Hur gör ni med mat och övrigt till er ögonfransgecko :)?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

36
24
Pretorian:
Ezrath88 skrev:

Wow, det gick att lägga upp bilderna om det var screenshots på bilderna. Det är väldigt konstigt det dära. Men men, nu finns det bilder på terrariet här. Silvertejpsbiten som ni ser är för att täcka för ett hål i nätet efter förra ägaren hade terrariet.

Enkel löst med kablar, du leder helt enkelt in dom bakom själva bakgrunden och upp mot nätet. i baksidan av kanten bör du enkelt kunna leda ut kabeln sen. =)

18
2
Ezrath88:
Jag har ingen lust att hålla på att röra runt i terrariet för mycket och jag vill inte att det ska bli för stressigt för min lilla Zelda :).

2669
1996
Tropfrog:
Det är just därför man skall göra terrariet färdigt innan djur flyttar in. Nu får du helt enkelt bita i det sura äpplet. Se det såhär......Vad är värst för Zelda? 1 timme när hon stressas av att du micklar i hennes terrarium, eller ett helt liv i otillräcklig miljö?

Mvh
Magnus  

18
2
Ezrath88:
Jag har redan rört runt i terrariet efter att ha bytt bakgrund. Får kanske bli ett projekt när jag i framtiden skaffar ett större terrarium som är kanske 60cmx45cmx60cm då nuvarande är 45cmx45cmx60cm.

174
145
AndreasB:
Ezrath88 skrev:
Som rubriken lyder så undrar jag hur ni gör när ni ska mata eran lila Ögonfransgecko :)?
Jag har än så länge testat att ge min lilla Zelda lite syrsor och det gillar hon utan tvekan. Hon har fått totalt 6 st av mig på den här tiden som jag har haft henne än så länge. Och jag har sedan börjat att testa att ge henne lite mjölmaskar i en skål(för just mjölmaskar) och jag började först med att mata henne med dem med hjälp av en pincett. Och det tyckte hon om.
Jag undrar hur ni brukar göra när ni matar eran Ögonfransgecko med mjölmaskar. Brukar ni lägga i några få i skålen? Eller lägger ni i en hel del i skålen? Jag började först med syrsorna för att jag ville se om jag klarade av det. Alltså att ta dem med en pincett från en burk till en mindre burk för att pudra lite med calcium. Hade bara en syrsa som hoppade ut från den stora lådan och jag fick panik på grund av det. Därav valde jag att testa med mjölmaskar.
Jag har läst på också att dem äter vissa frukter. Är det något som ni har testat? I så fall så undrar jag vilka frukter ni har testat och hur ni har förberett det :)? Jag har även tänkt på att testa ha ett vattenfall i terrariet, men jag vet inte vad jag ska ha då jag vill inte ha något som är för stort eller svårt att få igång. Typ ett vattenfall som kanske går på batteri så att jag inte behöver oroa mig för att eventuella insekter rymmer ut från terrariet pga vattenfallet.

Kör med Pangea (favorit) och ibland Repashy. Brukar ha 2-3 smaker hemma. Sätter in en skål med fräsch CGD varannan dag. Ger henne ibland en 1-2 syrsor/mjölmaskar/dubia som är dustade med D3+Calcium. Hon är oftast inte så intresserad av levande föda dock. Som liten var det tvärtom, åt bara levande föda och knappt CGD.

18
2
Ezrath88:
Tack Andreas för tipset :). När du skriver "en skål", hur stor skål har du? För jag använder mig utav dem dära små behållarna från Jelly Pots för att blanda och ha i cgd mat i som sedan är i en sådan hållare för jelly pots.

2669
1996
Tropfrog:
Jag tror inte att ögonfransgecko äter ur skål i naturen.

Mvh
Magnus 

18
2
Ezrath88:

”Cgd är huvudfoder till ögonfransgecko, en och en annan insekt emellanåt är främst för stimulans av jaktbeteende.  Det borde den som sålde djuret till dig informerat om.

Mvh
Magnus

Det är just därför man skall göra terrariet färdigt innan djur flyttar in. Nu får du helt enkelt bita i det sura äpplet. Se det såhär......Vad är värst för Zelda? 1 timme när hon stressas av att du micklar i hennes terrarium, eller ett helt liv i otillräcklig miljö?

Mvh
Magnus

Jag tror inte att ögonfransgecko äter ur skål i naturen.

Mvh

Magnus ”

Jag kanske misstolkar dina svar här nu Magnus så i förskott så ber jag om ursäkt för det här. Men när jag läser dina svar så känns det som att du kritiserar mitt inlägg när jag bara frågar hur ni gör när ni matar eran Ögonfransgecko med insekter, cgd pulver och annat. Så istället för att kritisera någon som är nybörjare med reptiler och som försöker ta emot tips och idéer på matning av insekter och annat så var snäll och tänk efter lite och försök att komma ihåg att du som är 12-13 år äldre än mig har även själv varit en nybörjare inom reptiler. Jag såg din ålder på ett inlägg som någon frågade hur gamla folket är här inne på terrariedjur.se. Så låt oss säga att du kanske började med reptiler vid min ålder tills nu. Vilket är att du har då haft 12-13 år på dig att få all den information som du har inom reptiler. Du kanske har ännu längre erfarenhet än 12-13 år. Så om du vill fortsätta att kritisera mitt inlägg och eventuella framtida inlägg så kan du lika gärna strunta i att kommentera mina inlägg då det inte är så trevligt att läsa.

Innan jag köpte Zelda och hennes terrarium så hade jag i några veckors tid funderat på vad jag vill ha och hur jag vill ha det och om jag verkligen ville köpa allting. Så jag köpte terrariet av en privatperson dagen innan jag köpte Zelda från en djuraffär. Jag kan även nämna att under dem här veckorna så åkte jag till djuraffären och kollade runt lite på vad dem sålde. Jag frågade även personalen om olika saker som minsta storleken på terrariet för just en Ögonfransgecko. Jag frågade även om vad jag ska ha för just botten delen. Jag frågade om vilka plantor jag kan ha i terrariet för just Ögonfransgecko.

Jag försökte ställa så många frågor jag kunde för att få så mycket information som jag kunde och för att jag skulle tänka mig för ordentligt innan jag köpte Zelda. För på så sätt så hade det inte varit ett impulsköp med allting. Vissa kanske köper terrarium och någon reptil utan att tänka sig för ordentligt om vad det innebär att ha en reptil.

Jag hade även läst på så mycket som jag hade kunnat på nätet för att jag ville inte göra fel med maten, inredningen, val av lampa och allt annat.

Så Magnus, tänk dig för nästa gång att den person vars inlägg du svarar på är kanske en nybörjare inom reptiler och andra djurarter som man kanske har i terrarium eller i akvarium. Och kom då ihåg att du har själv varit en nybörjare en gång i tiden och du har säkerligen frågat runt på olika ställen om tips och idéer på hur du på bra sätt kan få just din reptil eller annat djur att må så bra som möjligt utan att den ska känna sig stressad av allt annat.

2669
1996
Tropfrog:
Ursäkta mig. Inget av det du citerat var menat som kritik mot dig. Det om cgd var menat som kritik mot säljaren, då jag uppfattade det som att du inte fått information  om cgd.

Mvh
Magnus 

174
145
AndreasB:

Ezrath88 skrev:
Tack Andreas för tipset :). När du skriver "en skål", hur stor skål har du? För jag använder mig utav dem dära små behållarna från Jelly Pots för att blanda och ha i cgd mat i som sedan är i en sådan hållare för jelly pots.

@Ezrath88 Skål=liten plastbehållare som jag köpt av pangdubia.
www.pangdubia.se/product-page/foderstation-2-h%C3%A5ls-med-sugkoppar
Spelar ingen större roll om det är jelly pots behållare, liten skål av glas eller en kork från en läskflaska ;)

@TropFrog Inte äter dom ur plastbehållare eller CGD i naturen heller. Poänglöst inlägg.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild