Tips på hur du gör din äggkläckare, äggläggningslåda eller terrarium SMART!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

173
261
ricard:
Tropfrog skrev:
Spännande med möjlighet att kalibrera.

Hur går man till väga för att ha en säker referens? Finns ju knappast "buffertluft" att använda sig av.

Är det kalibrering på en punkt eller två?

Mvh
Magnus 

Kalibrering av fukt
Det finns några olika metoder. För att kalibrera luftfuktighet, som är den svårate, använder man sig av en lufttät påse och en Boveda-pack som håller 75%. Efter någa dagar, kan man se om det är någon diff. Då kan man i mjukvaran på SensorPush korrigera efter Bovedan. (googla om du inte känner till Boveda) I en kläckare ser man på rutor/ytor om man har hög fuktighet som är tillräcklig, men för andra applikationer som exv. en handbyggd gitarr, behöver man veta. För cigarrer likaså, och då spelar några procent hit och dit roll. Det finns möjlighet att göra en sk tvåpunktskalibrering, men mångas erfarenhet ger vid handen att den enklare enpunktskalibreringen med Boveda är alldeles tillräcklig.

Kalibrering av temperatur
I reptilsammanhang är en korrekt temperaturåtergivning viktig. Vid äggkläckning är den helt avgörande, och att få ett larm om temperaturen är på väg åt än det ena, än det andra hållet, kan rädda hela din kull. Detta är alltså en mycket prisvärd investering för den som föder upp ödlor/ormar av olika slag. Nåväl. För temperatur kan man exv. ta en skål med is och hälla över lite vatten så isen precis täcks. Efter en liten stund kan man anta att temperaturen i vattnet är noll, eller bra nära. Då lägger man sensorn i en zippåse och suger ur all luft så påsen enklare kommer ner i vattnet. Referenstemperaturen blir nollan.

120
59
xTheod:
ricard skrev:

En tredjedel av priset är inte sant. En sensor och en gateway kostar på MiStore 927:-. Det system jag länkar till kostar 1500:-. Det är alltså en tredjedel lägre pris, vilket är fantastiskt, men inte det samma. Men visst är det billigare, och precis som du säger kan man ju lägga på en kamera också, vilket inte är en dum ide om man väntar kläckning.

Tillägas bör att SensorPush kommer med kameror, vattentåliga sensorer mm under året.

Det jag tycker verkar bra med SensorPusch är att jag dels får mätpunkter kontinuerligt, alltså med några få sekunders mellanrum, dels att appen är stabil och tar fram statistik. Det jag läser om Mi-appen är att den hänger sig osv, men det vet jag egentligen INGET om då jag inte har provat. Jag har som sagt beställt FEM sensorer och en Gateway, och kommer återkomma med en Youtubefilm senare i vår. Då skall jag dels köra solplats, sval sida samt i kläckare. Detta blir en lite recension i Youtube-format.


Helt rätt. Jag som inte lyckas skilja på priser beror de vart man köper ifrån. :)

Spännande med nya grejer från sensorpush också :) jag har hittills inte haft problem med att appen hänger sig. Och historiken/statistiken är även den lätt att se. Tror som sagt alla sensorer är någorlunda likadana ändå. Förutom kalibrering. Det har jag inte letat efter än tyvär :) liten och smidig i mitt tycke :) 

Ser fram emot videon. Har sett hans videos men roligt med en svensk recension:) 

27
31
Calder:
ricard skrev:
SNYGGT!

Riktigt fint diagram över dagen. Nu är jag inte så duktig som du. Visst är det du som för ett antal år sedan i Hörby/Höör byggde ett rätt stort rum som leguan-haven? Redan då hade du väl en del programering och mätning av olika värden? 

Vet du om Aqaras sensor kan kaliberas gällande fuktighet? Nu är fuktighet inte superintressant eftersom man i en tät plastbehållare med vermiculit etc alltid har tillräckliga nivåer, MEN det finns andra applikationer där det är högintressant, exv. för cigarrer eller mer exclusiva handgjorda gitarrer. Så frågan är - kan hygrometern i Aqara kalibreras? Det kan den nämligen i SensorPush. 

Tacl för att du delade bilden ... 


Jo det stämmer att det var jag (Hörby). Använde 1-wire på den tiden, men har gått över till Z-Wave och Zigbee.
Temperatur går att justera med en offset, men så som det ser ut idag går det inte med luftfuktighet - men "källkoden" till apparna till Homey är i stort sett vanlig text, så det hade säkert gått att fixa...


** EDIT **

Tittar man närmare så fans den funktionen i den nya versionen av appen. ;-)

onHumidityReport(value) {
const humidityOffset = this.getSetting('humidity_offset') || 0;
const parsedValue = this.getSetting('humidity_decimals') === '2' ? Math.round((value / 100) * 100) / 100 : Math.round((value / 100) * 10) / 10;
this.log('msRelativeHumidity - measuredValue (humidity):', parsedValue, '+ humidity offset', humidityOffset);
this.setCapabilityValue('measure_humidity', parsedValue + humidityOffset);
}

173
261
ricard:
Calder skrev:


Jo det stämmer att det var jag (Hörby). Använde 1-wire på den tiden, men har gått över till Z-Wave och Zigbee.
Temperatur går att justera med en offset, men så som det ser ut idag går det inte med luftfuktighet - men "källkoden" till apparna till Homey är i stort sett vanlig text, så det hade säkert gått att fixa...


** EDIT **

Tittar man närmare så fans den funktionen i den nya versionen av appen. ;-)

onHumidityReport(value) {
const humidityOffset = this.getSetting('humidity_offset') || 0;
const parsedValue = this.getSetting('humidity_decimals') === '2' ? Math.round((value / 100) * 100) / 100 : Math.round((value / 100) * 10) / 10;
this.log('msRelativeHumidity - measuredValue (humidity):', parsedValue, '+ humidity offset', humidityOffset);
this.setCapabilityValue('measure_humidity', parsedValue + humidityOffset);
}

Roligt!
Får du fortfarande parning och kläckning på gröna leguaner? Väldigt roligt i så fall!
Den källkod du lägger upp här är ett lysande exempel på varför jag väljer teknik där det är klappat och klart. Om inte funktionen nås i gränssnittet, och gränssnittet är intuitivt och gärna lite "stylish", är jag inte intresserad. Men jag har full förståelse för att den som varit med i utvecklingen, och kanske jobbar med programering mm, är mer intresserad av att kunna personifiera sina små apparater efter egen tanke. Det förstår jag verkligen, men för mig är den färdiga lösningen det enkla valet. Grejorna ligger på posten, men i helgen är jag iväg. Kommer börja filma på söndag. En lådöppning, som det väl bör heta på svenska. Den får bli en aptitretare på själva recensionen, som jag tänker får komma efter 4-6 veckor. Kommer att köra både i äggkläckare, solplats, sval plats i terrarium, cigarrer, gitarr mm. så det blir en ganska bred presentation. Kanske blir det dock fler filmer. En för reptiler, en för cigarrer och en för gitarrer, och en för växthus/odling. Men men. Ser fram emot detta mycket.

173
261
ricard:
xTheod skrev:


Helt rätt. Jag som inte lyckas skilja på priser beror de vart man köper ifrån. :)

Spännande med nya grejer från sensorpush också :) jag har hittills inte haft problem med att appen hänger sig. Och historiken/statistiken är även den lätt att se. Tror som sagt alla sensorer är någorlunda likadana ändå. Förutom kalibrering. Det har jag inte letat efter än tyvär :) liten och smidig i mitt tycke :) 

Ser fram emot videon. Har sett hans videos men roligt med en svensk recension:) 

Tack! Då vet jag att åtminstone EN kommer titta! :D
Vad är det för ägg du har där? Har också sådana ägglådor som du använder, men också SIM om du känner till dem. Vad kör du under? Jag kör vattenkristaller. Lite off topic men när du ändå lägger upp bilden ...

120
59
xTheod:
ricard skrev:

Tack! Då vet jag att åtminstone EN kommer titta! :D
Vad är det för ägg du har där? Har också sådana ägglådor som du använder, men också SIM om du känner till dem. Vad kör du under? Jag kör vattenkristaller. Lite off topic men när du ändå lägger upp bilden ...


Du kan räkna med mig hehe. Alltid kul o se vad andra pysslar med.  

Just dessa är ackisar. Har även glauerti ägg men inte lika många och de blir heller inte lika stora. Ackisäggen växte så mycket att de tog i locket så blev en högre låda. Ställer dessa insatser på disksvampar för de inte sluter helt tätt mot väggarna så ungarna kan krypa ner o drunkna om de bara är vatten under. Jag letar efter sim containrar jag med :P 

173
261
ricard:
xTheod skrev:


Du kan räkna med mig hehe. Alltid kul o se vad andra pysslar med.  

Just dessa är ackisar. Har även glauerti ägg men inte lika många och de blir heller inte lika stora. Ackisäggen växte så mycket att de tog i locket så blev en högre låda. Ställer dessa insatser på disksvampar för de inte sluter helt tätt mot väggarna så ungarna kan krypa ner o drunkna om de bara är vatten under. Jag letar efter sim containrar jag med :P 

Man får inte skriva att man har glauerti-ägg till mig. Tar dem allihop när de kläcks! :D Finaste varanern tycker jag. Har haft många arter genom  åren men Kim's är utseendemässigt favoriter. Beteendemässigt finns bara Mertensi men vill man impa är ju en fullvuxen salvator svårslaget (jag skulle aldrig våga mig på Crocks).

120
59
xTheod:
ricard skrev:

Man får inte skriva att man har glauerti-ägg till mig. Tar dem allihop när de kläcks! :D Finaste varanern tycker jag. Har haft många arter genom  åren men Kim's är utseendemässigt favoriter. Beteendemässigt finns bara Mertensi men vill man impa är ju en fullvuxen salvator svårslaget (jag skulle aldrig våga mig på Crocks).



Jag håller mig till odatria men annars är nog en lace Bells face riktigt snygga enligt mig :)

men ja mina glauerti är favoriten här hemma :)  kan göra dig besviken att alla ungar ja kläcker nu blir holdbacks ett tag då mitt avelspar börjar bli till åren och måste tänka framåt :)

Har sett att hanen uppvaktar honan nu så sen får hon bo ensam till efter sommaren :) 

173
261
ricard:
xTheod skrev:



Jag håller mig till odatria men annars är nog en lace Bells face riktigt snygga enligt mig :)

men ja mina glauerti är favoriten här hemma :)  kan göra dig besviken att alla ungar ja kläcker nu blir holdbacks ett tag då mitt avelspar börjar bli till åren och måste tänka framåt :)

Har sett att hanen uppvaktar honan nu så sen får hon bo ensam till efter sommaren :) 

Lycka till! Roligt!

173
261
ricard:
Idag kom det grejer! Återkommer!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild