kaninkapningen”.

Medlem i SHF
4003
5037
Jonas_:


Därför jag var tydlig med att skriva majoriteten av alla ormar ☺ 

Sen är jag relativt säker på att alla individer i klippet inte lever hela sina liv sida vid sida utan möjlighet att vara ensamma. Finns alltid undantag för alla regler i naturen. 

Jag kommer fortsättningsvis hävda att ormar i fångenskap hålls bäst solitära. Med eventuella undantag. 

Många ormar övervintrar tillsammans.. Dom är fortfarande ensamlevande djur ☺

36
40
Boobanner:
Kan tycka att det lite beror på hur det fungerar i praktiken också, vad som är "okej" att göra och inte. Jag håller generellt inte mina ormar tillsammans, men vid de tillfällen jag har gjort det har jag inte sett att de ens märker av varandra. Ibland kan just solitära djur vara så pass "icke sociala" att de knappt ens märker av att en artsfrände är i närheten. 

Detta är helt gripet ur luften men, om man inte är varken territoriell eller social, kanske de inte kan bry sig mindre?

Jag ser riskerna vid utfodring som den största anledningen att inte hålla ormar i grupp.

206
224
Danne72:
jag har 3 bruna regnbågsboor som har gått tillsammans sen 2013, fick 8 ungar på honan för 1 vecka sedan, visste inte ens att hon var på smällen.

273
185
peter68:
Kriktorlina skrev:


Sen kan jag också tycka att vissa av jbv’s regler inte är helt verklighetsförankrade vad gäller gnagare och kaniner. Vad är ett socialt djur? Flockdjur och djur som lever i koloni är inte samma sak (kanske kan man dra orm-parallell här).
Kaniner t ex är ganska (mycket) aggressiva rackare och det är ganska få konstellationer som funkar. Hanar kan bokstavligt kastrera varandra, det kan rivas och bitas och punkteras öron friskt även mellan honor, honor och hanar och kastrerade djur. Att lägga sig mage mot mage och sparka galet våldsamt för att se vem som kan sprätta upp den andre först är en annan favorit.
Jag riskerar inte djurens liv och hälsa om jbs tycker så (då får jag väl lägga ner istället).

Nu vet ju inte jag ormar blir direkt våldsamma mot varann men att djur som i det fria lever i grupp behöver nödvändigtvis inte betyda att de instängda i fångenskap och ihoptvingade föredrar detta. 

Ursäkta ”kaninkapningen”.


Snokar är de enda ormar jag skulle oroa mig för att de slåss. I arter som slåss är hanarna som regel större än honorna. Men även om boa och pyton inte slåss, så finns det givetvis fortfarande en risk att de skadar varandra, eller till och med äter upp varandra.

Det är stress jag framför allt tänker på. Stress är inte alltid lätt att upptäcka. Där är uppenbara tecken, så som matvägran och inte behålla maten.

Fångenskap i sig själv skapar oundvikligen stress i ett vilt djur. Som jag ser det så finns det bara ett sätt att försäkra sig om så låg stressnivå som det bara är möjligt. Att hålla ormen i en så naturlig omgivning som möjligt.

Apropå kapning. Myten om alfahanar i vargar kom från vargar i fångenskap. Obesläktade vargar placerades i ett begränsat utrymme. En naturlig vargflock är en familj, var föräldrarna är ledarna. Nu tog istället de starkaste individerna över.

Det är ytterligare ett exempel på varför man måste vara extra försiktig med vilda djur i fångenskap. Ormars revir överlappar varandra i vilt. Men eftersom de i princip har obegränsat utrymme är det lätt för dem att undvika varandra.

54
45
Kriktorlina:
Precis, det är svårt att studera många djurs beteende i fångenskap och sedan likställa det med naturligt beteende. Det blir ju lite ännavänt om man säger så. Likaså att man ska tvinga in det
”naturliga” på djur i begränsad yta och i övrigt annan miljö än den i det vilda. 

Jag är ju nybörjare på ormar så för mig blir ju typ nästan alla råd och rekommendationer ja och amen för man vet inte bättre. 
Med andra djur däremot har man ju en åsikt eller två. 

36
40
Boobanner:
peter68 skrev:


Apropå kapning. Myten om alfahanar i vargar kom från vargar i fångenskap. Obesläktade vargar placerades i ett begränsat utrymme. En naturlig vargflock är en familj, var föräldrarna är ledarna. Nu tog istället de starkaste individerna över.

Det är ytterligare ett exempel på varför man måste vara extra försiktig med vilda djur i fångenskap. Ormars revir överlappar varandra i vilt. Men eftersom de i princip har obegränsat utrymme är det lätt för dem att undvika varandra.


Det är dock väldigt stor skillnad på att sammanföra ett socialt djur i en grupp som inte är naturlig, och ett icke socialt djur in i exempelvis parhållning. Drar man åter igen paralleller till djurparker så ser man med 100% att kattdjur hålls åtminstone i par. Detta är heller inte naturligt för dem, men det fungerar på premisserna att de egentligen helt enkelt inte har något utbyte av varandra, annat än när honan är i brunst.

Det är också en ganska stor skillnad på vilda djur och vilda djur. Ett djur som en gång i sitt liv har varit vilt på riktigt (alltså inte i fångenskap) kommer att reagera väldigt annorlunda på all stimuli än vad ett vilt djur som har fötts i fångenskap gör. Ormar är förstås väldigt instinktsdrivna i jämförelse med de flesta däggdjur, men de är ändå kapabla att lära sig vad som är ett hot och inte. Så rimligtvis borde de också kunna, precis som tigrar, lära sig att leva med andra individer nära inpå.

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Boobanner skrev:


Det är dock väldigt stor skillnad på att sammanföra ett socialt djur i en grupp som inte är naturlig, och ett icke socialt djur in i exempelvis parhållning. Drar man åter igen paralleller till djurparker så ser man med 100% att kattdjur hålls åtminstone i par. Detta är heller inte naturligt för dem, men det fungerar på premisserna att de egentligen helt enkelt inte har något utbyte av varandra, annat än när honan är i brunst.

Det är också en ganska stor skillnad på vilda djur och vilda djur. Ett djur som en gång i sitt liv har varit vilt på riktigt (alltså inte i fångenskap) kommer att reagera väldigt annorlunda på all stimuli än vad ett vilt djur som har fötts i fångenskap gör. Ormar är förstås väldigt instinktsdrivna i jämförelse med de flesta däggdjur, men de är ändå kapabla att lära sig vad som är ett hot och inte. Så rimligtvis borde de också kunna, precis som tigrar, lära sig att leva med andra individer nära inpå.

Snacka med de på nordens ark och fråga vad de tycker om att vissa ställen har två eller ännu fler tigrar ihop. Jag har pratat med någon guide på en fodervärdsträff och de kritiserade starkt att vissa djurparker har dem tillsammans då det är stressigt för de solitära djuren. På Nordens ark går alla deras tigrar ensamma förutom korta perioder vid parningssäsongen, likaså på vissa andra parker. Djurhållning utvecklas ständigt, och hur mycket berikning en park ger sina djur och följer utvecklingen varierar allt mellan 0-10. Djurparker är inte heller gudar i djurhållning bara för att de är djurparker. Finns många som bara haft de vanvårdade djuren som en del av sitt tivoli och sånt. Ett mindre exempel är hur nästan alla djurparker blandar olika pilgiftsgrodor hejvilt. Inte bara resulterar det i hybrider, utan också i många fall magra grodor då azureus som är kända för att ibland även mobba ihäl artfränder och leucomelas som inte har något att säga till om blandas. Bara detta exemplet du nämnde som jag hakade upp mig lite på.

273
185
peter68:
Boobanner skrev:


Det är dock väldigt stor skillnad på att sammanföra ett socialt djur i en grupp som inte är naturlig, och ett icke socialt djur in i exempelvis parhållning. Drar man åter igen paralleller till djurparker så ser man med 100% att kattdjur hålls åtminstone i par. Detta är heller inte naturligt för dem, men det fungerar på premisserna att de egentligen helt enkelt inte har något utbyte av varandra, annat än när honan är i brunst.

Det är också en ganska stor skillnad på vilda djur och vilda djur. Ett djur som en gång i sitt liv har varit vilt på riktigt (alltså inte i fångenskap) kommer att reagera väldigt annorlunda på all stimuli än vad ett vilt djur som har fötts i fångenskap gör. Ormar är förstås väldigt instinktsdrivna i jämförelse med de flesta däggdjur, men de är ändå kapabla att lära sig vad som är ett hot och inte. Så rimligtvis borde de också kunna, precis som tigrar, lära sig att leva med andra individer nära inpå.


Jag ser ormar som ett speciellt problem.

Säg att en djurpark har två tigrar. Den ena av dem ligger och trycker i ett hörn hela tiden. Ingen skulle säga att det inte finns något skäl att bry sig om det eftersom det är normalt beteende för tigrar.

Säg att vi har en orm som tillbringar i princip all tid i sitt gömme. Jag har sett tillräckligt på YouTube och engelskspråkiga forum för att veta att detta betraktas som normalt beteende av många som håller ormar. Ett typiskt argument är att ormar trivs bäst i små terrarium.

Om man har denna syn på ormar så är inte parhållning något märkvärdigt.

Jag kan visst se två kungspyton i ett terrarium i en djurpark, förutsatt att det är ett stort terrarium. Jag pratar storleksordningen ett normalstort rum. De flesta av oss kan inte ha så stora terrarium.

36
40
Boobanner:
EmanuelKarl skrev:

Snacka med de på nordens ark och fråga vad de tycker om att vissa ställen har två eller ännu fler tigrar ihop. Jag har pratat med någon guide på en fodervärdsträff och de kritiserade starkt att vissa djurparker har dem tillsammans då det är stressigt för de solitära djuren. På Nordens ark går alla deras tigrar ensamma förutom korta perioder vid parningssäsongen, likaså på vissa andra parker. Djurhållning utvecklas ständigt, och hur mycket berikning en park ger sina djur och följer utvecklingen varierar allt mellan 0-10. Djurparker är inte heller gudar i djurhållning bara för att de är djurparker. Finns många som bara haft de vanvårdade djuren som en del av sitt tivoli och sånt. Ett mindre exempel är hur nästan alla djurparker blandar olika pilgiftsgrodor hejvilt. Inte bara resulterar det i hybrider, utan också i många fall magra grodor då azureus som är kända för att ibland även mobba ihäl artfränder och leucomelas som inte har något att säga till om blandas. Bara detta exemplet du nämnde som jag hakade upp mig lite på.


Jag jobbar själv i djurpark och kan intyga att det inte gäller uteslutande tigrar, utan långt de flesta kattdjur. Det är en fin tanke att de inte delar inhägnad, men med tanke på hur stora ytor tigrars revir sträcker sig har jag inte några tvivel om att alla deras tigrar också är fullt medvetna om att det är fler än bara dem på deras ägor. Är också väldigt medveten om att djurparker inte är gudar men du måste ändå kunna förstå parallellen? Det handlar om att lära sig sin situation, och vet man inget annat så är det det man är van vid som är det normala.

peter68 skrev:


Jag ser ormar som ett speciellt problem.

Säg att en djurpark har två tigrar. Den ena av dem ligger och trycker i ett hörn hela tiden. Ingen skulle säga att det inte finns något skäl att bry sig om det eftersom det är normalt beteende för tigrar.

Säg att vi har en orm som tillbringar i princip all tid i sitt gömme. Jag har sett tillräckligt på YouTube och engelskspråkiga forum för att veta att detta betraktas som normalt beteende av många som håller ormar. Ett typiskt argument är att ormar trivs bäst i små terrarium.

Om man har denna syn på ormar så är inte parhållning något märkvärdigt.

Jag kan visst se två kungspyton i ett terrarium i en djurpark, förutsatt att det är ett stort terrarium. Jag pratar storleksordningen ett normalstort rum. De flesta av oss kan inte ha så stora terrarium.


Jag är som jag sagt tidigare inte något intresserad av att husera mina ormar tillsammans, men jag är inte av åsikten att det nödvändigtvis är skadligt för djuren, undantaget under utfodring. Kan du med säkerhet säga att de inte blir stressade av lukten av andra ormar?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild