Vandrande pinnar + millipede = sant?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i SHF
2
0
Aeris:

Hej hej!

Jag har idag Sungaya Inexpectata och har nyligen blivit sugen på att skaffa nån slags millipede/tusenfoting. Sen kom en idé om att man kanske kan ha dom i samma terrarium?

Pinnarna hänger ju mest uppe i grenarna medans fotingarna är i substratet så de borde inte stöta på varandra så mycket.

Finns det någon som testat eller haft samma tanke? 


22
28
malla_:
Har inte testat det själv, men tror inte att djuren skulle störa eller skada varandra. Förutsatt att vi snackar just "milliepedes" som främst är nedbrytare, och inte "centipedes" som mycket väl skulle kunna äta upp dina pinnar.

Se till att välja arter med samma krav på värme, fukt osv så tror jag rent spontant att det ska gå bra.

5061
3826
Tropfrog:
Jag tycker att det låter som en lysande idé. Vet dock inte om någon testat innan. De mindre millipederna används ibland som clean up crew till större djur. De går utmärkt med gråsuggor och hoppstjärtar. Med den kombinationen kommer du inte behöva städa burken mer än glasputsning på flera år.

Men som redan sagts. Djur från samma miljö är nyckeln.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
Jag har haft Diapherodes gigantea och Ophistreptus guineensis tillsammans, adulta men samtliga djur förökade sig utom millipederna. Det fungerade väldigt bra, jag hade även Lucihormetica subcincta (en kackerlacka som inte förökar sig explosivt och som passade perfekt som clean up crew tillsammans med hoppstjärtar och gråsuggor). 

Att tänka på:
-Tjockt substrat till millipederna, minst 10 cm till större arter men till t.ex bumblebees kan du säkert komma undan med mindre
-När jag hade pinnar var botten ganska skitig och full med ägg, gamla blad som dom inte ätit upp, bajs, mer bajs och ännu lite mer bajs. Troligen kommer du få städa bort det för att även om millipederna säkert kalasar på det så är det inte någon idéalist miljö att bo i högar med bajs. Jag hade fyra pinnar (som dock var väldigt stora) och två millipeder i 45*45*60, blev ganska fullt med skit på botten ganska snabbt.


Samma miljö för arterna är en självklarhet.


//Emanuel

52
2
NillaLG:

Tropfrog skrev:
Jag tycker att det låter som en lysande idé. Vet dock inte om någon testat innan. De mindre millipederna används ibland som clean up crew till större djur. De går utmärkt med gråsuggor och hoppstjärtar. Med den kombinationen kommer du inte behöva städa burken mer än glasputsning på flera år.

Men som redan sagts. Djur från samma miljö är nyckeln.

Mvh
Magnus 


Är nybörjare och Skulle bli tacksam på lite tips om mindre millis som städpatrull 30x30x50. Mina sungaya är ofta på backen så stora törs jag inte ha. (tycker de är läskiga)
   Har just satt in ca 10 kubanska gråsuggor och ca 50 hoppstjärtar men är lite osäker på om de kommer att trivas och hur många som krävs, (4st spökskräckor + några små) kan sätta in fler. Funderar på stödmatning (jäst och fiskfoder, fått det som tips)


5061
3826
Tropfrog:
NillaLG skrev:


 

Är nybörjare och Skulle bli tacksam på lite tips om mindre millis som städpatrull 30x30x50. Mina sungaya är ofta på backen så stora törs jag inte ha. (tycker de är läskiga)
   Har just satt in ca 10 kubanska gråsuggor och ca 50 hoppstjärtar men är lite osäker på om de kommer att trivas och hur många som krävs, (4st spökskräckor + några små) kan sätta in fler. Funderar på stödmatning (jäst och fiskfoder, fått det som tips)



Googla på bumble bee millipede. De tror jag är en av de minsta som är hyggligt vanliga inom hobbyn.

Om det inte finns predatorer så kommer poppulatlionen av gråsuggor och hoppstjärtar hela tiden anpassa sig till situationen. Inte nödvändigt att stödmata mer än med torra löv. Sen är det ju viktigt med lite fuktighet i bottensubstratet för att de skall trivas.


Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
2
0
Aeris:

Tack för era svar! Känner mig väldigt taggad på att testa detta nu och ska forska i millipedearter, matchande miljökrav m.m. på en gång! :D

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild