Ögonfransgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

41
4
Frogo321:
Hej! Jag undrar om man kan ge döda insekter som föda då jag har en enorm insktsrädsla. Jag har ett terrarium på 60 i höjd duger det för en tjej. Jag tänker ge mest fruktgele och döda syrsor och mjölmaskar är det okej? Undrar också vad man gör om den blir sjuk har ingen veterinär som tar emot terrarie djur inom 5 h. Vad ska man tänka på? 

Medlem i GHF
3094
1677
EmanuelKarl:
Frogo321 skrev:
Hej! Jag undrar om man kan ge döda insekter som föda då jag har en enorm insktsrädsla. Jag har ett terrarium på 60 i höjd duger det för en tjej. Jag tänker ge mest fruktgele och döda syrsor och mjölmaskar är det okej? Undrar också vad man gör om den blir sjuk har ingen veterinär som tar emot terrarie djur inom 5 h. Vad ska man tänka på? 

Enligt mig måste du ge levande, de flesta äter inte döda och de innehåller inte alls lika mycket näring. Viktigt att tänka på är att du goutloadar insekterna, alltså matar dom 24h innan ödlan äter dom så ödlan inte äter ett "tomt skal" ;) Vad jag vet brukar döda insekter inte vara goutloadade innan avlivning, snarare tvärt om. Om du nu ändå hade en mjölkgroda (som måste äta levande) så spelar det väl ingen roll ändå? :D
Även om det finns CGD med insekter i spelar enligt mig den mentala stimuleringen stor roll.

För en fullvuxen är ett 45*45*60 minsta måttet så 60 högt fungerar om bottenytan är tillräckligt stor. Sedan gäller det att inreda ordentligt så den kan utnyttja terrariet.

Vad för fruktgele? Menar du Jelly Pots?

Blir den sjuk får du väl åka till veterinären 5h bort, det finns ju inget annat alternativ förutom att avliva hemma om den är allvarligt sjuk. En diagnos ställs liksom inte av främlingar på internet. Var bor du? Beror ju också på hur sjuk den är.

//Emanuel

7
2
Liiiizard:
Ja det går ju men det är mycket bättre med levande insekter dom gillar ju att jaga

//Kevin

Medlem i GHF
3094
1677
EmanuelKarl:
Liiiizard skrev:
Ja det går ju men det är mycket bättre med levande insekter dom gillar ju att jaga

//Kevin

Har du själv testat? Nej döda insekter är 1 näringsfattiga och 2 de flesta geckos äter det inte. CGD som basföda och levande insekter (kallade med kalk och D3 osv) någon gång i veckan är bäst.

20
9
Justanotherday:
Det här är min historia. Andra gör på annat sätt, och det är som vanligt lika många råd och tips som det finns andra förslag.
Min hugger i alla fall döda insekter direkt, har alltid gjort. Med glupande aptit!
Jag köper insekterna -  och fryser in dem.
Har rådfrågat både reptil-veterinär, djuraffärer och säljare av dubia i detta ärende, just för att säkerställa fakta, och fått klara svar om att det absolut är samma näringsinnehåll i frysta insekter som hos levande. Ungefär som att det är samma höga näringsinnehåll i våra frysta grönsaker som vi äter, som färska.

Men tonvikten här ligger så klart här på att man ska se till att mata insekterna ordentligt i 2-3 dagar före man fryser in dem (själv kör jag CGD och morötter), för max näringsinnehåll. Sen även skaka dem i en påse med vitaminpuler/och /eller D3 före matningen till ödlan.
Så Froggo231 är rådet att - Testa!  Kanske tar din gecko en död dubia, kanske inte, men det är värt att testa!

7
2
Liiiizard:
Ja, men det är fortfarande bättre med levande insekter

Medlem i GHF
3094
1677
EmanuelKarl:
Justanotherday skrev:
Det här är min historia. Andra gör på annat sätt, och det är som vanligt lika många råd och tips som det finns andra förslag.
Min hugger i alla fall döda insekter direkt, har alltid gjort. Med glupande aptit!
Jag köper insekterna -  och fryser in dem.
Har rådfrågat både reptil-veterinär, djuraffärer och säljare av dubia i detta ärende, just för att säkerställa fakta, och fått klara svar om att det absolut är samma näringsinnehåll i frysta insekter som hos levande. Ungefär som att det är samma höga näringsinnehåll i våra frysta grönsaker som vi äter, som färska.

Men tonvikten här ligger så klart här på att man ska se till att mata insekterna ordentligt i 2-3 dagar före man fryser in dem (själv kör jag CGD och morötter), för max näringsinnehåll. Sen även skaka dem i en påse med vitaminpuler/och /eller D3 före matningen till ödlan.
Så Froggo231 är rådet att - Testa!  Kanske tar din gecko en död dubia, kanske inte, men det är värt att testa!

Absolut. En grej jag tänker på är dock: TS vill inte alls ha med insekter att göra. Du köper insekter, goutloadar dom själv och fryser dom själv. Alltså har du med insekterna att göra, för som sagt tidigare så är de sällan goutloadade om man köper redan döda insekter, tvärt om. TS skulle alltså behöva ha insekter hemma ändå. En lösning är ju att kontakta en dubiauppfödare och be dom frysa redan goutloadade insekter.

41
4
Frogo321:
EmanuelKarl skrev:

Absolut. En grej jag tänker på är dock: TS vill inte alls ha med insekter att göra. Du köper insekter, goutloadar dom själv och fryser dom själv. Alltså har du med insekterna att göra, för som sagt tidigare så är de sällan goutloadade om man köper redan döda insekter, tvärt om. TS skulle alltså behöva ha insekter hemma ändå. En lösning är ju att kontakta en dubiauppfödare och be dom frysa redan goutloadade insekter.


Ok, jag vet en som odlar sånna, tack för alla svar och om ödlan skulle tvärvägra så får det väl bli levande men förhoppningsvis kommer det gå

25
4
Kottemamma:
Justanotherday skrev:
Det här är min historia. Andra gör på annat sätt, och det är som vanligt lika många råd och tips som det finns andra förslag.
Min hugger i alla fall döda insekter direkt, har alltid gjort. Med glupande aptit!
Jag köper insekterna -  och fryser in dem.
Har rådfrågat både reptil-veterinär, djuraffärer och säljare av dubia i detta ärende, just för att säkerställa fakta, och fått klara svar om att det absolut är samma näringsinnehåll i frysta insekter som hos levande. Ungefär som att det är samma höga näringsinnehåll i våra frysta grönsaker som vi äter, som färska.

Men tonvikten här ligger så klart här på att man ska se till att mata insekterna ordentligt i 2-3 dagar före man fryser in dem (själv kör jag CGD och morötter), för max näringsinnehåll. Sen även skaka dem i en påse med vitaminpuler/och /eller D3 före matningen till ödlan.
Så Froggo231 är rådet att - Testa!  Kanske tar din gecko en död dubia, kanske inte, men det är värt att testa!


Väcker liv i en gammal tråd... :)
När du fryser in insekterna, lägger du dem i tex en burk o sen bara in i frysen? Hur lång tid tar det för dubia att dö? 
Antar att du tinar dem innan utfodring? Hur lång tid innan? 
Hittills har våra ögonfransar varit totalt ointresserade av levande och jag har dem hellre döda, så kan det funka så är det värt att testa :)

20
9
Justanotherday:
Kottemamma skrev:


Väcker liv i en gammal tråd... :)
När du fryser in insekterna, lägger du dem i tex en burk o sen bara in i frysen? Hur lång tid tar det för dubia att dö? 
Antar att du tinar dem innan utfodring? Hur lång tid innan? 
Hittills har våra ögonfransar varit totalt ointresserade av levande och jag har dem hellre döda, så kan det funka så är det värt att testa :)



Gammal tråd men lika aktuellt.   :-)

Köper dubian och ser till att insekterna får ordentligt med mat i 3-4 dagar först, ger överbliven cgd, morötter och gurka (obesprutade).
Sen lägger jag burken med dem i frysen och har inte koll på tiden men gissar det går mkt fort. Dom blir styck-frysta och är väldigt lätta sen att plocka ut antalet man behöver. Man kan välja lägga dem på ett fat bara att tina under dagen (tar bara någon timme iof) eller lägga dem i lätt ljummet vatten några minuter om man har bråttom.
Sen doppar jag dubian i lite kalk D3 och ger sen styckvis till ödlan.
Gör samma process med mjölmaskar, lika populärt även det.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild