Hjälp! Sjuk orm, tips sökes

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

13
8
MeeriV:
Hej! 

Har en majsorm på ca. 2 år som har väldiga problem med matamältningen. 

När jag fick hem ormen för 2 år sen var den nån månad eller två och väldigt liten. I början åt den små pinkies som den skulle och växte på ganska bra. Kräktes ett fåtal ggr. Förra sommaren hade jag problem med att den åt hyffsat dåligt. (åt kanse 3/5 ggr) Matades med 1 pinkie/stor pinkie (ej fuzzy) var 4-6 dag. Den växte jätte dåligt men vart aldrig smal och ser annars okej ut. Ömsade regelbundet. Däremot spydde den ofta upp sin mat eller så var avföringen halv smält (såg typ ut som lite gråa eller hudfärgade klumpar eller så såg det ut som ren hud från musen kommit ut ej ben osv). När vintern kom slutade den äta helt så jag valde att dvala den. (Tro mig försökte ett antal ggr).

Nu till våren kom aptiten tillbaka och den har ätit alla ggr jag gett den mat. Det har gått mycket bättre och avföringen har varit regelbunden, brun och fast. Inte spytt upp något över huvudtaget. Tills idag. Kände stt de luktade ruttet as i hela rummet och det var väldigt mycket grått slem i terrariet. Inget har ändrats hos ormen, köpte en ny påse mat från samma leverantör som innan men har gett halva påsens innehåll utan problem. 
Ormen är fortfarande väldigt liten för sin ålder men inte smal eller svag. 

Värmen, luftfuktigheten osv är helt rätt. Hanterar ormer ytterst sällan (max 1-2ggr i månaden men i regel färre). 

Någon som har något tips på vad man ska göra eller om de ens är värt att fortsätta försöka? Självklart vill jag djurets bästa. 

Medlem i SHF
3992
5010
Jonas_:
Och du är helt säker på att temperaturen är riktig? Låter som den har problem att smälta maten. 

Några andra djur i närheten som den kan bli stressad av? Tillräckligt med gömställen i terrariet? 

Är bytesdjuren helt tinade? 

508
304
Jonas77:
Vad har du för storlek på mössen nu, i förhållande till ormen. Hur stor är ormen och vad ger du den?

13
8
MeeriV:
Tempen är riktig! Har runt 30-35 på solplatsen, 25-27 rumtom, 20-23 på andra sidan terrariet. Runt 25-27 på varma delen på natten. 

Har en spindel i terrariet bredvid, dem ser inte varandra. Sen har jag en kanin i rummet bredvid och resten av huset (den springer fritt utom i sovrummet där ormen är) men dem kommer aldrig i kontakt o ser aldrig varandra. Dörren mellan rummen är alltid stängd. Hade inte kaninen förra året när jag hade som mest problem. 

Har 2 fasta gömställen sen är det mycket plast växter o annat i, mycket substrat. Hon ligger nästan bara nergrävd och använder inte gömställerna. 

Bytesdjuren är helt tinade och bra i kvalite, runda och fina. 

Kan av någon anledning inte ladda upp en bild. Ormen är ca 1,5-2,5cm bred om man mäter över ryggen. Ca 40cm lång. Får i vanliga fall Fuzzies men just nu är det helt slut i hos alla närliggande återförsäljare så har fått 2st stora pinkies, på gränsen till fuzzies de senaste 7-8 matningarna. Man ser lixom en klump på kroppen där mössen ligger nu. Som sagt är hon väldigt liten för sin ålder men inte smal eller undernärd. 

508
304
Jonas77:
Jag är ingen expert på majsormar i sig, så jag låter andra avgöra om temperaturer osv är ok.

Jag skulle testa att skaffa möss från någon annan säljare, bara för att utesluta den biten. De flesta ormar äter lätt ett byte som är ca 1 - 1,5 gånger sin tjockaste del, sen finns det naturligtvis undantag. Jag tror många uppfattar det som bättre med ett stort foderdjur än flera små.

953
1840
peter54:
Den är ju galet liten för att vara två år. Normalt sett borde den vara 40 cm lång vid 3-4 månaders ålder, så att den inte fått i sig, eller lyckats tillgodogöra sig maten är uppenbart. Vid två års ålder tar alla råttsnokar lätt vuxna möss. Har du tagit ormen till veterinär någon gång så du har fått "kvitto" på att den i övrigt är frisk? Jag tycker det låter som att den har någon sjukdom i mag-tarmkanalen, kanske rentav salmonella?

508
304
Jonas77:
Förutsatt att ormen är korrekt mätt och inte bara uppskattad längd. Sen kan man ju vara olika bra på sånt. Jag uppskattade nyligen en orm till ca 50 cm och då VET jag ju att de ofta är längre än man tror. Jag mätte den till 85 cm... Pinsamt.

Oavsett låter det helt klart inte som en normalvuxen majsorm.

13
8
MeeriV:
Jo jag vet att den är galet liten. Har verkligen försökt få igång den på olika sätt. Är utbildad djurvårdare inom mer exotiska djur så har ganska bra koll på skötseln av ormen och vad den klarar av bytesmässigt. Kan säga att en fuzzie är typ 1,5-2ggr så bred som ormens huvud. Kan dock inte lägga fingret på vad felet är. Därav min fråga här i forumet. 

Ska försöka lägga upp en bild så ni får se. Hon är jätteliten. Därför käns det även lite ”hopplöst” eftersom jag provat med så mycket och hon inte växer på ordentligt ändå. 

Har inte varit till veterinären så kan vara en sjukdom. Käns dock lite konstigt med tanke på stt hon är väldigt fin rent generellt. Parasiter har jag svårt att tro då jag känner uppfödaren och han har inga parasiter på sina. Har bara majsormen och inga andra reptiler. Inte tagit in några nya reptiler heller. 

Min teori är lite att ormen eventuellt har inre fel. Om de är en sjukdom eller missbildning vet jag inte. 

Ska prova få tag på annat foder. Har tyvärr bara 2 återförsäljare inom ungefär 1,5-2h radie och ena har sopslut på foder och den andra tar helt sinnessjuka priser istället. 

13
8
MeeriV:
 
Nu funkade det! Bilden är tagen samma dag som jag postade frågan. Säkert något längre än 40cm. Inte över 60iaf. Ni ser ju själv att den är väldigt liten för o vara 2 år

508
304
Jonas77:
Jag tror nog den kan ta större än fuzzies.
Bor den i ett akvarium med nätlock? Jag säger inte att det skulle vara något fel med det, bara spånar fram lite tankar och idéer; Det finns ingen risk att det kan finnas någon slags "gasproblem", att det t.ex ansamlas koldioxid i botten som påverkar ormen?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild