Min majsorms juvenil bits

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

59
77
saturday:
Hej!

Har haft vår majsorm nu en vecka, född i september. Hon är väl ca 40-50cm lång nu. Har haft majsorm tidigare som varit väldigt lugn och aldrig bitits.

Grejern är att vår nya är superaggresiv i terrariet. Så fort jag ska handskas med henne så bits hon och går upp i försvars/attackställning och svansen vibrerar. Har nu mera på mig en handske när jag ska ta ut henne, då hon kan bita den utan att bita mig, så att säga. Och det gör hon. Gör utfall tills hon blir trött i princip. När jag väl har henne i händerna är det lugnt, det är just när hon ska tas ut.

Jag vill ju bygga för framtiden och hoppas på att hon ska lugna sig, men jag vet inte vad som är bäst strategi? Så därför kollar jag lite här vad experterna säger. Är det att låta henne vara så mycket som möjligt? Att handskas med henne ofta? Låta henne hugga utan att jag backar? Eller något annat?

Hon är ju fortfarande ung och jag vet att unga är aggressivare än vuxna ormar, men jag vill ju att hon ska vara hanterbar när hon blir äldre också. Är väl rädd för att det aggresiva ska sitta i. Så tips är välkommna.

17
8
Adie98:

Låter väldigt tidigt att börja hantera efter bara en vecka i ett nytt hem, skulle låta henne vara i cirka 2 veckor minst så hon får tid på sig att landa så att säg. När hon fått lite tid på sig att lära känna sin nya miljö kan du börja hantera henne igen och de som funkat bäst för mig är att vara bestämd och inte tveka när du tar ut henne (oftast så biter dem inte om man bara liksom go for it). Hantera henne cirka 15 min 2 gånger om dagen en på morgon och en på kvällen. Var dock försiktig med att inte hantera henne när hon nyss ätit eller är i öms.

När ormen väl har vant sig vid hantering och ej är lika stressad längre, så väljer du själv hur mycket/lite du vill hantera ormen per dag/vecka därefter. 


Detta är vad som funkat bäst för mig och varje orm är ju en separat individ och de kanske inte funkar lika bra för dem samt andra människor kanske har bättre tips eller tips som funkat för dem :)


5061
3824
Tropfrog:
Stackaren är väl rädd? Låt den vara bara.

Jag själv förstår inte vitsen med att hantera växelvarma djur. Men då har jag bara djur som inte går att hantera förutom hunden. Hon kommer självmant om hon vill bli kelad.

Mvh
Magnus 

28
14
Emilyg:

Hej! Hon är inte aggressiv, bara rädd. Hon är nyinflyttad, ung, och förmodligen inte så van att bli hanterad. 

Låt henne göra sig hemmastadd först och lugna sig. Mät temp och luftighet, byt vatten osv hos henne utan att hantera henne, så hon vänjer sig vid rörelser från dig men utan att känna sig hotad.
När du sen ska hantera henne, använd en ormkrok. Hon blir betingad att ormkroken betyder att bli upplyft, och använd bara ormkroken vid hantering och aldrig vid matning. Hon lär sig att ormkrok betyder att ingen mat serveras när den används.
Tänk på ormens syn på dig: hon kommer ställa sig tre frågor när hon ser dig:
1. Kan jag äta honom?
Se till att du inte luktar mat om händerna. Handsprit är toppen för detta.
2. Kommer han äta mig?
I naturen närmar sig ett annat djur en orm med flit endast om den vill äta upp ormen. Aldrig annars. Därför är hon rädd för dig och försöker skrämma bort dig med att se ut och låta farlig. Var lugn men bestämd när du lyfter upp henne. Tänk på att hon är oerhört mycket mindre än du.
3. Ok, han är inte mat och han tänker inte äta mig... kan han vara ett träd? Japp! Du är det bästa trädet i världen - ett varmt träd. Se till att du stöttar hela hennes kropp så hon inte blir orolig att trilla ner.

Börja med att stryka ormkroken försiktigt längs hennes kropp så hon är beredd att bli upplyft. Lyft hennes framdel en bit med ormkroken. Använd sen din fria hand att lyfta upp henne. Om hon gör ett utfall så fortsätt ta upp henne ändå, lugnt och metodiskt som om inget hänt. Minns att hon är rädd, inte aggressiv.

Och hantera henne inte under öms eller den dag du ska mata, samt 48h efter matning.

Lycka till och hör av dig om du har fler frågor!


59
77
saturday:
Tack för tipsen!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild