Belysning till Mysksköldpadda?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
Snigelkott:
Hej!

Håller på och inreder att större akvarium till vår Myskis. Har funderat på LED-belysning men förstår att dessa inte avger UVA? Behöver sköldpaddor UVA?
Har även tänkt att använda en HID-lampa för UVB på landdelen. Hur många W och vilket avstånd skulle ni rekommendera?

Vad har ni för belysning till era Mysksköldpaddor? Tacksam för tips! :)

69
21
Justivan:
Till min vetskap har sköldpaddor inget behöv av UVA utöver det HID lampan utsöndrar. Lycka till med ditt nya terrarium :)

3
4
TheTortoiseHome:
hej

alla sköldpadder ska ha UVb + en värme lampa 

om din sköldpadda inte får det så kommer den dö pga brist på kalsium och bli mjuk som en maka.

UVB är till för att bulda ben och skal utan UVB så kommer den inte kunna ta upp kalsium som är livs viktigt för sköldpaddan 



MVH  T.T.H.

Medlem i SHF
7
2
Concretejungle:
Jag har en HID-lampa till min S.odoratus, men har sällan sett henne på land sen vi tog över henne. I framtiden ska jag försöka ordna med en större gren att sola på ovan ytan, då de setts sola ganska högt uppe på nedfallna grenar i det vilda. Utöver den tänker jag ha en grävbar landdel lik den jag har idag för eventuella obefruktade ägg.

Utöver HID-lampan (35 Watt, 40 cm över landdelen) har jag en Leddy Slim för växternas och min egen skull. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild