majsorm på rymmen..........

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

20
7
Ludvigelveberg:

i dag så tabbade jag mig ordentligt. jag har just vissat mina båda ormar( kp och en majs.) för några kompisar och när jag lagt  tilbaka dem båda så glämmer jag självklart att stänga skjutdörren helt till den 85 cm långa majsormens terrarium. varpå jag åker hemmifrån med dörren till rummet öppen. flera timmar senare så kommer jag hem och märker att terrariumet är öppet och ormen borta... klart som fasen så är rummet stökigt som fan och dörren har varit öppen. det enda possitiva just nu är att jag bor i villa så grannarna kommer inte få någon överraskning. har någon några bra tips på var ormen kan gömma sig. i lägen som detta så hatar jag att ha golvvärme istället för element... det är varmt och gosigt överallt och gömställen fins det gott om till ormen. om jag låter sur så får jag be om ursäkt men det är just vad jag är på mig själv. 

 

vad kan vara bra och prova att locka fram honom med?, typ fällor eller dyl.

jag är väldigt tacksam för alla tips jag kan få. 

nu ska jag lägga allt som kan användas som gömmor av majsen i påsar utom räckhåll för ormen... 

önska mig lycka till -.-...


269
60
Jonas:

bara leta i varje kruka du har i villan. brukar vara en bra början:)


43
3
danneler:

vet inte riktigt hur det kommer fungera med fällor =P..

jag skulle bara letat tills jag hitta den, även om det känns omöjligt...

börja vid terrat och sök från det till resten av huset..


20
7
Ludvigelveberg:

jag kan då säga att jag vänt uppochner på hela huset nu. har kollat i högtalare och soffor. jag funderar på att göra någon liten grotta med värmemattan under. kanske vore något.


20
7
Ludvigelveberg:

tack så mycket  för era tips 


Medlem i SHF
4001
5023
Jonas_:

Jag skulle ha letat igenom huset igen, skulle inte förvåna mig om den ligger i samma rum som terrariet står i..jag skulle inte ha skapat några nya gömställen då du redan har golvvärme och det finns gott om gömställem som du beskriver det :) ett tips är att strö mjöl eller liknande längst lister och trösklar, då ser du morgonen efter om och vart ormen rört sig åt för håll. Fällor ger jag inte mycket för då den ska vara enorm hungrig om den ska gå in i en sån.

Ja lycka till med letandet!


66
14
curow:

fällor i form av maskeringstejp löst ihoprullade till bollar längs väggen och vid dörrar brukar fungera, ormen sitter fast men skadar den inte när man tar bort tejpen ;) tänk på att de rör sig natt tid.


429
254
JACLAR123:

Vi hade samma problem på Arken zoo då en 150 cm majsorm rymde från en petbox,när den hade prescis ätit. Den hade tryckt upp locket. Men som tur så hittade vi den i samma rum. Den var bakom en hylla, för där var det varmt så han kunde smälta maten.Men om ormen är riktig hungrig så rörsej den väldgit mycke för att hitta mat. Då en gång vi hittade en mjölksnok i en av hamsterburaran. Då så tog han 1 hamster. Så jag tror att den kan finnas i mörka små gömställen.

En fråga.. Är det inte läskigt att sova på nätterna ? Om man vaknar och ormen är i sängen.

 

Stort lycka till!

Mvh JACLAR123


20
7
Ludvigelveberg:

jo tack jag gick ju då och la mig vid kvart i fyra imorse så det blev inte så mycket till sömn. att sova med lös orm är inga större problem men man kanske är lite extra noga med att dra in fötterna under täcket ;)


239
197
Danpss:

När jag hade en rymmare så hittade jag den mellan ytter och innerkrukan till en växt som stod i fönstret, kolla under kyl/frys.

 

Lycka till iaf!!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild