Hur ofta ska man mata en Trynsnok?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

4
0
Kitsuma:
Undrar inte hur mycket man ska mata vs storlek och så. Sen vad det är de ska äta. Vet ju att de äter möss men när övergår man från pinkies till hela möss etc? är det något där emellan?

36
23
DeathAdder:
Hej!
Du har ju fuzzies och även råttpinkisar du kan välja innan du går över på möss i olika storlekar. Byter storlek på bytet gör man när ormen växer och man märker att det som får är för litet.
Var det ett bra svar på frågan? :) 

488
202
David:
Du kan gå lite efter tjockleken på ormen. Om du tar ett byte som är ungefär lika tjock som ormen. 
Efter muspinkis finns fuzzys. Musungar som precis fått päls.  Nästa steg är väl det man brukar kalla för hoppers. Det är ungar som börjat springa omkring och brukar hoppa ganska mycket om de blir rädda. 
Är inte så ovanligt att folk ger för små byten till små snokar tycker jag. 

Medlem i SHF
3978
4995
Jonas_:
Eftersom frågan ställdes :-) en naturligare diet till trynsnokar är grodor och mindre ödlor, men i fångenskap matar majoriteten med gnagare. Antagligen för att det är enklast. Men fetthalten i gnagare bör vara högre än i groddjur och mindre ödlor. Så det kan man ha i åtanke när man tänker hur ofta man ska mata, i fångenskap. 

Ormar tar större bytesdjur än vad man kan tro :-) 

Fördelar med snokar är att dom kan utfodras med flera mindre byten istället för ett större som är fallet med boa och pyton exempelvis. Även om jag personligen hade kört liknande när det gäller snokar..

4
0
Kitsuma:
tack för svar hörrni! hur ofta matar man?

70
29
tobiias:
Kitsuma skrev:
tack för svar hörrni! hur ofta matar man?

du får bättre hjälp om du skriver eller med bild visar hur stor orm som du ska mata .  har inte haft trynsnok så hur ofta vet ja inte riktigt men är det en unge så är nog 7-14 dagar ganska vettigt att variera mellan :)

80
28
Zombieboyy88:
1 gång i veckan matar jag min med undantag vid ömsning så väntar jag tills skinnet ligger däri :) 

4
0
Kitsuma:
tobiias skrev:

du får bättre hjälp om du skriver eller med bild visar hur stor orm som du ska mata .  har inte haft trynsnok så hur ofta vet ja inte riktigt men är det en unge så är nog 7-14 dagar ganska vettigt att variera mellan :)

har ingen snok än så det blir nog lite svårt! Har nog fått svar nu iaf, tack!

70
29
tobiias:
Kitsuma skrev:

har ingen snok än så det blir nog lite svårt! Har nog fått svar nu iaf, tack!

okej bra att du kollar sånt innan iaf då :)

70
29
tobiias:
Zombieboyy88 skrev:
1 gång i veckan matar jag min med undantag vid ömsning så väntar jag tills skinnet ligger däri :) 


Okej vad är det för storlek/ ålder på den då ? :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild