Arcadia eller Exoterra belysning, erfarenheter?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

34
9
Wheels:
Ni som testat bägge märken. Vad har ni för erfarenheter?

Medlem i DHF
63
126
griseus:
Arcadia alla dagar i veckan! , inget att fundera på , kör själv Solar raptor hid flood lights i kombination med Arcadia 12% och 14% t5 rör. tycker även Arcadia rören är överlägsen i uvb(större belysnings yta stabilare längre livs längd kombineras med andra värme källor)) mot solarraptor hid då deras livslängd är väldigt varierarnde . Exoterra är lite som coop blåvit funkar men inget specielt ...... (kanske en föråldrad jämförelse )

47
46
Pretorian:
Generellt anser jag Exo Terra vara lite högt pris för vad man får, lite betala för märket.
Arcadia har nästan alltid hållit högre kvalité, visst har man haft något enstaka måndagsex men det har varit betydligt fler "dåliga" exemplar av Exo Terra i mina dagar.

69
21
Justivan:
Mellan dem två? Solklart arcadia!
Exo terras lampor räcker väldigt kort ur UVB synpunkt, de exploderar väldigt lätt och är dyra.
Men skulle  som griseus rekomendera Solar raptor.

Medlem i DHF
71
107
hansh:
Exoterra lampor skulle jag undvika. Jag kör bara arcadia T5HO för uvb till mina djur, betydligt bättre än alla andra alternativ, inklusive megaray/solar raptor HID.
HID är bra för ljusmängden, men ingenting att ha för uvb(tappar aldelens för fort eller ligger på skadliga uvi nivåer).
Man kan råka få måndagsexemplar från alla märken, därför är det absolut viktigaste verktyget en UVi-mätare (solarmeter 6.5) det sparar mycket pengar i längden. 
Jag har ett 54w arcadia 12% som tappat 1 i Uvi på 13 månader. Det sitter på 50cm höjd. Skulle jag kunna sänka det 10cm skulle jag säkerligen kunna använda det ett år till. Nu passar det inte i det terrariet, men röret återanvänds i en lägre burk. 

34
9
Wheels:
Nu var det Exoterra och Arcadia jag först valde emellan. Men har ni andra märken som ni rekommenderar istället som är jag väldigt tacksam. Nybörjare inom denna ljusdjungel.

Är i första hand ute efter ett lysrör med dagsljus samt ett lysrör/lampa med svagt UVB (2-5%)

Ni är toppen med er expertis.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild