Tips på värmematta?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

34
9
Wheels:
Hej

Är på jakt efter en värmematta som är ca 50x40 cm men har inte lyckats hitta någon tillräckligt stor matta. (Ska vara till ett terrarium på 125x50x60). Kan nämna att jag värmemässigt förutom mattan, även kommer att använda en Arcadia Deep Heat Projector 50W.

Är det någon som har tips på någon värmematta som skulle kunna passa?

Alternativt, skulle man kanske kunna kombinera 2 mindre mattor bredvid varandra? (Såg att t ex Exoterra hade en matta på 20x20)

Terrariet är tänkt till en leopardgecko.

Tacksam för hjälp. Ni är toppen.

mvh
Emilia

10
4
Madeleine:

Nu har jag inte alltför mycket erfarenhet med leopardgeckos själv, men som jag förstår det ska inte värmemattan täcka mer än en tredjedel av terrariets längd. Detta för att du ska kunna skapa en varm och en lite kallare zon. Så för ditt terrarium räcker en värmematta på omkring 40 cm eller kanske lite mindre.

Jag tror inte att du behöver både värmematta och lampa då leopardgeckos inte behöver ha det särskilt varmt:"Temperaturen bör vara mellan 25 - 30 grader på den svala sidan och gå upp till 35 grader på den varma." (skötselråden här på sidan)
Någon som har mer erfarenhet har säkert mer att säga, men skulle tro att du kan klara dig bra med enbart värmematta faktiskt. Alternativt ha en lampa som går bra att dimma så att du förhindrar att det blir för varmt i terrariet.

Min pojkvän har leopardgeckos och han får rätt temperaturer med bara en värmematta, men hans terrarium är lite mindre än ditt. :)


5092
3863
Tropfrog:
Jag skulle säga att leopardgeckos behöver ganska så varmt. Deras naturliga distribution skvallrar om det. 35 är inte på något sätt svalt, men vissa områden de kommer ifrån blir betydligt varmare än så.

Huruvida man kan uppnå tillräckligt  varmt med en värmematta eller inte beror på så himla många faktorer att det som alltid är bäst att testa sig fram innan djuret flyttar in.

Mvh
Magnus 

34
9
Wheels:
Hej

Tack för svaren.

Jag köpte en Exoterra heat-wave rainforest 

//Emilia 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild