Kan man mata sin orm för ofta?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

59
77
saturday:
Hej!

Har nyligen fått hem min majsorm. Hon är runt 50cm, född i augusti.

Osäker på storlek på födan köpte jag hem pinkisar. Hon hade inte ätit på en vecka när hon kom hem till oss. Dag 1 fick hon en pinky som gick ned - vad jag kan bedöma ganska enkelt. Dag 2 tinade jag upp en till. Har läst någonstans att om de är mätta är de inte intresserade. Hon hugg den med. Sedan har hon smält ca 2 dagar och nu rör hon sig mer igen i terrariumet.

Funderar på att testa en till nu...

Men min fråga är, är det så enkelt att de inte äter om de är mätta? Jag vill ju gärna att hon växer, så för min del kan hon få äta ofta, ur det perspektivet. Men kanske det finns bieffekter med att mata dem för ofta? Jag har dock inte funnit info om detta direkt.

Nästa gång tror jag att jag ska gå upp en storlek på födan. Vilken storlek är det då?

152
227
TowerOfGray:

För att svara på din fråga: Ja, man kan mata en orm för ofta.

Kallas också för power feeding, när du matar oftare för att du vill att ormen växer snabbare. Dock är det inte bra för ormens hälsa och vad jag har läst så kan det förkorta ormens livslängd. Ormar är också opportunistiska och om dom får mat så kommer dom ta det för att dom inte vet när nästa tillfälle kommer där dom får mat. Det tar även mycket länge för dom att smälta sin mat än andra djur och jag skulle inte rekommendera att ge ormen så mycket mat bara för att den kan äta det. Jag brukar mata mina sub adulta ormar var 14:de dag, då hinner dom smällta maten och bajsa. 

I regel så brukar man väl säga att storleken på bytet ska vara som den tjockaste delen på ormen.  

 


59
77
saturday:
TowerOfGray skrev:
För att svara på din fråga: Ja, man kan mata en orm för ofta.

Kallas också för power feeding, när du matar oftare för att du vill att ormen växer snabbare. Dock är det inte bra för ormens hälsa och vad jag har läst så kan det förkorta ormens livslängd. Ormar är också opportunistiska och om dom får mat så kommer dom ta det för att dom inte vet när nästa tillfälle kommer där dom får mat. Det tar även mycket länge för dom att smälta sin mat än andra djur och jag skulle inte rekommendera att ge ormen så mycket mat bara för att den kan äta det. Jag brukar mata mina sub adulta ormar var 14:de dag, då hinner dom smällta maten och bajsa. 

I regel så brukar man väl säga att storleken på bytet ska vara som den tjockaste delen på ormen.  

 




Tack, topp, då vet jag. Då håller jag mig till en pinky 4-8 dagar i mellan kanske. Läst att det ska vara lite oregelbundet.

Medlem i DHF
1082
773
Westman:

saturday skrev:



Tack, topp, då vet jag. Då håller jag mig till en pinky 4-8 dagar i mellan kanske. Läst at tdet ska vara lite oregelbundet.


Är den 50cm är det då dags att gå upp i storlek för länge sen


59
77
saturday:
Westman skrev:


 

Är den 50cm är det då dags att gå upp i storlek för länge sen



Super, då gör jag det.

Är det råtta pinky eller mus fuzzy som är bästa nästa steg?

Medlem i DHF
1082
773
Westman:

saturday skrev:


Super, då gör jag det.

Är det råtta pinky eller mus fuzzy som är bästa nästa steg?


8-10g mus bör den kunna ta


59
77
saturday:
Westman skrev:


 

8-10g mus bör den kunna ta



Tror det blir lite stort kanske.

En annan fråga, hur brukar ormar bajsa? Förmodar att de inte alltid bajsar på samma ställe... Men kan de bajsa där de vilar? Eller kryper de iväg och gör det någonstans där de normalt inte brukar hålla till?

Vill bara hålla koll på så att allt funkar som sig bör.

Medlem i DHF
1082
773
Westman:

saturday skrev:


Tror det blir lite stort kanske.

En annan fråga, hur brukar ormar bajsa? Förmodar att de inte alltid bajsar på samma ställe... Men kan de bajsa där de vilar? Eller kryper de iväg och gör det någonstans där de normalt inte brukar hålla till?


Dom tar större en man tror 


100
165
AllanRiis:
saturday skrev:


En annan fråga, hur brukar ormar bajsa? Förmodar att de inte alltid bajsar på samma ställe... Men kan de bajsa där de vilar? Eller kryper de iväg och gör det någonstans där de normalt inte brukar hålla till?

Vill bara hålla koll på så att allt funkar som sig bör.


De bajser inte på samma plats :)

100
165
AllanRiis:
Jag kunde inte redigera mitt inlägg :(

De bajser inte på samma plats, de bejsar och kissa när de måste, också där de sover.  :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild