Hur mycket och ofta mata

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

54
45
Kriktorlina:
hej
känns som jag spammar forumet nu men har inga reptilintresserade bekanta och har inte fejsbuck.
I alla fall, min boa constrictor-hona är född slutet -19 som jag förstått det och är nog ca 1,10. Hon äter råttor av lite mellanstorlek, inga mega men knappast som möss heller. Hon får en bula på magen där råttan ligger. Jag matar (enligt instruktion från affären där jag köpte henne) en gång i veckan. Egentligen var hennes matdag imorgon men redan igår kväll så kändes hon väldigt ”pepp” så jag gav henne redan nu ikväll, och hon klättrade bokstavligt talat på väggarna. (Fick lura iväg henne annars hade jag inte kunnat öppna). 
Annars verkar hon allmänt chill och nöjd med
tillvaron, ligger oftast i en ihålig gren eller SPA:ar i sitt bad. 

Frågor: är matintresset ”normalt” och ska jag fortsätta så här? Är det dags att ge henne större råttor? (Det kanske är svårt att avgöra utan att se henne). 
Jag läste här eller någonstans att kroppsformen ska vara lite fyrkantig och med litet ”dike” ovanpå (om jag inte missförstod). Hon är så men jag tycker inte hon verkar mager heller.

tack på förhand!
Lina

273
185
peter68:
Denna sida har i princip all info du behöver: www.animalsathome.ca/boa-constrictor-feeding-chart/

Storleken på födan låter korrekt. 10% av ormens vikt en ganska bra tumregel. Kroppsformen gör att det är ganska lätt att hålla koll på vikten. Börjar den bli lite rund är det bara att sänka på takten.

54
45
Kriktorlina:
Tackar

54
45
Kriktorlina:
peter68 skrev:
Denna sida har i princip all info du behöver: www.animalsathome.ca/boa-constrictor-feeding-chart/

Storleken på födan låter korrekt. 10% av ormens vikt en ganska bra tumregel. Kroppsformen gör att det är ganska lätt att hålla koll på vikten. Börjar den bli lite rund är det bara att sänka på takten.


Läser på sidan nu och där var ju en hel del matnyttigt så att säga! Tack för länken. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild