Hur man gör en stor inomhusdamm av en IBC-tank

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

173
261
ricard:
Så här gjorde jag!
dela gärna bilder eller film på hur du gjort! Kan bli en kul tråd!

173
261
ricard:
Filmen är på svenska!

5099
3873
Tropfrog:
Snyggt bygge! Ser fram emot och se hur du bygger utomhusdamm till dem sen.

Två orelaterade reflektioner:

Skaffa fat till plastkrukan på altanen. Blir lätt fula bruna märken ifrån jord som rinner ut.

Fasiken vad smal du blivit! Bra jobbat, fortsätt så.

Mvh
Magnus

173
261
ricard:

Tropfrog skrev:
Snyggt bygge! Ser fram emot och se hur du bygger utomhusdamm till dem sen.

Två orelaterade reflektioner:

Skaffa fat till plastkrukan på altanen. Blir lätt fula bruna märken ifrån jord som rinner ut.

Fasiken vad smal du blivit! Bra jobbat, fortsätt så.

Mvh
Magnus

1. Du är skapligt off topic Magnus. 

2. Har en bättre lösning än så. 50mm från botten har jag en genomföring (Hygrogaeden) med slang ut över altankanten så allt överflöd rinner ut där. Det är alltså inte hål i botten. På så sätt en reservoar.
3. 30kg. Tack. 


1
1
Stekarl:
Coolt bygge! Hoppas allt funkar bra och sköldpaddorna trivs! Å det gör dom säkert, men jag skulle nog försöka
sänka farten lite på pumpen. Dina arter uppskattar nog lite lugnare vatten. Men i övrigt...väl utfört arbete!!

173
261
ricard:
Stekarl skrev:
Coolt bygge! Hoppas allt funkar bra och sköldpaddorna trivs! Å det gör dom säkert, men jag skulle nog försöka
sänka farten lite på pumpen. Dina arter uppskattar nog lite lugnare vatten. Men i övrigt...väl utfört arbete!!

Stort tack för konstruktiv input! Eftersom vattenpelaren är 70-80cm och pumpen är riktat längs botten, med stenar som står på högkant för att inte hindra utan få skjuss på all skit som åker ner, så det hamnar i munnarna på sköldpaddorna, eller i filtret (Eheim XL1200T), är det bara där nere det är fart. Jag har ett gäng guppy i också, och både de och paddorna hanterar flödena bra. Det är bara när någon simmar ner framför utflödet på den sidan som de åker med i jetströmmen. Även på botten är det alltså ok flöden på de andra sidorna. (den skjuter strålen mot botten/ena sidan, och min förhoppning är att strömmen går runt tankens botten)

Stort tack! :)

111
116
aldabrachelys:
Hur är det med vatten avdunstningen.  Borde vara fuktigt i rummet.  Bra bygge annars

173
261
ricard:
aldabrachelys skrev:
Hur är det med vatten avdunstningen.  Borde vara fuktigt i rummet.  Bra bygge annars

Jo tack! Det dunstar på bra. Om man stänger dörren till rummet så märker man att det blir fuktigt, men det är inte så det rinner på väggarna, utan mer som när man har öppet ett fönster en sommarkväll, och det letar sig in sval fuktig luft. Skulle tre att det avdunstar ca 50 liter på 14 dagar. Har fuktmätare och med dörren öppen är det ingen som helst fara. Men tack för omtanken och frågan.
:D
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild