Costa rica terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

187
33
AntonMurseli:
Hej! Jag ska göra ett Costa rica terrarium till en agapadda. Min fråga lyder ,Vilke arter av växter ska jag ha i den? Jag har tittat på olika bromelia arter, ormbunksrter, monstera arter och några arter från släktet Tillandsias. Terrariet ska vara 120x60x60

Mvh Anton

508
304
Jonas77:
Härligt. Costa rica har många olika typer av skog. Om du googlar på t.ex Monteverde och forest så ser du att allt är grönt, varenca centimeter av trädstammar är täckta med epifyter och mossor.
Jag har bara sett agapaddor i låglandsskog där, och marken i den regnskogen är ganska karg och "ful", med mycket nedbrytningsmaterial, döda löv och inte så grönt som man skulle kunna tro. Det gröna är 30 meter ovanför en där. De jag sett brukade sitta på en lerig stig och käka från bladskärarmyror som gick på myrstigar :)

187
33
AntonMurseli:
Jonas77 skrev:
Härligt. Costa rica har många olika typer av skog. Om du googlar på t.ex Monteverde och forest så ser du att allt är grönt, varenca centimeter av trädstammar är täckta med epifyter och mossor.
Jag har bara sett agapaddor i låglandsskog där, och marken i den regnskogen är ganska karg och "ful", med mycket nedbrytningsmaterial, döda löv och inte så grönt som man skulle kunna tro. Det gröna är 30 meter ovanför en där. De jag sett brukade sitta på en lerig stig och käka från bladskärarmyror som gick på myrstigar :)

Jaha! Har du några tips på andra växter som är marklevande?

187
33
AntonMurseli:
Hade man inte kunnat ha några bromelior uppe på bakgrunden?

508
304
Jonas77:
Hur tråkigt det än låter så är stora delar av costa ricas regnskogar sekundär och har uppenbara spår av människan. Oavsett om det är inhemskt eller ej så ser man mycket hibiskus och även en hel del citrus (där jag var). Sen kan man väl tänka sig Heliconia. Agapaddor är ju ganska globala vid detta lag, så kanske en sjysst stock tvärs över terrariet där du kan ha lite epifyter i toppen och lite fri yta åt paddan i bottenplan blir säkert bra. Du behöver nog inte känna så stort krav på just costa rica, använd växter som passar och blir bra.

187
33
AntonMurseli:
Jonas77 skrev:
Hur tråkigt det än låter så är stora delar av costa ricas regnskogar sekundär och har uppenbara spår av människan. Oavsett om det är inhemskt eller ej så ser man mycket hibiskus och även en hel del citrus (där jag var). Sen kan man väl tänka sig Heliconia. Agapaddor är ju ganska globala vid detta lag, så kanske en sjysst stock tvärs över terrariet där du kan ha lite epifyter i toppen och lite fri yta åt paddan i bottenplan blir säkert bra. Du behöver nog inte känna så stort krav på just costa rica, använd växter som passar och blir bra.

Ja det låter bra!

187
33
AntonMurseli:
Jonas77 skrev:
Hur tråkigt det än låter så är stora delar av costa ricas regnskogar sekundär och har uppenbara spår av människan. Oavsett om det är inhemskt eller ej så ser man mycket hibiskus och även en hel del citrus (där jag var). Sen kan man väl tänka sig Heliconia. Agapaddor är ju ganska globala vid detta lag, så kanske en sjysst stock tvärs över terrariet där du kan ha lite epifyter i toppen och lite fri yta åt paddan i bottenplan blir säkert bra. Du behöver nog inte känna så stort krav på just costa rica, använd växter som passar och blir bra.

Förresten, hur fäster man olika epifyter?

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:

MmBruh skrev:

Förresten, hur fäster man olika epifyter?

Rostfri ståltråd som man trycker in i bakgrunden eller på t.ex korkbark, eller superlim där cyanoakrylat är huvudingrediensen (helt djursäkert om det får torka). Om man ska fästa runt en gren eller liknande kan man vara kreativ med buntband eller olika snören.


508
304
Jonas77:
Finns det naturliga hål och fickor i något material kan man ju trycke ner dem där, annars har jag använt t.ex. vitmossa och typ fiskelina för att surra fast epifyter på mindre grenar. Fiskelinan syns inte, det är dess enda funktion, vitmossa hjälper till att hålla fukt/vatten.

187
33
AntonMurseli:
Om man skulle haft två grenar, hade man då kunnat sätta epifyten där emellan? 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild