kvalster karantän

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

190
13
hambergaren:

Jag bor i en liten lägenhet på ett rum och kök. Hur gör ni om ni skaffar fler ormar eller ödlor vad gäller karantän. Finns fet något sätt jag kan göra så att jag inte får kvalster på mina nuvarande djur om jag skulle skaffe hem ett till? 

Har tänkt att skaffa en till kp och skäggagam senare. Men vill inte få hem kvalster. Har haft det en gång och vill inte få det igen.

 


38
58
Reptileguy:

Hejsan Micke!!
Här får du tips på hur jag gör.

Så fort reptilen kommer hem så får den bada i ljummet vatten med en droppe grönsopa i. Där får den ligga i en timme eller två (eller om man kommer hem sent från en mässa så kan den få ligga över natten).
När reptilen fått sitt bad så får den åka ner i ett terrarium (eller ofta i mitt fall en hammarplastlåda) med mycket enkel inredning som är lätt att rengöra och/eller byta ut. Där får den gå i en eller två månader. Ser allt bra ut så får den flytta in till sitt terrarium.

Men proceduren kan variera lite, beroende på vad det är för art och storlek på reptilen.

Detta har funkat för mig. Jag vet hur jävligt det är med kvalster! Har själv fått lära mig den hårda vägen och av goda råd från vänliga människor på forum som det här.

Lycka till!!


48
13
nasicus:

Jag är inte helt säker på grönsåpan. Den innehåller tallolja vilket är giftigt för ormar vad jag vet. Jag tvivlar inte på att det har fungerat för dig men jag skulle inte våga själv. Skulle nog köra på någon mild tvål t.ex Lactacyd.

Har för mig att jag sett något kvalstermedel hos PWSS som man kan spraya på djuren. har inte tid att kolla upp det nu tyvärr...


1663
779
fluffis:

En hammarplastlåda i badrummet kanske eftersom du inte har så många rum att välja på? I badrummet har du också tvättmöjligheter och kan diska grejer som du använder till den i karantän och så kan du diska de andra grejerna på annat ställe men helst ska man ju inte ha reptiler och reptilsaker i köket pga salmonellarisken. Trist att bo trångt... Jag är tacksam att jag bor i villa med grovkök :)

Reptileguy: Har reptilerna fått kvalster trots detta sätt att bada reptilerna initialt eller började du med baden efter att reptilerna blivit angripna? Hur högt vatten har de?

 

Sen måste jag ta upp de där 40 dagarna som man alltid pratar om när det gäller kvalster. Informationen jag fått när jag lärt mig om kvalster är att de har en livscykel på 40 dagar och därför ska man ha reptilerna i karantän i minst 40 dagar. En månad hjälper inte :)


333
97
leolina:

nasicus, det handlar om en enda droppe i vattnet för att få bort ytspänningen så jag tvivlar på att det skulle göra någon som helst skada för en reptil. Dock kör de flesta med en droppe vanligt diskmedel och inte grönsåpa :)


508
304
Jonas77:

Köp inga "kvalstermedel" på nätet, gå till veterinär och få Ivomec utskrivet (förutsatt att det är djur som inte står på icke-listan, som colliehundar, vissa landsköldpaddor mf.).

Krasst sett så finns det inget sätt att köra en regelrätt karantän för dig, per definition. Kanske du kan mellanlanda hos en kamrat en vecka eller så?


190
13
hambergaren:

Tack för alla svar! :)


38
58
Reptileguy:

Fluffis: Sen jag började med baden har jag aldrig haft problem med kvalster. Djupet beror på art, men jag fyller upp så pass att dom kan ligga bekvämt i vattnet utan att behöva anstränga sig för att hålla sig ovanför vattenytan.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild