Tips på Trädgrodor!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

187
33
AntonMurseli:
Hej! Nu är det så att jag ska köpa ett 120x60x90cm terrarium. Jag har tänkt att ha någon art av trädgrodor i terrariumet som härstammar från Sydamerika. Jag har tänkt rätt mycket på Mjölkgrodor, Rödögda trädgrodor och phyllomedusa bicolor. Dock så tror jag att Phyllomedusa bicolorn är rätt svår att få tag på.

Här är några frågor:

1 .Hade man kunnat ha någon stor marklevande insekts art i terrariumet tillsammans med grodorna, såsom en milliped? Isåfall vilka olika marklevande insekter hade man kunnat ha.

2. Jag vill inte heller att grodorna ska para sig med varandra, så hur ska jag undvika det?

3. Jag undrar även om hur man matar trädgrodor. Kan man mata dem med pincett?

4. Har ni några andra tips på trädgrodor som härstammar från sydamerika? Jag vill helst ha stora trädgrodor!

5. Går det att få tag på vuxna mjölkgrodor? Jag har bara sett ungar till salu

6. Vet ni om det finns någon i Sverige som säljer en Phylomedusa bicolor?

Förlåt för dumma frågor!

Mvh Anton

187
33
AntonMurseli:
??

5099
3873
Tropfrog:
2: de flesta trädgrodor behöver en regnkammare för att para sig. Så det är ganska så enkelt att undvika det. Skulle de mot förmodan ändå para sig så är det bara att vara glad åt att de trivs och stoppa ormen i frysen.


3: du kan lära grodorna att äta från pincett. Men det går lika bra att bara slänga in maten så jagar de som i naturen.

Mvh
Magnus 

508
304
Jonas77:
Får du tag i rödögda så kör på det. De är hyffsat lätta att hålla, vill ofta ha det lite torrare än folk verkar tro i min mening, det är inte 100% luftfukt som gäller med dem.

Glöm det där med att ha andra saker i terrariet, låt dina djur få respekten att få vara i ett eget terrarium.

Du kan mata men en låda i terrariet, med pincett eller hur du vill. Oftast märker man att det går att kasta in x antal syrsor så går de åt. Oätna syrsor och riktigt små grodor kan sluta illa märkte jag på tiden när jag odlade rödögda.

Skippa bicolor.

187
33
AntonMurseli:
Tropfrog skrev:
2: de flesta trädgrodor behöver en regnkammare för att para sig. Så det är ganska så enkelt att undvika det. Skulle de mot förmodan ändå para sig så är det bara att vara glad åt att de trivs och stoppa ormen i frysen.


3: du kan lära grodorna att äta från pincett. Men det går lika bra att bara slänga in maten så jagar de som i naturen.

Mvh
Magnus 

Så om de skulle lägga ägg så kan man bara lägga äggen i frysen?

187
33
AntonMurseli:
Jonas77 skrev:
Får du tag i rödögda så kör på det. De är hyffsat lätta att hålla, vill ofta ha det lite torrare än folk verkar tro i min mening, det är inte 100% luftfukt som gäller med dem.

Glöm det där med att ha andra saker i terrariet, låt dina djur få respekten att få vara i ett eget terrarium.

Du kan mata men en låda i terrariet, med pincett eller hur du vill. Oftast märker man att det går att kasta in x antal syrsor så går de åt. Oätna syrsor och riktigt små grodor kan sluta illa märkte jag på tiden när jag odlade rödögda.

Skippa bicolor.

Jah tror dock att jag ska köra på mjölkgrodor!

Mvh Anton

187
33
AntonMurseli:
Hade det alltså inte gått att ha någon större kackerlacks art såsom Lucihormetica verrucosa i terrariumet tillsammans med grodorna?

Sedan undrar jag om vilka arter av tropiska gråsuggorsom hade varit bra dom clen up crew! Jag undrar även om man kan ha någon mindrr art av milliped som även fungerar som clean up crew. Jag kommer även att ha hoppstjärtar i.

Mvh Anton

508
304
Jonas77:
MmBruh skrev:
Hade det alltså inte gått att ha någon större kackerlacks art såsom Lucihormetica verrucosa i terrariumet tillsammans med grodorna?

Sedan undrar jag om vilka arter av tropiska gråsuggorsom hade varit bra dom clen up crew! Jag undrar även om man kan ha någon mindrr art av milliped som även fungerar som clean up crew. Jag kommer även att ha hoppstjärtar i.

Mvh Anton


Varför andra djur i terrariet? Du kanske av en slump skulle kunna ha en ekorre i terrariet en längre tid utan att grodorna tar skada, men vad är poängen med det? Vad är viktigare än grodornas garanterade välmående?

Mjölkgrodor är jättetrevliga, jag hoppas du får mycket nöje med dem.

Småkryp som håller rent och kan vara föda har jag inga problem med, jag hoppsa någon annan här kan hjälpa dig med arter.

Lycka till

187
33
AntonMurseli:
Jonas77 skrev:


Varför andra djur i terrariet? Du kanske av en slump skulle kunna ha en ekorre i terrariet en längre tid utan att grodorna tar skada, men vad är poängen med det? Vad är viktigare än grodornas garanterade välmående?

Mjölkgrodor är jättetrevliga, jag hoppas du får mycket nöje med dem.

Småkryp som håller rent och kan vara föda har jag inga problem med, jag hoppsa någon annan här kan hjälpa dig med arter.

Lycka till

Tack så mycket för svar!

Mvh Anton

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Just Lucihormetica subcincta är dock en bra renhållare, precis som gråsuggor, hoppstjärtar och kenyanska kackerlackor. Dessutom är dessa ett ganska stort byte som är lagom som snack till grodorna ifall grodorna skulle få tag på dem. Och sålänge du inte har på tok för torrt kommer grodan troligen aldrig gå ned på marken så att de inte träffas någonsin. Det skulle du absolut kunna ha, men räkna inte med att se dem typ någonsin och det finns risk att grodorna äter dem.


Det finns många renhållare som fungerar.
Hoppstjärtar är enligt mig ett självklart måste.

Gällande gråsuggor har du en del valmöjligheter. De vanliga vita (Trichorhina tomentosa) fungerar, men enligt min erfarenhet är panamagråsuggor (en gråsugga av helt okänd art som nu är vanlig åtminstone inom svenska dendrobatidsällskapet, jag köpte ett gäng på senaste groddagen och ångrar inget. Kolla med någon medlem där t.ex mig, Tropfrog eller någon som bor närmare dig som har till salu) mycket mer effektiva. Jag upplever att kubanska kackerlackor inte gör ett lika bra städjobb tyvärr.

Kenyanska kackerlackor finns också, jag köpte några för ett tag sedan och ser dem då och då i mitt stora terrarium. Hur mycket de hjälper är inget jag vet om men alltid kul med lite variation. Det finns också andra kackerlackor t.ex Lucihormetica subcincta.

Det var bara några exempel.


Tänk på att vissa trädgrodor låter ganska högt. Jag lyssnar gärna på pilgiftsgrodors vackra dagtida sång, men att lyssna på vad som låter som en deprimerad fiskmås som blir trampad på hela natten blir nog irriterande fort. Jag skulle enbart köpa honor
www.youtube.com/watch?v=Z50qGsm_Pvk
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild