Pythony skrev: Så.. Jag har 2 Kungspyton.
Den ena (honan) beter sig exakt som man kan förvänta sig av en kungspyton - Gömmer sig och kommer sällan fram och de gånger hon tittar fram är alltid på natten (Något enstaka sällsynt tillfälle har jag sett henne på dagen).
Den andra dock, ynglingen (hanen) verkar vara ute på "promenader" i terrariet hela tiden - Dagtid, nattetid, enda gången han gömmer sig är just efter han har fått i sig ett mål mat, då lägger han sig några timmar och smälter - sedan är det full fart igen.
Frågan är varför?
Jag sköter dem båda på samma sätt liksom (Ynglingen äter ju lite oftare såklart) men av någon anledning vill ynglingen inte gömma sig och ligga still.. Är det helt enekelt så att vissa individer bara är "Dagugglor" eller kan det finnas något jag gör fel som gör att han inte känner sig tillräckligt säker att lägga sig och sova under dagen?
Länge sedan du startade tråden men slänger in ett inlägg ändå :)
Mina två KP´s beter sig likadant, den 2,5 år äldre honan ligger typ alltid still under sin stock mitt emellan varma och kalla delen.
Den yngre honan, nu ca 6 månader gammal lever om ständigt sålänge hon inte är full med mat. Spelar ingen roll hur man inreder eller håller med temp eller fuktighet. hon verkar bara röra sig massor helt enkelt så har dragit slutsatsen att det bara är hon som individ.
Ynglignen är även mycket mer intresserad om vad som händer runtikring samt att hon är ganska spattig vid hantering.
Får helt enkelt köpa en till för att studera beteendet ;)
Lycka till!