Är det lagligt med axolotl?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

1228
464
leedragon:
MartinJ skrev:

Det är helt tillåtet att hålla våra inhemska arter i fångenskap. Det gäller samma regler för dem som för alla andra djur, det spelar ingen roll att de finns i Sverige naturligt. Man ser detta påstås då och då, men det stämmer alltså inte.


De är frilistad? Du kan inte ta en från naturen och ha det som husdjur eller nåt. Vad jag vet att det är tillåtet att ta in grodyngel och låta de utvecklas för att senare släppa ut dem, och detta i from av undervisning.

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
leedragon skrev:


De är frilistad? Du kan inte ta en från naturen och ha det som husdjur eller nåt. Vad jag vet att det är tillåtet att ta in grodyngel och låta de utvecklas för att senare släppa ut dem, och detta i from av undervisning.

Du får inte ta en från det vilda, men det finns också fångenskapsuppfödda djur av svenska arter på marknaden även om det är svårt att få tag på. T.ex kan man hitta både huggormar, snokar, gröfläckig padda och gud vet vad i Hamm. Dessa får man köpa OM de är fångenskapsuppfödda (och har papper om det behövs).

MartinJ skrev:
"Det gäller samma regler för dem som för alla andra djur, det spelar ingen roll att de finns i Sverige naturligt"
Dessa "samma regler" inkluderar att man inte får ha viltfångade ryggradsdjur i fångenskap i Sverige (förmodligen kan man få tillstånd på det) och samma sak gäller för de svenska arterna. Du får inte ha en viltfångad majsorm, men en fångenskapsuppfödd är helt okej. Samma sak gäller för svenska arter, du får inte ha en viltfångad svensk salamander men en fångenskapsuppfödd individ av denna salamandern (givetvis med alla papper som bevisar att den är fångenskapsuppfödd, om det krävs för arten, i ordning).  Dock brukar de djur som erbjuds oftast vara av tysk/annan utlänsk lokalitet (vilka oftast är ganska lika) vars föräldrar generationer bak är ifrån Tyskland/annat land. 

5099
3875
Tropfrog:
Frågan om svenska djur har diskuterats här:

www.terrariedjur.se/forum/thread/10118/1/

Att de är fridlysta har ingen som helst relevans för möjligheten att hålla dem inom hobbyn.

Denna tråden handlade om axolotl.

Mvh
Magnus 

5099
3875
Tropfrog:
leedragon skrev:


De är frilistad? Du kan inte ta en från naturen och ha det som husdjur eller nåt. Vad jag vet att det är tillåtet att ta in grodyngel och låta de utvecklas för att senare släppa ut dem, och detta i from av undervisning.


Man får samla in en begränsad mängd ägg, studera utvecklingen och släppa tillbaka på samma plats när de är färdigutvecklade.

biotopia.nu/behover-man-tillstand-for-att-samla-in-grodagg/

Detta undantag är ett av två som finns för våra svenska amfibier/reptiler. Det andra är att man får flytta en huggorm som vistas på egen tomt.

Men som sagt, här diskuteras egentligen axolotl.

Mvh
Magnus 

214
333
MartinJ:
leedragon skrev:


De är frilistad? Du kan inte ta en från naturen och ha det som husdjur eller nåt. Vad jag vet att det är tillåtet att ta in grodyngel och låta de utvecklas för att senare släppa ut dem, och detta i from av undervisning.


Nej, du får inte ta in från naturen som du säger, vilket gäller för alla ryggradsdjur. Huruvida arten är fridlyst eller ej, eller om den finns i Sverige eller ej, påverkar inte om man får ha arten i fångenskap eller ej. Det var det jag ville påpeka, för det hör man ofta folk säga. EmanuelKarl sammanfattade det jag ville säga bra!

1228
464
leedragon:
MartinJ skrev:


Nej, du får inte ta in från naturen som du säger, vilket gäller för alla ryggradsdjur. Huruvida arten är fridlyst eller ej, eller om den finns i Sverige eller ej, påverkar inte om man får ha arten i fångenskap eller ej. Det var det jag ville påpeka, för det hör man ofta folk säga. EmanuelKarl sammanfattade det jag ville säga bra!


Vi duskuterar nog 2 saker, det ena att samma art finns i utlandet i europa som man kan köpa, och att den djur som finns i sverige kan man inte fånga och ta in eller köpa.

117
99
Lancehead:
Det finns lagliga svenska djur i fångenskap också.

1228
464
leedragon:
Lancehead skrev:
Det finns lagliga svenska djur i fångenskap också.

jo det var nån som tog upp det där om skogs/sandölda i nån annan tråd. Anledning till detta att föräldradjuren hade blivit fångad i fösknings syfte av nån myndighet? med rätt dokumentation och sen  sålt vidare ungarna med rätt dokumentation. Som privat person får man inte göra det.

5099
3875
Tropfrog:
leedragon skrev:

jo det var nån som tog upp det där om skogs/sandölda i nån annan tråd. Anledning till detta att föräldradjuren hade blivit fångad i fösknings syfte av nån myndighet? med rätt dokumentation och sen  sålt vidare ungarna med rätt dokumentation. Som privat person får man inte göra det.


Så fort det finns lagliga djur med papper så får vilken privatperson som helst köpa in, avla på och sälja vidare, givetvis med spårbarhet och papper.

Mvh
Magnus 

51
152
herperschoise:

Det är tillåtet att sälja och hålla samtliga salamdrar så länge som det finns rätt dokumentation på dem, men man får inte transportera dem 
mellan länder, pga smittkyddsaspekter. Är de svensk uppfödda så är det inga problem.

Mvh

Magnus

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild