Dvärgpansarkajman Storlekskrav

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

12
11
Jacop:

Mailade Jordbruksverket och frågade varför endast Glasögonkajmanen fanns i deras register och inte Dvärgpansarkajmanen. Bad dom att lägga in arten i deras system.

Detta är svaret jag fick.

Bara så alla vet tänker jag.


5088
3861
Tropfrog:
Jag har svårt att tänka mig att storlekskravet i L8å skulle bli olika på de två arterna. Man klumpar ju ihop alla marklevande ödlor i en grupp. Större olikheter i aktivitet och levnadsmönster bland den gruppen än bland kajmaner.

Mvh
Magnus 

200
258
Lordguras:
Det som är konstigt i det hela är att caiman crocodilus(glaskajan) blir betydligt större än både palpebrosus och trigonatus. Reglerna bör sättas efter dom mindre arterna från början. 

Misstänker att Caiman crocodilus var den enda tillgängliga arten i hobbyn när riktlinjerna skrevs. 

5088
3861
Tropfrog:
Det där förstår jag inte. Om regler sätts efter den minsta arten så saknas ju utrymmesstorlek för de större. Omvänt, om reglerna anpassas efter den största arten så finns det ju regler för alla arterna. Eller vad menar du?

Men, ja. Det borde grupperas som "krokodildjur" eller liknande istället för att fokusera på en enda art. På samma sätt som är gjort för ormar tex.

Men eftersom arten inte täcks av l80 så är det l108 som gäller. Åtminstone enligt nuvarande tolkning.

Mvh
Magnus 

200
258
Lordguras:
Tropfrog skrev:
Det där förstår jag inte. Om regler sätts efter den minsta arten så saknas ju utrymmesstorlek för de större. Omvänt, om reglerna anpassas efter den största arten så finns det ju regler för alla arterna. Eller vad menar du?

Men, ja. Det borde grupperas som "krokodildjur" eller liknande istället för att fokusera på en enda art. På samma sätt som är gjort för ormar tex.

Men eftersom arten inte täcks av l80 så är det l108 som gäller. Åtminstone enligt nuvarande tolkning.

Mvh
Magnus 

 Det jag menar är att dom mindre arterna  borde väll rimligtvis omfattas av L80 och crocodilus borde kanske gå under l108 istället. 


5088
3861
Tropfrog:
Lordguras skrev:

 Det jag menar är att dom mindre arterna  borde väll rimligtvis omfattas av L80 och crocodilus borde kanske gå under l108 istället. 



Det kan man tycka. Men juridik är inte alltid logiskt.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild