Odla växter under UVA/B lampa för reptiler?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

52
35
Declan:
Funkar det att ha mina hibiscusar under dom, eller kräver växter någgon anna typ av ljus än reptiler?
Funderar på att köpa en sån lågenergi odlingslampa på 220w men det e ju onödigt om de 3 jag redan har duger, har 3 combi uva och b lampor(bulb) på 160w, 125w och 110w(?)

Tack,D

5061
3824
Tropfrog:
Växter kan inte utnyttja uv spektrum för fotosyntes. Däremot så använder vissa växter uv spektrat för att locka polinerare.

Men jag antar att din belysning innehåller mer än uv i spektra och kan säkert då användas att odla med. Det är inte det optimala, men det går. En del uv lampor ger också värme, det kan vara ett problem för vissa växter.

Mvh
Magnus   

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Jag har återvänt mina 35w hidlampor till odlingar, om det är optimalt eller inte vet jag inte men tomaterna blommar iaf.
Är väl värmen som kan bli ett problem med högre w men är väl vara att testa 

508
304
Jonas77:
tenebrosa skrev:
Jag har återvänt mina 35w hidlampor till odlingar, om det är optimalt eller inte vet jag inte men tomaterna blommar iaf.
Är väl värmen som kan bli ett problem med högre w men är väl vara att testa 


Inte konstigt alls, HID har suveränt spektrum, även om det inte är är optimerat för de områden som klorofyll arbetar med så är det klart bra ljus (det enda jag har till djur idag). HID är dessutom så effektivt att värme är ett minimalt problem, jag vill tro att det t.o.m slår lysrör?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild