Lådrack

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

58
35
philer:
såna lådrack ser ju praktiskt ut om man vill avla på ormar men är det verkligen tillåtet att ha dem så , känns inte särskilt djurvänligt iheller är absolut ingen orm expert så jag undrar för att jag vill lära mig mer om dem.

5088
3861
Tropfrog:
Så länge de uppfyller storlekskrav enligt l80 så är det lugnt. Rent praktiskt så är det väldigt få rack som gör det.  

Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
philer skrev:
såna lådrack ser ju praktiskt ut om man vill avla på ormar men är det verkligen tillåtet att ha dem så , känns inte särskilt djurvänligt iheller är absolut ingen orm expert så jag undrar för att jag vill lära mig mer om dem.

Säg en kungspyton på max 150 cm, den kräver 0,63m2 och 45 cm högt. Har du ett racksystem där varje låda är så stor och du förser ormen med varm sida, kall sida, gömställen, belysning, naturligt bottensubstrat osv är det tillåtet, men väldigt otympligt om du frågar mig. Ormen bryr sig inte om ifall terrariet är byggt av plast eller glas, men däremot finns det lag på både minsta storlek, bottensubstrat, osv. Som är svåra att uppfylla i rack. Racken som amerikanerna använder där ormarna knappt får plats eller har temperaturgradient skulle vara olagliga i Sverige. Jag tycker det är tragiskt att till och med se folk som har trädlevande kungsboer i 20 cm höga rack eller vuxna trädpytonormar i 10 cm höga rack med en gren i:

Ungar i rack  däremot kan vara en god idé, då är det lättare att ha koll på dom. Till djur som får plats i dem så är plastbackar billigare än terrarium men du måste som sagt uppfylla djurens krav t.ex temperatur, luftfuktighet, storlek, bottensubstrat osv även i en plastback.

//Emanuel

58
35
philer:
126-150 cm

Minsta tillåtna yta: 0,55 m²

Minsta yta per orm vid grupphållning: 0,27 m²

Minsta höjd: 0,75 m  står det här i forumet stor skillnad på 45cm och 75cm , det innebär att i ett normalhögt tak så skulle det rymmas 3 backar på höjden.

58
35
philer:

58
35
philer:
ovan kallas vision Boa rack  men lådorna är 9,5" höga det är kasnke 30 cm är detta rack till för ungar endast då?

273
185
peter68:
Skulle du förvara en hundvalp i en sån låda? Om svaret är nej, varför göra det med en orm? Det är omöjligt att förse ett djur med naturlig miljö i en sån låda.

Jag har svårt att se hur dessa går ihop med svenskt regelverk.

Från L80:

4 KAP. GEMENSAMMA BESTÄMMELSER FÖR HÅLLANDE AV OLIKA DJURARTER

19 § I ett förvaringsutrymme ska det finnas god tillgång till direkt dagsljus eller artificiell belysning, så att djuret eller djuren kan utföra normala aktiviteter och beteenden och så att tillsyn och vård kan ske utan svårigheter. Ljusintensiteten ska regleras så att den inte orsakar obehag eller skada. Ljuset ska anpassas så att dygnet delas upp i dag och natt på ett sätt som motsvarar djurets eller djurens naturliga dygnsrytm.

58
35
philer:
Nej jag har inga planer på det men det verkar som många gör det när man kollar uppfödare på youtube

Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:

philer skrev:
126-150 cm

Minsta tillåtna yta: 0,55 m²

Minsta yta per orm vid grupphållning: 0,27 m²

Minsta höjd: 0,75 m  står det här i forumet stor skillnad på 45cm och 75cm , det innebär att i ett normalhögt tak så skulle det rymmas 3 backar på höjden.

Nej, 0,55 är för trädlevande ormar på 126-150, i forumtråden för minsta måtten för ormar står måtten för trädlevande ormar ovanför måtten för marklevande ormar.

Peter68 har också en bra poäng, jag tänkte att det borde finnas en punkt för det i L80. Detta utersluter nästan rack helt, även om du tekniskt sätt kan trycka upp en lampa ovanför din gigantiska plastlåda med värme, inredning, substrat och allt annat.

Fullvuxna boa constrictor ska inte bo i rack, de är trädlevande i det vilda, något som många verkar ha missat totalt, till och med L80 räknar dem som marklevande vilket är fel (men inom vissa punkter får man ignorera dem, de räknade t.ex också en akvatisk groda som marklevande av misstag har jag för mig) och att trycka in en trädlevande orm i ett 30 cm högt terrarium (eller förlåt mig plastlåda med papper i botten utan klättermöjligheter tycker jag är djurplågeri såvida det inte är en temporär lösning till några ungar eller något.


Amerikanarna och många andra länder har tyvärr en skamligt låg standard på djurhållningen, samtidig som Sverige har väldigt hög (vilket jag är tacksam för, jag anser att allt vi har regler på t.ex ljus, substrat, terrariestorlek, temperatur, luftfuktighet, vattenkällor är enligt mig minimum och självklarheter).

Att ha Brian Barczyk som ansikte utåt och inspirationskälla för alla reptilälskande nybörjare som söker sig till youtube är inget jag ser som något positivt.


504
396
Crippa:
Helt oförståeligt hur folk kan hålla reptiler i racksystem. Borde vara förbjudet.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild