Vad kan jag ha i detta terrarium? Tips sökes!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

5
2
Seth_666:
Hej! Jag kommer inom en hyfsat snar framtid att införskaffa mig ett terrarium på måtten 90x90x40 (LxHxB)ca men jag är inte helt hundra på vad jag ska ha i det. Jag hade hoppats på att kanske kunna få in en lite större art (och med större menar jag inte en Tegu eller en Grön Leguan, jag menar snarare något på kanske en ca 30-50 cm). Jag har erfarenhet av reptiler sedan många år tillbaka, även om jag hyfsat nyligen börjat med hobbyn på nytt och därför inte ägar så många olika eller mer komplicerade arter. Detta beror främst på bristande plats i mitt boende. 

Iallafall: vad har ni för förslag? Vad hade ni satt i detta terrarium? Både orm och ödleförslag är mycket välkomna! 

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:

Seth_666 skrev:
Hej! Jag kommer inom en hyfsat snar framtid att införskaffa mig ett terrarium på måtten 90x90x40 (LxHxB)ca men jag är inte helt hundra på vad jag ska ha i det. Jag hade hoppats på att kanske kunna få in en lite större art (och med större menar jag inte en Tegu eller en Grön Leguan, jag menar snarare något på kanske en ca 30-50 cm). Jag har erfarenhet av reptiler sedan många år tillbaka, även om jag hyfsat nyligen börjat med hobbyn på nytt och därför inte ägar så många olika eller mer komplicerade arter. Detta beror främst på bristande plats i mitt boende. 

Iallafall: vad har ni för förslag? Vad hade ni satt i detta terrarium? Både orm och ödleförslag är mycket välkomna! 



I ett så pass litet terrarium får du ha en ödla som MAX är 30cm lång.

Vil ldu ha en ödla som ska vara större måste du tänka om på storleken av terrarium ganska rejält. =)


5
2
Seth_666:
Mycket bra att veta! Tack! Frågan återstår dock, men jag ändrar den lite smått: vilka arter skulle jag kunna ha i detta terrarium? :) Medger att detta än så länge inte är super genomtänkt, men det är därför jag planerar redan nu! När det fortfarande finns tid kvar innan jag har det i min ägo så att säga! 

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:

Seth_666 skrev:
Mycket bra att veta! Tack! Frågan återstår dock, men jag ändrar den lite smått: vilka arter skulle jag kunna ha i detta terrarium? :) Medger att detta än så länge inte är super genomtänkt, men det är därför jag planerar redan nu! När det fortfarande finns tid kvar innan jag har det i min ägo så att säga! 


Är det inte läpligare att fixa ett terrarium efter den reptil du är sugen/intresserad av än tvärt om?


5
2
Seth_666:
Självfallet! Det jag är mest nyfiken på är att få lite alternativ, och tips på lite mindre vanliga arter! Det är inget som säger att dom kommer införskaffas :) Terrat är inte köpt ännu, jag får dock bra pris då den är en vän som ska sälja det vilket är till en stor fördel för mig då min ekonomi är limiterad :)

5061
3826
Tropfrog:
Skaffa ögonfransgecko. Det är en bra art att börja med när man är nybörjare med begränsad ekonomi. 

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
Finns jättemycket roliga arter. Tropfrogs förslag är väldigt bra, om du känner för att ha något dagaktivt kanske någon stor daggecko (Phelsuma grandis eller standigi) hade varit kul, dock UVB belysning som ska bytas. UVB går inte genom glas, om man har nättak blir det istället för torrt. Det är där jag kör fast. Lampa i terrariet fungerar ju visserligen om den är fuktsäker osv för det. Optiwhiteglas släpper tydligen igenom UVB.


Jag har ett 90*45*90. Vad har jag där? Jo ett växtterrarium med massa små epifyter och microorkideer. När jag är riktigt nöjd med växterna och det tagit sig ordentligt ska jag köpa till lite jungfrugeckos och pilgift, vilket år som helst. Nackdelen med massa små växter är att alla större djur gör slarvsylt av det. Jag har en byggtråd.
Innan hade jag min ögonfransgecko i det terrariet. Det funkade prima.

35
12
KarlXVI:
Om du är instresserad av arter som är lite större (50cm+) så kan du ju alltid använda detta terrarium till juveniler och sedan flytta dom till större när de växt ut. Sen funkar det ju alltid med inprincip vilken geckoart som helst. Annars kan du med lätthet hålla trädlevnde orm i terrariumet eftersom det är såpass högt, trädgårdsboa t,ex kan du nog hålla i det i alla fall ett par år innan den växer sig för stor

MVH

5061
3826
Tropfrog:
Då ts utrycker behov av låg budget tycker jag nog inte att djur som kräver uvb ljus känns som lämpligt. Inte heller djur som växer ur burken med tiden. 

Grodor och ormar är förståss trevliga djur de med. Men de är inte ödlor :)

Mvh
Magnus 

69
21
Justivan:
Beror helt på vad du är sugen på, en dvärgskäggis skulle få plats fint (blir ca.25cm, allätare), en mindre art av dabbagam (allätare), en leopardgecko (denna kan vara kul då det finns så många morfer, insektsätare, blir ca.20 cm), alternativt en African fat tailed gecko (blir ca.20cm, insektsätare), någon mindre skinkart. Jadu finns mycket, skulle dock inte skaffa något över 35 cm.
Lycka till :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild